Sdílená kola jsou podle vedení města přínosným doplňkem veřejné dopravy.
„Na krátké a střední vzdálenosti se jedná o nejekologičtější individuální dopravní prostředek,“ píše se ve schváleném materiálu.
Cílem projektu je ověřit, jaký je mezi pražskými cestujícími MHD o využívání sdílených kol zájem, a nabídnout majitelům časových kuponů další možnost dopravy v metropoli na kratší vzdálenosti.
Projekt dostal na starosti organizátor pražské MHD Ropid. Možnost zapůjčit si na první čtvrt hodinu kolo zdarma se bude týkat majitelů kuponů vázaných na jméno v pásmu P zahrnujícím linky pražské MHD, a to od měsíčních po roční.
Na zkušební provoz město vyčlenilo částku 2,4 milionu korun, po jejímž vyčerpání projekt ukončí a vyhodnotí.
Využijete v rámci svého kuponu na Lítačce službu zapůjčení sdíleného kola?
Odbavovací systém bude nutné upravit
V Praze provozují sdílená kola či elektrokola firmy Rekola, NextBike, Bolt nebo Homeport. Město plánuje s provozovateli uzavřít memorandum a následně uzavřít smlouvy o spolupráci, které by měly být se všemi provozovateli stejné.
Pro spuštění projektu bude také nutné upravit odbavovací systém tak, aby lidé mohli k zapůjčení kola využít například mobilní aplikaci PID Lítačka.
Praha již v minulém volebním období memorandum s provozovateli sdílených dopravních prostředků uzavřela. Jako problematická se však ukázala společnost Lime, která v metropoli provozuje sdílené elektrokoloběžky a kterou kritizuje magistrát i centrální městské části za to, že podle nich nedostatečně vymáhají pravidla pro odkládání vozítek a jejich pohyb na chodnících. Současné vedení města v roce 2019 memorandum s firmou vypovědělo.
Připravované nové memorandum má podle dřívějších informací zahrnovat jak provozovatele sdílených kol, tak elektrokoloběžek. Zároveň zastupitelé města v červnu schválili, že Praha navrhne novelu zákona, která by umožnila omezit rychlost jízdy pro kola a elektrokoloběžky na chodnících, kde mohou díky výjimkám jezdit, na méně než stávající limit 20 kilometrů za hodinu.
14. dubna 2021 |