Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Občané Prahy 6 protestují proti vystavění rychlodráhy. Bojí se o pohodlí

  19:30aktualizováno  19:30
Obyvatelé Prahy 6 se opět ohrazují proti stavbě rychlodráhy z centra na letiště. Vadí jim rozšíření jednokolejné trati a připomínají, že radnice slibovala, že trať povede tunelem. Hrozí tak, že místo moderní trati budou turisté jezdit po jednokolejce.

Vizualizace: Mezi Prahou a Kladnem by měla vyrůst rychlodráha. | foto: Správa železniční dopravní cesty

Na vlakové zastávce Praha Veleslavín visí leták. „Rychlodráha na letiště a do Kladna?“ stojí na něm napsáno velkými písmeny. Následuje seznam argumentů, proč by výstavba trati neměla odstartovat. Plakáty vyvěšují lidé z iniciativy „Za šetrnou dopravu na Praze 6“.

Ti protestují, aby se kvůli stavbě rychlodráhy rozšiřovala současná jednokolejka mezi Hradčanskou a Veleslavínem na dvojkolejnou trať.

„Je to nepřijatelné pro pohodu bydlení a život ve značné části Prahy 6,“ stěžují si obyvatelé, kteří připomínají, že radnice Prahy 6 slibovala, že trať povede tunelem.

Protesty přicházejí ve chvíli, kdy má Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) na stole deset ekonomických variant, jak železnici z Masarykova nádraží na Letiště Václava Havla postavit. Finální návrh chce vybrat do konce června a předložit ho ministerstvu dopravy.

Díky nové trati by podle SŽDC už v roce 2023 mohla cesta z centra na letiště trvat necelých 20 minut a vlaky by po ní jezdily ve špičce ve zhruba pětiminutových intervalech. To však pouze za předpokladu, že radnice Prahy 6 přistoupí přes protesty místních k rozšíření jednokolejné trati.

Kudy nově na letiště

Trať z Masarykova nádraží na letiště povede zastávkami

  • Praha Masarykovo nádraží
  • Praha Bubny/Vltavská
  • Praha Výstaviště
  • Praha Dejvice/Hradčanská
  • Praha Veleslavín
  • Praha Liboc
  • Praha Ruzyně
  • Dlouhá Míle
  • Praha Letiště Václava Havla

V opačném případě bude stát SŽDC před zásadním problémem.

„V některých úsecích by musely vlaky jezdit po jedné koleji,“ popisuje mluvčí SŽDC Marek Illiáš jeden ze scénářů, na který by došlo, kdyby se nemohla mezi Hradčanskou a Veleslavínem vybudovat dvoukolejná trať.

V takovém případě by vlaky také nemohly jezdit ani v pětiminutových intervalech. „Na jednokolejce by mohl být nejkratší interval 15 minut. Pokud by alespoň na části trasy mezi Dejvicemi a Veleslavínem byla dvojkolejná trať, mohly by vlaky jezdit v intervalu 10 minut,“ popisuje mluvčí společnosti Ropid Filip Drápal.

Kromě jednokolejné trati SŽDC také prověřuje i nadále možnost zavést dvojkolejnou trať pod zem. Řešení by však celý projekt výrazně prodražilo a není jisté, zda by tato varianta byla vůbec ekonomicky únosná.

Právě kvůli nákladnosti zahloubení trasy už byl projekt železničního spojení v minulosti odvolán.

Praha 6 chce kompromis

Radnice Prahy 6 nechce, aby se v tomto ohledu historie opakovala. Současné vedení proto připustilo možnost výstavby nové koleje. Klade si však hned několik podmínek.

„Zásadním požadavkem je komplexní posouzení projektu na životní prostředí. Druhým požadavkem je férová finanční kompenzace těm obyvatelům, jejichž domy budou stavbou negativně dotčeny. Přísní budeme také v požadavcích na architektonické provedení,“ říká místostarostka Prahy 6 Petra Kolínská (Strana zelených), která má na starosti dopravu.

Podle odhadů by měla modernizace železniční trati z Prahy do Kladna s odbočkou na letiště vyjít zhruba na 20 miliard korun. To ovšem pouze v případě, že část trati nepovede tunelem. Zahloubená varianta by byla řádově dražší.

K rychlodráze se včera vyjádřil na své třídenní návštěvě Středočeského kraje i prezident Miloš Zeman. Podle něj je projekt předražený a mělo by před ním dostat přednost dokončení Pražského okruhu.

První etapa modernizace tratě na Kladno nicméně odstartuje již letos na podzim, kdy SŽDC plánuje zahájit opravu Negrelliho viaduktu. Ta potrvá zhruba dva roky. Následovat bude úprava kolejiště na Masarykově nádraží. Další harmonogram bude SŽDC znát až po schválení finální varianty projektu.

Podle úplně původních plánů měla výstavba dráhy na letiště odstartovat již v roce 1996.

Autor:


Nejčtenější

Dynamo - Slavia 2:0, Liga mistrů je pryč, hosty čeká pohár číslo dvě

Arťom Besedin z Dynama Kyjev překonává slávistického brankáře Ondřeje Koláře v...

Fotbalisté Slavie se do Ligy mistrů neprobojují. V kvalifikaci končí na prvním soupeři, v odvetě 3. předkola na...

Tvrdík spílá UEFA: Surkis by měl odstoupit, sudí zápasy hrubě ovlivnili

Jaroslav Tvrdík na tiskové konferenci fotbalové Slavie k příchodu nových hráčů

Šéf slávistických fotbalistů Jaroslav Tvrdík těžce nesl vyřazení v 3. předkole Ligy mistrů na hřišti Dynama Kyjev...



V kraji už se žádného majetku nedotknu, uvedl manžel hejtmanky Jermanové

Středočeská hejtmanka Jaroslava Pokorná Jermanová se svým manželem Jakubem na...

Manžel středočeské hejtmanky Jaroslavy Pokorné Jermanové v pondělí veřejně slíbil, že se už nedotkne žádného majetku...

Už vím, proč Dynamo nedostává góly, řekl Trpišovský. Víc hodnotit nechtěl

Slávista Stanislav Tecl se snaží uniknout obránci Tamási Kádárovi z Dynama...

Polský asistent rozhodčího Golis nejprve pečlivě zohlednil ofsajdové postavení slávisty Deliho, kvůli kterému neuznal...

Muž podezřelý z vraždy ženy u Prahy se před policisty zastřelil

Policie u Kamenice vypátrala muže podezřelého z postřelení ženy. Před policisty...

V okolí Kamenice na Praze-východ policisté vypátrali muže podezřelého z postřelení ženy, která na následky zranění...

Další z rubriky

Chrustenická šachta láká na exponáty, po těžbě se stala rájem filmařů

Naposledy se v dole loni natáčela pohádka Čertí brk. Poblíž východu s...

Železnorudný důl Chrustenice na Berounsku není možná tolik znám veřejnosti, ale často ho vyhledávají filmové štáby. V...

Noční klid v centru Prahy ohlídají měřiče hluku, mají pomoci strážníkům

Noční ruch v pražské Dlouhé ulici na Starém městě a okolí.

Nekončící halas v ulicích každou noc obtěžuje obyvatele Prahy 1. Radnice se proti tomu rozhodla bojovat měřiči hluku,...

Ať jezdí metro B do Horních Počernic, přeje si starostka městské části

Metro (ilustrační foto)

Prodloužení trasy B se dvěma zastávkami v Horních Počernicích prosazuje starostka Hana Moravcová. Podle ní by se tím...

Najdete na iDNES.cz