Červená karta má stále jen základní funkce a dalších se možná už ani nedočká. Město totiž už zhruba měsíc nemá uzavřenou smlouvu se společností eMoneyServices (EMS), která je výhradním vlastníkem práv na Opencard.
Pokud se s firmou město v nejbližší době nedohodne na pokračování spolupráce, reálně hrozí, že projekt Opencard nadobro skončí.
Firma včera hlavnímu městu předložila nabídku nové smlouvy. Ještě, než se tak stalo, pustili se do budoucího návrhu členové občanského sdružení Oživení.
"Praha se chystá poslat na Opencard další stovky milionů korun neprůhledné firmě eMoneyServices. Nové, minimálně srovnatelné řešení dopravní karty od jiného dodavatele se dá přitom pořídit levněji," řekl Lukáš Landa z Oživení.
Dodal, že srovnatelný systém od jiného dodavatele by stál v rozmezí od 20 do 60 milionů korun. EMS přitom podle sdružení od metropole chce zhruba 300 milionů korun za to, aby mohl projekt pokračovat.
Odhad se shoduje s nabídkou
Z výše uvedené sumy by 50 až 80 milionů korun šlo na odkup licencí od zmíněné firmy, 140 milionů by stálo sloučení systémů Dopravního podniku a města, které doposud nejsou jednotné, a dalších 100 milionů korun by spolkla podpora systému.
"Nabídku jsme městu předali a můžu potvrdit, že rámcově se jedná o podobnou částku, jakou sdružení uvedlo," potvrdil mluvčí EMS Martin Opatrný.
Podle něj je prakticky nemožné, aby někdo srovnatelný systém zvládl vybudovat za několik desítek milionů korun.
O budoucnosti karty, kterou nosí v peněžence zhruba 1,2 milionu lidí, se rozhodne v nejbližší době podle toho, zda město přistoupí na nabídku EMS. Tu je třeba podle radního pro informatiku Jana Vašíčka důkladně zvážit, i když sdružení tvrdí, že je značně předražená.
Předražená kartičkaCena Karet přibývá Spor o cenu nového projektu Pokuty a chyby v projektu Praha a Dopravní podnik musely zaplatit pokutu 1,1 milionu korun za porušení zákona o veřejných zakázkách. Škodu ve výši 67 milionů korun městu způsobili úředníci, kteří byli nepravomocně odsouzeni. |
Pokud vedení města nepřistoupí na nabídku EMS, hrozí, že bude vystaveno riziku stíhání kvůli zmaření miliardové investice.
Podle radního pro informatiku Jana Vašíčka je proto třeba důkladně ověřit výhodnost této nabídky. Ani přijatelná nabídka však nemusí být úplně bezproblémová.
Za schválení dodatků ke smlouvám bez výběrového řízení je nyní stíhána část současné i minulé rady hlavního města.
"Jiná varianta než otevřená soutěž ve věci budoucí obslužnosti projektu Opencard nepřichází v úvahu," říká primátor Tomáš Hudeček, který je jedním z obviněných. Až otevřená soutěž by podle něj určila další vývoj projektu.
Opencard je zatím bez podpory
Jenže také otevřená soutěž má jeden háček. Město v současné době nemá vyřešené smluvní vztahy s EMS, a není tak smluvně zajištěna ani podpora stávajícího systému. "Vzhledem k tomu, že jednání s Prahou byla doteď konstruktivní, tak podporu nadále poskytujeme," říká mluvčí EMS Martin Opatrný.
Pokud by se však město se společností EMS nedohodlo na dalším uzavřením smluv, mohl by nastat problém. Podpora se totiž mimo jiné stará o bezpečnost přenosu dat v rámci Opencard, prodlužování a vydávání karet.
Metropole by tak neměla nikoho, kdo by lidem, kteří kartu například ztratí, vydal novou.
Město proto již nyní řeší, jak by v případě, že by o podporu přišlo, postupovalo. Ve hře je také částečný návrat k papírovým kuponům, než by se situace vyřešila.
Praha nyní zvažuje jak uzavření smlouvy s EMS, tak vytvoření zcela nového projektu. Do budoucna chce, aby karta Pražana nabídla lidem více funkcí.
Jak šel čas s Opencard2005-07 2009 2010 2011 2012 2013 2014 |