Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Radek Miča, MAFRA

Řidiči v Praze jezdí méně na červenou. Vědí, že je hlídají kamery

  • 37
Pražští řidiči se buď stávají zodpovědnějšími, nebo se víc začali hlídat kvůli případným postihům. Každopádně v prvních šesti měsících letošního roku jezdili daleko méně na červenou než ve stejném období loni. Pravděpodobně tomu napomohl i kamerový systém.

Zdánlivě nenapravitelní pražští řidiči zatím letos dokazují, že se umějí polepšit. Hrozba ztráty pěti trestných bodů a několikatisícová pokuta už některé jindy riskující šoféry donutily čekat na semaforech, až padne zelená.

Ze statistik městské policie, která tento typ přestupků sleduje na patnácti pražských křižovatkách, vyplývá, že neukázněných řidičů je zhruba o osm set méně než v prvních šesti měsících loňského roku.

"Loni projelo v tomto období na námi sledovaných křižovatkách 6 655 řidičů na červenou," říká mluvčí pražských strážníků Jana Přikrylová. Letos to bylo 5 860 hříšníků. Kamery na některých místech však někdy nefungují.

Podle městské policie jezdí řidiči na červenou nejčastěji na náměstí I. P. Pavlova na křižovatce se Sokolskou. "Je to asi největší uzel v Praze, kam přijíždí obrovské množství dopravních prostředků ze všech stran. Frekvence automobilů a nastavení semaforů pak způsobují, že se řidiči snaží křižovatkou projet ještě na poslední chvíli," hodnotí situaci zástupce šéfa pražské dopravní policie Jiří Dušek.

Právě na tomto místě často dochází ke střetu osobního auta s tramvají, což dokáže ochromit dopravu v celém centru města. Vážná nehoda ji zkomplikovala například v září 2009, kdy řidič automobilu nerespektoval červenou, vjel do křižovatky a srazil se s projíždějící tramvají. Řidič vozu se tehdy vážně zranil.

Kamery by to chtělo třeba i na Letenském náměstí

Podle statistik to nyní vypadá, že se řidiči polepšili. "Dávají poměrně velký pozor. Nicméně mnozí už přesně vědí, které křižovatky jsou kamerovým systémem monitorovány. Dá se to dohledat i na stránkách hlavního města," upozorňuje na jeden z možných důvodů poklesu přestupků šéf městské policie Vladimír Kotrouš.

Jeho domněnku potvrzují i sami řidiči. "Vím, kde kamery jsou, a dávám si na těchto místech větší pozor. Tam, kde jinde šlápnu při oranžové na plyn a jen taktak projedu, na křižovatkách s kamerou vždycky brzdím," říká Martin Bureš.

Kde sledují průjezdy na červenou

Přestože kamerový systém v tomto ohledu evidentně funguje, město neuvažuje, že by ho letos rozšířilo. "Pro tento rok není v plánu zvýšit počet kamer, které monitorují průjezdy aut na červenou," říká Eva Kubátová z tiskového oddělení magistrátu.

Přitom jsou v Praze křižovatky, které si o kamery doslova říkají. "Nevím, zda to technicky jde, či ne. Ale osobně si myslím, že by za zvážení určitě stálo Letenské náměstí. Je to dost frekventovaná křižovatka, jezdí tudy i tramvaje, kamery by tu mohly pomoci," míní Jiří Dušek.

Právě Letenské náměstí se ve statistikách policie obecně řadí mezi místa, kde k nehodám dochází poměrně často. V roce 2010 se jich tu stalo třicet šest.