Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na Letišti Václava Havla vlak zastaví v podzemí. Ubude třetina autobusů

  19:10aktualizováno  19:10
Tři nové železniční zastávky vzniknou na trase „rychlodráhy“ z Veleslavína na Ruzyni. Z letištní stanice cestující vystoupí do „schengenského“ Terminálu 2. V budoucnu díky trati ubude pasažérů v autobusech asi o třetinu, představili ve čtvrtek plány zástupci investora a projektantů.

Ilustrační snímek | foto: iDNES.cz

Firmy Metroprojekt a Sudop Praha, které zakázku Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) loni v listopadu vysoutěžily, by měly práci na projektu trati z Veleslavína na letiště z větší části dokončit ještě před začátkem léta.

„Dle termínů vyplývajících ze smlouvy bude záměr projektu zpracován ke schválení v Centrální komisi ministerstva dopravy v listopadu 2017 a práce by měly být ukončeny vydáním rozhodnutí o umístění stavby v závěru roku 2018,“ uvedl mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Elektrické soupravy budou mezi Veleslavínem a letištěm jezdit rychlostí 80 kilometrů v hodině, na modernizované trati v mimopražském úseku mezi Ruzyní a Kladnem pak až stotřicetikilometrovou rychlostí. „Jeden spoj budou tvořit dvě soupravy a tomu odpovídá i plánovaná základní délka všech nástupišť, která bude 200 metrů,“ uvedl.

Součástí plánů je kromě stavby pětikilometrové „odbočky“ na letiště také kompletní rekonstrukce stávající trati mezi stanicemi Veleslavín a Ruzyně. Kromě zastávky Letiště vzniknou v úseku i stanice Liboc a Dlouhá Míle.

Červeně jsou vyznačeny nové úseky trati a nové zastávky.

Červeně jsou vyznačeny nové úseky trati a nové zastávky. Trať z Veleslavína do Ruzyně má necelé čtyři kilometry. Na ni má navazovat pětikilometrová odbočka na letiště se zastávkou v Dlouhé Míli.

Letištní stanici projektanti po dohodě s Českým Aeroholdingem oproti původním plánům posunuli. Nově má být jihovýchodně od Terminálu 2. Má být vyhloubená asi 12 metrů pod zemí s přímým napojením do budovy Terminálu 2. „Poloha umožňuje rozvoj letiště i případné pokračování trati z letiště přímo na Kladno, bez nutnosti cesty přes stanici Praha-Ruzyně,“ dodal mluvčí.

Projektanti ve čtvrtek prezentovali propočty, podle nichž by roce 2052 mohlo během průměrného pracovního dne díky trati přijet na letiště autobusem až o třetinu lidí méně než v současnosti, což pomůže životnímu prostředí. Pokud by trať nestála, tak naopak přibližně o pět a půl tisíce víc.

Predikce vývoje počtu cestujících různými dopravními prostředky v průběhu...

Predikce vývoje počtu cestujících různými dopravními prostředky v průběhu průměrného pracovního dne (tam i zpět).

V nadcházejících letech chce SŽDC trať opravit až do Kladna, modernizaci úseku za celkem asi 25 miliard označila za prioritní i česká vláda. Nyní vlaky přepraví na trase Praha - Kladno ve špičce v jednom směru asi 900 cestujících za hodinu, v budoucnu to má být něco přes sedm tisíc.

S plánem, že by trať z Ruzyně do Kladna měla být v budoucnu dvoukolejná, se zatím zcela neztotožnilo vedení kladenské radnice. Před ani ne rokem město navíc zrušilo v územním plánu možnost druhou kolej dostavět. Loni kvůli tomu vyjádřil lítost ministr dopravy Dan Ťok a podotkl, že to povede k dalšímu oddálení stavby (více zde).

Výluky 2017: největší omezení čekají Prahu, v Brně přestěhují nádraží

Náklady na modernizaci úseku zvýší asi o tři miliardy předpokládaná stavba tunelu mezi Veleslavínem a Dejvicemi. Že je v Praze 6 povrchová varianta v podstatě neprojednatelná, uvedl již v minulosti pro MF DNES náměstek ředitele Stavební správy západ SŽDC Bohuslav Stečínský.

Na základě provedené studie bude SŽDC pokračovat v přípravě trati vedené raženými tunely mimo stávající trasu. „Portály tunelů jsou uvažovány v prostoru vodojemu Bruska a teplárny Veleslavín. Díky vysokému nadloží by byl minimalizován negativní vliv železniční dopravy na okolní zástavbu,“ ujistili projektanti.

Fotogalerie

Trať by měla vést pod střešovickým masivem dvěma jednokolejnými tunely v hloubce až 80 metrů. Je však ještě nutné z důvodů vyšších stavebních nákladů prokázat ekonomickou efektivitu řešení.

„Prověřuje se také možnost posunu zastávky Praha-Výstaviště mimo mostní objekt přes ulici Dukelských hrdinů směrem do Stromovky, a to zejména z hlediska památkové ochrany a životního prostředí,“ doplnil Marek Illiaš.

Do roku 2023 lze na modernizaci trati čerpat peníze z operačního programu Doprava II. SŽDC jinak využívá i programu CEF EU. Z něj získala grant i na opravu Negrelliho viaduktu přes Vltavu, která má začít v dubnu (více jsme psali zde). Začátek výluky je naplánován na červenec.

„Na stavbu jsou vydána stavební povolení a probíhá veřejná soutěž na zhotovitele. Předpoklad ukončení soutěže a podpisu smlouvy je v březnu, pokud nedojde k odvolání některého z účastníků výběrového řízení,“ dodal mluvčí.

Schema linkového vedení železničního spojení Prahy, Letiště Václava Havla a...

Schema linkového vedení železničního spojení Prahy, Letiště Václava Havla a Kladna (varianta R1spěš - 16. 2. 2017)





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Pražská magistrála patří mezi nejvytíženější ulice v metropoli.
Pražská magistrála se promění v bulvár, část radních je proti

Loni na podzim představil magistrát projekt humanizace magistrály. Obří asfaltový koridor, který necitlivě rozděluje město od severu k jihu už od 70. let, se...  celý článek

Aktivisté před Klinikou utvořili lidský řetěz (2.3.2016).
Začal soud mezi Klinikou a státem. Úřad chce po aktivistech 360 tisíc

Sporem mezi Úřadem pro zastupování státu ve věcech majetkových (ÚZSVM) a aktivisty z Autonomního sociálního centra Klinika se začal zabývat Obvodní soud pro...  celý článek

Protest taxikářů proti šoférům Uber na pražském letišti Václava Havla (18. září...
Ultimátum taxikářů pro Krnáčovou vypršelo. Chystají protestní jízdu

Ve tři hodiny odpoledne skončilo ultimátum, které dali pražští taxikáři primátorce Adrianě Krnáčové na vyřešení podle nich nerovného postavení klasické...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.