Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zmizí stará trať z Votic do Benešova, na jejím místě bude zeleň

  12:48aktualizováno  12:48
Ve Středočeském kraji zanikají železniční tratě a na jejich místech vznikají cyklostezky. Nyní při modernizaci železnice z Votic do Benešova zůstala po přeložení kolejí stará trať. Ale zatím se nijak využívat nebude, odkup pozemku by byl drahý. Bude tu vysazena zeleň.
Stará trať z Votic do Benešova zaroste zelení. (Ilustrační snímek)

Stará trať z Votic do Benešova zaroste zelení. (Ilustrační snímek) | foto: Martin Stolař, MAFRA

Na bývalých železničních tratích vzniklo v kraji už několik cyklostezek. Asfaltová cyklostezka nazvaná Taxis z Čachovic do Loučně na Nymbursku byla otevřena před pěti lety a vede v jednom úseku po původních náspech a mostcích řepařské drážky.

O cyklostezce uvažovali i ve Voticích na Benešovsku, kde zůstala původní trať po modernizaci koridoru, ale zatím nevznikne. "Jednali jsme s vlastníkem, což je Správa železniční dopravní cesty, ale opuštěné tratě prodávají a pro nás by to byla velká částka," uvedla starostka Votic Jana Kocurová.

Železniční koridor Benešov-Votice

Modernizace koridoru pokračuje. Do konce listopadu trvají výluky, kdy cestující musí ve většině případů přestoupit do náhradních autobusů.

Výluka Benešov – Sudoměřice u Tábora: do 11. 10., 15.–18. 10. a  22. 10. vždy od 8:45 do 15:35 hod.

Výluka Benešov – Olbramovice: od 30. 8. do 30. 11., autobusy nahrazují spěšné vlaky, některé osobní vlaky jsou odřeknuty.

Modernizace koridoru by měla skončit příští rok v květnu. Během té doby se budou ještě dokončovat stavební práce.

Bývalé koleje ale nezarostou. Už se začalo s jejich úpravami. "Místo se vrátí do podoby, než Franz Josef dráhu postavil. Zářez se zasype, zatravní nebo se tam vysadí keře. Vše projednáváme s ochránci přírody. V úseku z Olbramovic do Bystřice se například udělají i hnízda s kameny, protože tu žije mnoho plazů," uvedl ředitel stavby Michal Žák.

Místo stezky zeleň

Cyklostezku chtěl postavit před lety kraj místo zrušené tratě Skalsko-Bezno-Chotětov a Brodce. Nepodařilo se to a trať zarostla.

"Je to škoda, protože to bylo ideální místo, podklad byl dobrý. Tehdy ale měly obce pozemky vykoupit a všechny nebyly pro," vysvětlil starosta Chotětova Blahoslav Jírů.

Stavět cyklostezky místo tratí je podle Luboše Kaly z nadace Partnerství současným trendem. Loni dokonce mohly obce či sdružení čerpat státní dotace přímo z fondu na cyklostezky vznikající místo tratě.

"Bývalou trať lze využít pro velodráhu, což je šlapací drezína, jako atrakci pro turisty, jezdit po ní může muzejní vláček nebo se postaví cyklostezka. Ta přiláká nejen turisty, ale i místní po ní mohou jezdit do práce," podotkl Kala.

V kraji je taková cyklostezka třeba na Mladoboleslavsku ve Zdětíně v místě bývalé vlečky ze stanice Chrastecký Dvůr do cukrovaru a továrny Karborundum. Pražská cyklostezka Rokytka vznikla na bývalé vlečce ČKD, další vede po bývalé vítkovské železniční trati.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Zloděj přepadl s nožem prodejnu v Praze 6 se solnou jeskyní. (19.10.2017)
Lupič přepadl s nožem v ruce solnou jeskyni v Praze 6, s kořistí utekl

Policisté pátrají po muži, který s nožem v ruce přepadl prodejnu v pražských Vokovicích. Podle informací policie nebyl během přepadení nikdo zraněn.  celý článek

Jana Plamínková, radní Prahy (STAN)
Jednání pražských zastupitelů o dostavbě okruhu skončilo po dvou minutách

Primátorka Adriana Krnáčová (ANO) po dvou minutách ukončila mimořádné zastupitelstvo, které mělo projednat dostavbu vnitřního okruhu. Nedostavili se totiž...  celý článek

Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy připravil webovou aplikaci, která...
Kudy k pražským volebním urnám? Dovede vás webová aplikace

V hlavním městě žije podle údajů z roku 2015 1,259 milionů lidí. Z toho plyne i značný počet volebních místností a okrsků. Aplikace, kterou připravil Institut...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.