Vyhrazené jízdní pruhy pro autobusy mají kromě jiného šetřit životní prostředí. Ilustrační foto

Vyhrazené jízdní pruhy pro autobusy mají kromě jiného šetřit životní prostředí. Ilustrační foto | foto: Radek Cihla, MAFRA

Řidiči porušují v Praze pravidla, jezdí pruhy pro autobusy

  • 26
Desítky tisíc aut vjíždí v Praze každý den do vyhrazených pruhů, které mají sloužit autobusům, cyklistům a taxislužbě. Podle posledních průzkumů patří mezi největší hříšníky řidiči luxusních vozů. I tak by měly tyto pruhy nadále přibývat.

Téměř tři sta tisíc aut vjelo během pěti dnů v době dopravní špičky do vyhrazených jízdních pruhů pro autobusy. Ukázal to průzkum společnosti Tili Czech Republic, která se zabývá zlepšováním života ve městech. Řidiči těchto aut tak leckdy brání hladkému průjezdu autobusů.

"Míra zneužívání vyhrazených pruhů se ukázala překvapivě vysoká," komentuje výsledky Tomáš Studeník ze společnosti Tili. Její výzkumné týmy se na zneužívání vyhrazených jízdních pruhů pro autobusy, kola a taxi zaměřily během Evropského týdne mobility.

Vyhrazené pruhy sledovali od 16. do 22. září. Pozorovali je v pracovních dnech v době dopravní špičky mezi 6. a 10. a pak mezi 14. a 19. hodinou na jednatřiceti úsecích pražských komunikací.

Řidiči škodovek jsou nadprůměrně ohleduplní

Výsledky šetření ukázaly, že nejčastějšími "hříšníky" jsou řidiči mercedesů, volkswagenů a vozů BMW.

"V absolutních číslech vede škodovka, ale pokud údaje převážíme dle zastoupení jednotlivých značek v populaci, pak jednoznačně vítězí značka Mercedes-Benz. Naopak řidiči vozů se značkou Škoda, Renault či Peugeot by se dali označit jako nadprůměrně ohleduplní," popisuje výsledky šetření Studeník.

Podle dopravního odborníka Františka Lehovce je nejdůležitější zajistit, aby vyhrazené pruhy byly řidiči osobních aut respektovány. "Vyhrazené pruhy pro MHD jsou určitě účinné, stejné se zavádějí v Evropě, ale i v USA a je třeba je rozšiřovat. Ovšem nesmějí být zneužívané," říká Lehovec. To si uvědomují i policisté.

"Kontrole zneužívání vyhrazených jízdních pruhů se věnujeme průběžně. Pořádají se i mimořádné akce," řekla mluvčí městské policie Jana Přikrylová. A město slibuje, že je bude hlídat ještě víc. "Jistě se na to zaměříme, bez ohledu na značku vozu nebo registrační značku. Pruhy budou i nadále přibývat," slibuje pražský radní pro dopravu Radovan Šteiner (ODS).

Jízdní pruh má přimět řidiče jezdit MHD

Výhodou vyhrazených jízdních pruhů pro autobusy je také méně zplodin. "Zvyšují plynulost MHD. Autobusy nemusí popojíždět, čímž se snižují jejich emise. Pustit do těchto pruhů i kola má také svůj význam, ale cyklisté je zatím využívají jen poskrovnu," říká Studeník.

Průzkum ukázal, že denně vyhrazené jízdní pruhy využívá ve špičkách v průměru 1 800 cyklistů. Což je přibližně stejné číslo jako počet řidičů vozů Audi, kteří pruhy pro autobusy zneužívají. "Celkově využívá tyto pruhy v rozporu s dopravními předpisy až čtyřicetkrát víc osobních vozů, než jimi projede cyklistů," vypočítává Studeník.

Přitom vyhrazené jízdní pásy preferující MHD mají ukázat řidičům, že jet v Praze veřejnou dopravou je výhodnější. "V posledních letech se několikanásobně zvýšil počet aut. Budují se záchytná parkoviště. Zkrátka se jedná o snahu preferovat MHD," říká šéf pražské dopravní policie Pavel Švrčula.