VIDEO: Kvůli zákazu kol si Pražané prodlouží cestu o několik minut

  8:13aktualizováno  8:13
Do konce července se mají v centru Prahy objevit všechny značky, které omezují vjezd cyklistů na vybraná místa. Technická správa komunikací začala s jejich instalací v minulých dnech. Reportér iDNES.tv Matěj Smlsal u čtyř vybraných tras vyzkoušel, kudy daná místa objet a o kolik se cesty prodlouží.

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv

Omezení začne platit, jakmile bude značení kompletní. Pracovníci správy by měli stihnout osadit centrum značkami do konce července. Cyklisté pak nebudou smět mezi 10. a 17. hodinou vjet například na Staroměstské náměstí, náměstí Republiky, do spodní části Václavského náměstí a řady dalších ulic.

Fotogalerie

Od omezení, které se týká kromě bicyklů i elektrických koloběžek, si Praha 1 slibuje více bezpečnosti pro chodce. V zakázaných zónách se budou moci lidé s dopravním prostředkem pohybovat jen v případě, že ho povedou vedle sebe.

Pokud nechtějí cyklisté sesedat, musí se vydat na objízdné trasy. Ty jsou delší i o stovky metrů. Například ta z Václavského náměstí na Národní třídu je navíc velmi nepříjemná, jelikož vede po tramvajové trati a velkých dlažebních kostkách.

1.NÁRODNÍ TŘÍDA - NA PŘÍKOPĚ

Dosud je možné se z Národní třídy dostat do ulice Na Příkopě po cyklostezce. Reportér se nejprve vydal Národní ulicí, dále ulicí 28. října a přes spodní část Václavského náměstí. Trasa to není zrovna příjemná, jelikož se cyklisté musí vyhýbat velkému množství lidí. Pohybuje se tu totiž i spousta turistů. Navíc při jízdě po dlažebních kostkách kolo nadskakuje.

Poté, co vstoupí v platnost omezení, budou muset cyklisté odbočit z Národní do Perlové ulice. Ta bývá často ucpaná auty, musí tu počítat se zdržením. Na Příkopy se poté reportér dostal přes Rytířskou, kolem Stavovského divadla a Havířskou. Objízdná trasa je sice delší o čtvrt kilometru a více než minutu, ale v tomto případě je příjemnější, jelikož vede z větší části po asfaltu a člověk nemusí kličkovat mezi spoustou lidí.

Původní trasa: 500 m / 2 min 27
Objízdná trasa: 750 m / 3 min 38 s

2.NÁMĚSTÍ REPUBLIKY

Nad tímto omezením řada lidí, kteří proti němu neúspěšně protestovali, kroutí hlavou. Na náměstí se sice zakáže vjezd cyklistům, ale mnohem nebezpečnějším tramvajím, autobusům i autům se tu lidé budou muset vyhýbat dál. Původní trasou přejel reportér od obchodního domu Kotva k budově České národní banky Na Příkopě za minutu. Náměstí je široké, takže nebylo ani potřeba mezi lidmi kličkovat.

Kvůli omezení ale budou muset cyklisté, jako většina aut, u Kotvy odbočit vpravo. Pokud není zrovna léto, bývá tu velký provoz. Hlavně tedy u Prašné brány stávají auta v kolonách, a to kvůli frekventovanému přechodu. Reportér zažil malý provoz, průjezd pod bránou nebyl ucpaný, a cesta tedy byla rychlejší, než se dá předpokládat od září.

Původní trasa: 230 m / 1 min 4 s
Objízdná trasa: 350 m / 1 min 40 s

3.VÁCLAVSKÉ NÁMĚSTÍ - NÁRODNÍ TŘÍDA

Reportér se nejprve vydal spodní částí Václavského náměstí do ulice 28. října, kde se vyhýbal řadě lidí. Poté odbočil do Perlové a postranními uličkami se dostal na Národní třídu. Nejnepříjemnější byla v tomto případě jízda jednosměrkami, kdy auta za redaktorem dávala najevo, že je zdržuje.

