Restaurátoři obnovují nástropní malby v historické budově Národního divadla od...

Restaurátoři obnovují nástropní malby v historické budově Národního divadla od Františka Ženíška a Mikoláše Alše. | foto:  Michal Šula, MAFRA

Restaurátoři obnovují malby od Alše a Ženíška na stropě Národního divadla

  • 7
Druhou etapou právě prochází restaurování maleb v historické budově Národního divadla. Na řadu nyní přišly malby od malířů Mikuláše Alše a Františka Ženíška na stropě a v lunetách.

"Rozsah prací se podobá etapě první, která skončila v květnu loňského roku," vysvětluje ředitel divadla Jan Burian s tím, že práce probíhají za plného divadelního provozu. 

Bytelné lešení vyplňuje téměř celé foyer na 1. balkoně historické budovy. Pod stropem tu pracuje šestice restaurátorů již od prosince. Hotovo by pak mělo být v polovině dubna. "Některé malby jsou značně poškozené. Někde ty originální dokonce úplně zmizely," říká umělecký malíř Tomáš Záhoř.

Stěny foyer před více než staletím malovala řada malířů. Předlohou jim byly návrhy dvou zmíněných slovutných malířů. Samotný Ženíšek pak pravděpodobně namaloval ústřední postavu stropní malby Čechii a vedle stojícího jinocha. Přímo Alšovi je pak připisována jedna z lunet nazvaná Žalov. Na něm je vyobrazen mladík na koni a nelítostná staroslovanská bohyně smrti Morana.

Historicky první restaurování provedl ihned po požáru divadla v roce 1881 Janez Šubič. "Zejména na stropě ale provedl zásahy, které pozměnily vizuálně vyznění původně Ženíškova díla. Již v loňské etapě jsme provedli citlivou rekonstrukci stropu na základě dochovaných Ženíškových návrhů," říká konzervátorka Národního divadla Petra Daňhelová. Podobně restaurátoři postupují i nyní.

Přitom se malby opravují co dvacet let. Běžný provoz divadla jim jednoduše dává zabrat. "Ale hodně se to změnilo. Například se zde už nesmí kouřit a i technologie jsou modernější," dodává Záhoř.

Práce stejně jako v první etapě platí mecenáška Dadja Altenburg–Kohl. „Kulturní dědictví je naším odkazem a musí být zachováno. Stav lunet je kritický a škody by mohly toto jedinečné dílo nenávratně ohrozit,“ vysvětluje.