Občané Prahy 6 protestují proti vystavění rychlodráhy. Bojí se o pohodlí

  19:30aktualizováno  19:30
Obyvatelé Prahy 6 se opět ohrazují proti stavbě rychlodráhy z centra na letiště. Vadí jim rozšíření jednokolejné trati a připomínají, že radnice slibovala, že trať povede tunelem. Hrozí tak, že místo moderní trati budou turisté jezdit po jednokolejce.

Vizualizace: Mezi Prahou a Kladnem by měla vyrůst rychlodráha. | foto: Správa železniční dopravní cesty

Na vlakové zastávce Praha Veleslavín visí leták. „Rychlodráha na letiště a do Kladna?“ stojí na něm napsáno velkými písmeny. Následuje seznam argumentů, proč by výstavba trati neměla odstartovat. Plakáty vyvěšují lidé z iniciativy „Za šetrnou dopravu na Praze 6“.

Ti protestují, aby se kvůli stavbě rychlodráhy rozšiřovala současná jednokolejka mezi Hradčanskou a Veleslavínem na dvojkolejnou trať.

„Je to nepřijatelné pro pohodu bydlení a život ve značné části Prahy 6,“ stěžují si obyvatelé, kteří připomínají, že radnice Prahy 6 slibovala, že trať povede tunelem.

Protesty přicházejí ve chvíli, kdy má Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) na stole deset ekonomických variant, jak železnici z Masarykova nádraží na Letiště Václava Havla postavit. Finální návrh chce vybrat do konce června a předložit ho ministerstvu dopravy.

Díky nové trati by podle SŽDC už v roce 2023 mohla cesta z centra na letiště trvat necelých 20 minut a vlaky by po ní jezdily ve špičce ve zhruba pětiminutových intervalech. To však pouze za předpokladu, že radnice Prahy 6 přistoupí přes protesty místních k rozšíření jednokolejné trati.

Kudy nově na letiště

Trať z Masarykova nádraží na letiště povede zastávkami

  • Praha Masarykovo nádraží
  • Praha Bubny/Vltavská
  • Praha Výstaviště
  • Praha Dejvice/Hradčanská
  • Praha Veleslavín
  • Praha Liboc
  • Praha Ruzyně
  • Dlouhá Míle
  • Praha Letiště Václava Havla

V opačném případě bude stát SŽDC před zásadním problémem.

„V některých úsecích by musely vlaky jezdit po jedné koleji,“ popisuje mluvčí SŽDC Marek Illiáš jeden ze scénářů, na který by došlo, kdyby se nemohla mezi Hradčanskou a Veleslavínem vybudovat dvoukolejná trať.

V takovém případě by vlaky také nemohly jezdit ani v pětiminutových intervalech. „Na jednokolejce by mohl být nejkratší interval 15 minut. Pokud by alespoň na části trasy mezi Dejvicemi a Veleslavínem byla dvojkolejná trať, mohly by vlaky jezdit v intervalu 10 minut,“ popisuje mluvčí společnosti Ropid Filip Drápal.

Kromě jednokolejné trati SŽDC také prověřuje i nadále možnost zavést dvojkolejnou trať pod zem. Řešení by však celý projekt výrazně prodražilo a není jisté, zda by tato varianta byla vůbec ekonomicky únosná.

Právě kvůli nákladnosti zahloubení trasy už byl projekt železničního spojení v minulosti odvolán.

Praha 6 chce kompromis

Radnice Prahy 6 nechce, aby se v tomto ohledu historie opakovala. Současné vedení proto připustilo možnost výstavby nové koleje. Klade si však hned několik podmínek.

„Zásadním požadavkem je komplexní posouzení projektu na životní prostředí. Druhým požadavkem je férová finanční kompenzace těm obyvatelům, jejichž domy budou stavbou negativně dotčeny. Přísní budeme také v požadavcích na architektonické provedení,“ říká místostarostka Prahy 6 Petra Kolínská (Strana zelených), která má na starosti dopravu.

Podle odhadů by měla modernizace železniční trati z Prahy do Kladna s odbočkou na letiště vyjít zhruba na 20 miliard korun. To ovšem pouze v případě, že část trati nepovede tunelem. Zahloubená varianta by byla řádově dražší.

K rychlodráze se včera vyjádřil na své třídenní návštěvě Středočeského kraje i prezident Miloš Zeman. Podle něj je projekt předražený a mělo by před ním dostat přednost dokončení Pražského okruhu.

První etapa modernizace tratě na Kladno nicméně odstartuje již letos na podzim, kdy SŽDC plánuje zahájit opravu Negrelliho viaduktu. Ta potrvá zhruba dva roky. Následovat bude úprava kolejiště na Masarykově nádraží. Další harmonogram bude SŽDC znát až po schválení finální varianty projektu.

Podle úplně původních plánů měla výstavba dráhy na letiště odstartovat již v roce 1996.

Autor:

Nejčtenější

Nebránil se, jen slabě dýchal, popisují svědci smrtelné napadení v autobusu

Policie vyšetřuje střelbu u smíchovského nádraží (13.3.2018)

Brutální a zbytečné, tak během hlavního líčení v jednací síni Městského soudu v Praze popsali svědci březnové napadení...

V Letech u Prahy hořel sklad odpadu, hasiči požár likvidovali 21 hodin

Požár haly v Letech u Prahy je vidět na kilometry daleko. Kouř je cítit až v...

Téměř 21 hodin likvidovali hasiči v Letech u Prahy požár haly se 600 tunami elektroodpadu určeného k recyklaci. Zápach...

Indický herec obvinil kavárnu v Praze z rasismu. Nedorozumění, hájí se podnik

Indický komik Vir Das

Indický komik Vir Das, který se proslavil v Bollywoodu, obvinil na Twitteru pražskou kavárnu Café Café z rasismu....

Vlak srazil u Černošic nezletilou dívku se sluchátky, trať do Plzně stála

U Černošic srazil rychlík na železničním přejezdu nezletilou dívku. (6....

Krátce před sedmou hodinou srazil na trati z Prahy do Plzně vlak nezletilou dívku. Kvůli smrtelné nehodě byl přerušen...

Barrandovské terasy sežrala rez tak, že to překvapilo i architekty

Rekonstrukce Barrandovských teras se opozdí kvůli rozsáhlým pracím na...

Průběh rekonstrukce funkcionalistické budovy Barrandovských teras a výstavbu hotelového komplexu v jejím okolí...

Další z rubriky

Magistrát nechá za 230 milionů opravit park na Karlově náměstí v Praze

Vizualizace podoby Karlova náměstí po rekonstrukci

Pražský magistrát nechá za 230 milionů korun opravit park na Karlově náměstí. Ošetřeny budou stromy, vznikne síť cest a...

Rodina v řadovce 4+kk. Vysněný domov zařídili architekti na jedničku

Kuchyňská sestava je propojena s obytnou místností knihovnou/policovým systémem...

Rodina s dvěma dětmi si koupila nový řadový dům v Praze. Dvoupodlažní nemovitost s dispozicí 4+kk o obytné ploše 122...

SLEPÁ MAPA: Od Aše po Užhorod. Najděte města v Masarykově Československu

Domy v hornické kolonii Kamenec ve Slezské Ostravě (20. léta dvacátého století)

Prověřte si své znalosti zeměpisu na slepé mapě prvorepublikového Československa, jehož součástí byla i Podkarpatská...

Najdete na iDNES.cz