Silnici vedoucí ze Strnad do Měchenic a Davle na několika místech zasypalo kamení ze skály. Ilustrační foto

Silnici vedoucí ze Strnad do Měchenic a Davle na několika místech zasypalo kamení ze skály. Ilustrační foto | foto: Radek Cihla, MAFRA

Silnice do Měchenic, na kterou padalo kamení, bude opět otevřena

  • 4
Silnice mezi Strnady a Měchenicemi bude v úterý 25. ledna ve 4 hodiny ráno opět otevřena. Vrátí se sem nejen auta, ale také všechny autobusové linky. Důvodem přerušení provozu bylo padající kamení ze skály u silnice.

Kamení napadalo na silnici v pondělí 17. ledna, vozovka musela být zcela uzavřena. Objížďky zavřeného úseku se protáhly až na dvacet pět kilometrů.

"Od zahájení provozu obnovujeme provoz autobusových linek číslo 314, 338, 361 a 390, a to v původních trasách a jízdních řádech. Zároveň přestane jezdit náhradní vlakový spoj mezi Vraným a Měchenicemi a návazná autobusová linka 707," uvedl mluvčí Ropidu Filip Drápal.

Přestože bude silnice otevřena, kraj chce na skále provádět další geologické kontroly. Nyní bude skála "pouze" potažena pletivem, které padající kameny zachytí. Celková sanace by totiž stála miliardu, a tu kraj nemá. Bude proto žádat o peníze ministerstvo životního prostředí.

NEBEZPEČNÉ SKÁLY V KRAJI

Vrané nad Vltavou 
Zajištění stability skalního masívu nad tunelem ČD

Štěchovice
Sanace skalního zářezu nad silnicí č. II/102

Vrané nad Vltavou
Zabezpečení skály u přehrady nad silnicí II/102

Strnady-Štěchovice
Sanace skalní stěny nad silnicí II/102. Zatím je projekt ve fázi  přípravy.

Kompletní sanaci skály žádají například Měcheničtí. "Je to velmi frekventovaná silnice, zejména o víkendech, kdy do chatových osad v okolí jezdí spousta Pražáků. Místní zase silnici využívají při cestě do Zbraslavi na nákupy či k lékařům, do Černošic zase jezdí na úřad," uvedl místostarosta Měchenic Jan Šťastný.

Podle něj jsou lidé naštvaní, že se problém se skálou nezačal řešit dříve. "Lidé jsou naštvaní. O problému se ví roky a nic zásadního se s tím nedělá, Vždycky se tam dá pletivo a dopravní značka snižující rychlost a napíše se se tam cedule Pozor, padá kamení! Lidé u nás by byli nejraději, kdyby byla skála odstřelena," dodal Šťastný.

Vedení Středočeského kraje má vytypována celkem čtyři místa, kdy by se měly sanovat nebezpečné skály, včetně úseku mezi Strnady a Davlí.

"Budeme žádat dotaci z Operačního fondu životního prostředí, kterou má vypsat ministerstvo životního prostředí v březnu letošního roku. Pokud by byla dotace přidělena, tak na podzim by se mohlo začít s kompletnější sanací zmíněného území," uvedla mluvčí Středočeského kraje Berill Mascheková.

Několik dní před tím, než se sesunula skála u Strnad, byl uzavřen ze stejného důvodu také úsek mezi Měchenicemi a Davlí. Potíže skála působí už desítky let. "Vrstvy hornin jsou totiž uloženy přibližně rovnoběžně a vytvářejí mocné ploché desky, které se přirozeně sklánějí jako svah. Momentem, kdy desku podebrala současná silnice, se celý masiv oslabil," vysvětlil příčinu sesuvů Jan Čurda z České geologické služby.

, ,