Objížďka je ale mnohem nepříjemnější. Kopíruje totiž trasu tramvají - z Václavského náměstí vede Vodičkovou, Lazarskou a Spálenou ulicí. Cyklisté tedy musí vždy čekat, než tramvaj odjede ze zastávky, nebo jí naopak uhnout, pokud jede za nimi a oni jí nechtějí zdržovat. Navíc většina trasy vede po velkých dlažebních kostkách, kvůli kterým se třese celé kolo, a také hrozí, že s ním zapadnou do tramvajové dráhy.

Původní trasa: 650 m / 3 min 50 s
Objízdná trasa: 1 km / 5 min 20 s

4.NÁMĚSTÍ JANA PALACHA - NA PŘÍKOPĚ

Redaktor vyrazil z náměstí Jana Palacha kousek od zastávky Staroměstská. Odbočil do Platénřské, kterou se dostal na Staroměstské náměstí, a poté projel Celetnou ulicí až za Prašnou bránu. Cesta nebyla příjemná hlavně kvůli povrchu z dlažebních kostek a také spoustě lidí v Celetné ulici, kde se jim ztěžka vyhýbá.

Jakmile začne platit omezení, budou muset cyklisté objíždět Staroměstské náměstí vedlejšími ulicemi, a kopírovat tak trasu aut. Reportér jel mimo jiné Pařížskou a Dlouhou. Povrch se střídal - chvíli asfalt, chvíli dlažební kostky. Cesta byla sice delší, ale díky tomu, že lidé nevbíhali pod kolo, plynulejší.

Původní trasa: 1,2 km / 5 min 20 s
Objízdná trasa: 1,6 km / 7 min 30 s

Autor:

Nejčtenější

V Letech u Prahy hořel sklad odpadu, hasiči požár likvidovali 21 hodin

Požár haly v Letech u Prahy je vidět na kilometry daleko. Kouř je cítit až v...

Téměř 21 hodin likvidovali hasiči v Letech u Prahy požár haly se 600 tunami elektroodpadu určeného k recyklaci. Zápach...

Smíchovský terminál bude odvážný, autobusy mají stát nad vlakovým nádražím

Na Smíchově vznikne obří dopravní terminál za miliardu korun. Na obrázku jedna...

Praha do roku 2023 vybuduje až za miliardu korun nový dopravní uzel na Smíchově. Podle studie Institutu plánování a...

V Praze vyhořela hala trampolínového centra, budovu možná strhnou

Pražští hasiči zasahují ve Vysočanech, kde začalo 9. listopadu 2018 večer hořet...

V pražských Vysočanech vyhořelo sportovní centrum. Škody se odhadují na 20 milionů korun. Budova má poškozenou štítovou...

Trampolínovou halu někdo zapálil úmyslně, vybavení v ní zůstalo

Požár haly v pražských Vysočanech, ve které do října fungovalo trampolínové...

Vyšetřovatelé hasičů i policie jsou přesvědčeni, že noční požár haly trampolínového centra v pražských Vysočanech někdo...

Typový dům byl dobrou volbou. Stékající vodě z polí se šikovně vyhnul

Žádné herbicidy, žádné fólie schované pod zeminou, voda v biotopu je upravená...

Děti vylétly z hnízda, založily svoje rodiny a do života Hanky a Karla vstoupila nová etapa. A tak vznikl dům v Brdech....

Další z rubriky

Najít kostní dřeň pro Romy či lidi z Vietnamu je problém, říkají lékaři

Ilustrační snímek

Dárců kostní dřeně v Praze stále není dostatek, i když se letos přihlásily rekordní tři tisíce zájemců. Ještě méně...

Sídlo na Václaváku. V budově z roku 1896 rostou stromy přímo ze stolu

Dále hlavní jednací místnost pro 36 osob, kterou lze rozdělit na tři nezávislé...

Novobarokní budovu z roku 1896 si pro své sídlo vybrala společnost Aon. V domě od rakouského architekta Friedricha...

Šéfa strážníků z centra Prahy soud zprostil obžaloby za konflikt s řidičem

Ředitel městské policie Prahy 1 Miroslav Stejskal v diskusním pořadu Rozstřel.

Soud zprostil obžaloby šéfa strážníků Prahy 1 Miroslava Stejskala, který měl předloni ve službě konflikt s řidičem....

Najdete na iDNES.cz