Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Praha zvažuje zavedení chytrého systému semaforů, předejdou kolonám

  20:41aktualizováno  20:41
Pražský magistrát má v plánu nastavit semafory na křižovatkách tak, aby se doprava v Praze zrychlila. Jízda městem by pak měla být rychlejší a plynulejší, jako například o letních prázdninách, kdy je řada Pražanů mimo město. Praha by za nový systém zaplatila téměř sto šedesát milionů korun.
Semafory by v budoucnu mohly umět reagovat na aktuální situaci v pražských ulicích. (Ilustrační snímek)

Semafory by v budoucnu mohly umět reagovat na aktuální situaci v pražských ulicích. (Ilustrační snímek) | foto: Aleš Berný, iDNES.cz

Za dvanáct let doprava v metropoli zhoustla o třicet pět procent a řidiči to na mnoha místech pociťují denně. Postávají v nekonečných kolonách. Za pět až šest let by se však tato situace mohla výrazně změnit. Město chce dopravu v Praze zrychlit až o dvacet procent, a to tím, že upraví systém řízení všech křižovatek.

"Když chceme, aby se po Praze jezdilo plynuleji, máme dvě možnosti: stavět nové silnice, mimoúrovňové křižovatky a tunely, což není v reálných možnostech města, nebo upravit systém, který dopravu v Praze řídí. Takové řešení je levnější a často i efektivnější," říká náměstek primátora a radní pro dopravu Josef Nosek.

Přesto by náklady byly poměrně vysoké, Praha by za nový systém zaplatila skoro sto šedesát milionů korun, třebaže síť semaforů přechod na nový systém umožňuje.

"Když to velmi zjednoduším, chceme, aby semafory dokázaly reagovat nejen na to, co se děje na silnici v jejich bezprostředním okolí, ale aby uvažovaly v kontextu celého města," vysvětluje Nosek. Nyní prý devadesát procent ze všech 596 světelných křižovatek reaguje jen na provoz v okolí a většinou jen částečně.

Když semafory myslí a předvídají

V budoucnu by měly semafory samy dopravu plánovat. "Když vznikne zácpa nebo se stane nehoda, semafory ve městě se tomu okamžitě přizpůsobí. Odkloní přijíždějící auta na objízdné trasy nebo upraví cyklus tak, aby se kolona rychle rozjela," líčí Nosek. Budoucí inteligentní dopravní systém má být dokonce schopen sám 15 až 30 minut dopředu předvídat, kde hrozí kolony. A podle toho zareaguje.

Podobné systémy už fungují jinde v Evropě nebo třeba v Pekingu. "Funguje to třeba tak, že semafor upraví fáze křižovatek a upřednostní jeden směr provozu před druhým. Doprava je tak plynulejší. Pak je k tomu zapotřebí například i proměnné dopravní značení nebo informační tabule u silnic," říká ředitel Centra dopravního výzkumu Karel Pospíšil.

Infotabule mohou řidiče informovat, v jakých ulicích je kolona a kde je naopak volno. Na modernějších tabulích jsou třeba ucpané úseky silnic zakreslené v grafech červeně. Podobné infotabule by se měly do konce roku objevit i u některých pražských silnic. "To ovšem vyžaduje, aby řidiči znali město. Výhodnější je proto proměnné dopravní značení," míní Pospíšil.

Nový systém by také mohl umět lépe upřednostňovat městskou hromadnou dopravu.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vizualizace projektu oživující prostor pod Negrelliho viaduktem.
Po opravách Negrelliho viaduktu začne jeho proměna na kulturní centrum

Vedení městské části Praha 8 schválilo koncepční studii Negrelliho viaduktu, která pod většinou oblouků počítá s umístěním kaváren i obchodů. S rekonstrukcí se...  celý článek

Budova Středočeského krajského úřadu
ANO dopisem vypovědělo koalici se STAN, ODS a Nezávislými Středočechy

Středočeská koalice ANO, STAN, ODS a Nezávislých Středočechů, která vznikla po loňských krajských volbách, končí. Hnutí ANO informovalo koaliční partnery, že...  celý článek

Nehoda Hořovice
VIDEO: Od jedoucího auta se odpojil vozík, srazil devadesátiletou ženu

V obci Hořovice na Berounsku policie vyšetřuje nehodu, při které se za jízdy uvolnil přívěsný vozík za autem a srazil starší ženu u silnice. Záchranáři ji s...  celý článek

Grafton Recruitment Praha
Specialista zákaznického centra

Grafton Recruitment Praha
Praha
nabízený plat: 20 000 - 30 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.