Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Ondřej Littera, MAFRA

D1 bude ve středních Čechách po rekonstrukci oplocena, kvůli zvěři

  • 2
Dálnice D1 bude po rekonstrukci bezpečnější. Pomůže jednoduché opatření - kolem dálnice budou všude ploty, které zabrání zvířatům, aby vběhla do vozovky. Byl to požadavek ochránců přírody. Ve Středočeském kraji se také opraví podmostí, která zvěř využívá k přechodu.

Na D1 se to občas stává, že zvěř na dálnici vběhne. Naposledy v neděli na 33. kilometru ve směru na Brno u Ostředku havarovala dvě auta kvůli stádu divokých prasat. Lidem se nic nestalo, několik zvířat uhynulo. Podobných kolizí je na D1 za rok několik.

Nicméně ani plot nemusí být stoprocentním řešením. "Nic není stoprocentní. Měli jsme tu sražené daňky v období říje. I když tam je plot, tak ho přeskočili. Nebo mohou jít zvířata podél plotu až k místu, kde končí, a pak vběhnou na dálnici," řekl vedoucí dálničního oddělení na dálnici D5 v Rudné u Prahy Vladimír Klímek.

Ploty jsou vysoké jen metr a půl. V dolní části jsou hustší, aby jimi neprošli drobní živočichové. Zvířata nejvíc migrují od dubna do června.

Ve středočeském úseku D1 se žádné ekodukty, tedy mosty pro zvěř, stavět nebudou. Kromě nových plotů se ještě upraví prostory pod mosty a propustě.

Podívejte se: průběh rekonstrukce dálnice D1 krok po kroku

"Ve středních Čechách má dálnice spoustu velkých mostů a propustí, pod kterými je zajištěný bezproblémový průchod zvěře. Most Šmejkalka, most přes Sázavu v Hvězdonicích nebo přes Blanici, to jsou více než sto metrů dlouhé mosty. Tady ochránci přírody požadavky na ekodukty neměli," uvedl Radek Mátl, šéf projektového týmu modernizace D1 z Ředitelství silnic a dálnic.

U Vysočiny přecházejí losi, kvůli tomu upravili i stanici

Jediným problematickým místem je hranice s Vysočinou. Podle Karla Kříže z Českého svazu ochránců přírody Vlašim je za Loktem směrem na Humpolec migrační trasa losů.

"Máme dokonce už dva sražené losy za posledních dvacet let, což je hodně. Naše stanice pro zraněná zvířata s tím v té souvislosti při nedávné rekonstrukci počítala a připravila si zázemí pro takto obrovské zvíře," upozornil Kříž.

Plot podle něj zvlášť taková zvířata od migrace neodradí. "Plot je nezastaví, divoké prase jím projde, los ho přeskočí. Pro něj bychom museli stavět čtyřmetrové ploty. Časem dojde i k poškození plotů. Tady by byl ekodukt, podchod nebo přechod potřeba," dodal Kříž.

V projektu se sice nepočítá v tomto místě přímo s nákladným přemostěním pro zvěř, ale upravovat se bude kvůli losům nadjezd u Želivky. Osadí se zeleným pásem (travnatým "chodníkem" pro zvěř) a vymění se zábradlí za vyšší, aby zvířata v noci neoslňovaly reflektory automobilů.

Plotů u dálnic přibývá, střetů se zvěří je díky tomu méně

Na rychlostních silnicích a dálnicích přibývá bariér kvůli přebíhání zvířat a nehod podle policistů je díky nim určitě méně. Na nových silnicích jsou dnes už standardem. Například ochraňují řidiče na Pražském okruhu a má je i nový obchvat Líbeznic.

"Rychlostní silnice R10 na Mladou Boleslav je krásně oplocená, zábrany jsou důležité. Sám mám špatnou zkušenost, když mi před lety na D11 skočila srna před auto. Myslím si, že i mršiny, které dřív ležely u dálnic, jsou dnes výjimkou," podotkl šéf středočeských policistů Václav Kučena.

I sami policisté navrhují správci silnice, kde by si ploty přáli. "Zábrany fungují, ale závisí to na penězích, tak to jde postupně. Máme je tady tak dva roky. Je to krátká doba k tomu, abych situaci hodnotil ale určitě přispívají ke snížení nehod se zvěří," řekl vedoucí oddělení na D5 v Rudné Vladimír Klímek.

U silnic se rozšiřují i pachové zábrany, které mají zvířata odpuzovat. Na D5 se umisťovaly letos na jaře. Ochránce přírody Karel Kříž však nevěří, že by fungovaly.

"Ještě jsem sice neviděl studii, která by to hodnotila, ale trochu o jejich účinku pochybuji. U dálnice migraci nezabrání, protože zvířecí pud je silný. Navíc většina zvířat si na ně časem zvykne," dodal Kříž.