Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kladenská radnice opraví dělnickou čtvrť Podprůhon za sto milionů

  17:59aktualizováno  17:59
Nejstarší kladenskou čtvrť Podprůhon čeká dvouletá rekonstrukce. Dělnické domky z 19. století jsou v zoufalém stavu a nutně potřebují opravit. Rekonstrukce historické části města vyjde kladenskou radnici na více než 100 milionů korun.

Kladenský Betlém | foto:  Radek Cihla, MAFRA

Obyvatelé rázovitých dělnických domků se tak konečně dočkají nejen rekonstrukce rozbitých silnic či praskajících opěrných zdí, ale také třeba plynofikace. V Podprůhonu totiž lidé dosud topí uhlím. V zimě se tak čtvrť dusí smogem.

Současný havarijní stav čtvrti je způsoben především stářím domků, cest a opěrných zdí nesoucích hmotu svahu. A tím, že sem město roky neinvestovalo.

"Díky tomu zde ale nezmizely některé unikátní prvky jako kamenné detaily, patníky, zídky," upozornil magistrátní architekt a jeden ze současných obyvatel čtvrti František Müller.

Hodnota Podprůhonu je právě v zachované urbanistické struktuře. Čtvrť je do svahu jakoby vrostlá, domky stavěli lidé bez hlubokého plánování a v chudých podmínkách, různě si je na velmi malé ploše přestavovali.

Důvodem stavu silnic je také odlišný způsob života současných lidí. "Podprůhon se rozvíjel hlavně v druhé polovině 19. století, kdy lidé chodili pěšky, používali dvoukoláky či povozy," popsal Müller. Nyní sem však obyvatelé jezdí auty, na která jsou ulice úzké. A problém je i s parkováním.

Čtvrť oddělila od města silnice

Podprůhon se původně jmenoval Podskalí a vznikl dávno před založením hutí, již v polovině 18. století. "Do té doby Kladno bylo jen náměstí, pár domků a stodoly. Benediktini, kteří Kladno vlastnili, povolili stavby omezeně - právě například na severním svahu Kladna, který nebyl úrodný," řekl ředitel kladenského muzea Zdeněk Kuchyňka.

Kladenská čtvrť Podprůhon

Proto se v souvislosti s rozvojem hornictví od poloviny 19. století rozrůstaly především okolní obce, jako byly Kročehlavy či Dubí, které se časem staly součástí Kladna. Horníci se postupně stěhovali i do Podprůhonu, kde si stavěli domky podle velikosti pozemku. Vznikla tak svérázná, malebná čtvrť v prudkém svahu.

Před třiceti lety objevili Podprůhon umělci. Začala třicetiletá tradice Kladenských dvorků. "Zlom pro Podprůhon nastal v 80. letech minulého století, kdy se vybudovala silnice oddělující čtvrť od města. Dříve byl Podprůhon integrální součástí města," řekl Kuchyňka.

Nyní zde žijí staří havíři, umělci či architekti, mladí lidé toužící bydlet netradičně anebo etnické skupiny, které domky nakoupily kdysi velmi levně. "Velkou úlohou magistrátu bude uhlídat, aby při rekonstrukci Podprůhonu neztratila čtvrť genius loci," uvedl architekt Müller.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Iveta je s proměnou spokojená. Všechny její požadavky návrhářka splnila.
Rodina cestovatelů má novou předsíň. Přeměna je vyšla na 30 tisíc korun

Iveta bydlí v domě na okraji Prahy se svým mužem a dospělým synem. Všichni milují cestování a velkou společnost. Dům je stále plný lidí a i proto se Iveta...  celý článek

Ilustrační foto.
Za marihuanu si pěstitel koupil tři domy, míní policie. Je z Úřadu vlády

Šest pěstíren marihuany obhospodařovala podle pražských kriminalistů trojice mužů z Prahy. Hlavním z aktérů je podle informací iDNES.cz pětatřicetiletý...  celý článek

Ilustrační foto
Pendolino na Kolínsku projelo „červenou“, cestujícím pomohli ven hasiči

Souprava pendolino Českých drah projela na železničním koridoru u Poříčan na Kolínsku návěstidlo zakazující jízdu. Nikdo nebyl zraněn ani nebyl ohrožen jiný...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.