Schod na dálnici D1, o který si ve středu několik řidičů poničilo auta (více čtěte zde), experta z ČVUT nepřekvapil. "D1 už více než deset let přesluhuje, dávno měla dostat novou, moderní konstrukci," říká jeden z nejuznávanějších odborníků na dopravní stavitelství František Lehovec.
Přibližně padesát kilometrů nejfrekventovanější silnice v zemi tvoří soustava cementobetonových desek, jejichž životnost je maximálně dvacet sedm let. Při takovém zatížení, jakému musí čelit dálnice spíš ještě o dva roky méně. Zmíněný úsek je přitom v provozu již od roku 1977.
Podle Lehovce se deseticentimetrový schod na silnici vytvořil kvůli několika faktorům. "Je nesporné, že cementobetonová deska při ohřívání zvětšuje svou délku. Navíc na ni působí tlaky, které vznikají při extrémních situacích," uvedl Lehovec.
Neméně důležité je podle Lehovce také to, že porušenými spárami mezi jednotlivými bloky se pod konstrukci dálnice dostává nečistota, především kamínky. "Když pak stoupne teplota, dojde k poruše vozovky. Na D1, především mezi Mirošovicemi a Humpolcem, existuje vysoké nebezpečí, že se to bude opakovat," upozorňuje odborník.
Omezení na dálnici potrvá deset dní
Že je situace v tomto úseku složitější, než se na první pohled zdálo, zjistili i silničáři. Původně předpokládali, že bude stačit schod vyfrézovat a v pondělí bude dálnice znovu v pořádku.
Ve čtvrtek odpoledne ale rozhodli o kompletní výměně cementobetonového bloku. "Práce tedy skončí asi až příští sobotu," uvedla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.
Řidiči sice budou moct jezdit oběma pruhy, ale do skončení oprav jen maximální rychlostí 80 kilometrů v hodině.
23. června 2011 |