Mezi dopravně nejvytíženější místa v metropoli patří Jižní spojka. Kvůli nehodám tam vázne provoz poměrně často. Ilustrační snímek

Mezi dopravně nejvytíženější místa v metropoli patří Jižní spojka. Kvůli nehodám tam vázne provoz poměrně často. Ilustrační snímek | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

Silnice v super stavu by Prahu stály podobně jako nová část metra

  • 19
Aby byly všechny silnice v metropoli v perfektním stavu, musela by Praha zaplatit dvacet až dvaadvacet miliard korun. Už jen z toho důvodu je hromadná oprava výtluků a děr nereálná. Zlepšení letos město slibuje alespoň na Vinohradské a Rohanském nábřeží.

Technická správa komunikací (TSK) zveřejnila statistiku za loňský rok, která vystihuje stav pražské dopravy. Podle ní může Praha stěží opravit všechny rozbité silnice.

Denní průjezd aut. Vede Jižní spojka

Nejvytíženější ulice

  • Barrandovský most 136 tisíc
  • Jižní spojka mezi ulicemi 5. května a Vídeňská 133 tisíc
  • Jižní spojka mezi ulicemi Chodovská a V Korytech 122 tisíc
  • Strakonická mezi Dobříšskou a Barrandovským mostem 114 tisíc
  • Jižní spojka mezi ulicemi V Korytech a Průběžná 113 tisíc

Nejvytíženější mimoúrovňová křižovatka

  • Křížení ulic 5. května a Jižní spojky 212 tisíc

Nejvytíženější klasická křižovatka

  • Křížení ulic Poděbradská a Kbelská 73 tisíc

Zdroj: TSK Praha

A to nejen proto, že by opravy spolkly zhruba stejnou sumu, kterou stojí výstavba prodloužené linky metra z Dejvic do Motola.

"V Praze by v takovém případě nastal dopravní kolaps," řekl šéf TSK Ladislav Pivec.

Počet aut v ulicích totiž každým rokem roste. Podle výroční zprávy TSK tomu nebylo jinak ani minulý rok. I když byl meziroční nárůst spíše symbolický o 0,3 procenta.

Do opravy některých ulic se TSK letos přece jenom pustí. Konkrétně půjde o část ulic Vinohradská, Generála Šišky, Povltavská, Kunratická spojka a Rohanské nábřeží.

"Letos také plánujeme obnovit zhruba třicet světelných křižovatek, další dvě chceme zcela nově vybudovat," řekl Pivec. Nové semafory vzniknou na Legerově a Sokolské. V obou případech na křižovatkách s Wenzigovou ulicí.

Lidí v MHD přibývá

To, že je v Praze stále více aut, neznamená, že lidé zanevřeli na MHD.

"V počtu přepravených osob došlo k navýšení o necelá tři procenta, a to přesto, že vozy MHD najely zhruba o 1,5 procenta méně kilometrů než v roce 2012," říká Pivec. To podle něj znamená, že autobusy a tramvaje jsou využívány efektivněji než v minulých letech.

Z ročenky TSK dále vyplynulo, že se stále posouvá doba ranní špičky. Zatímco v devadesátých letech byl ráno v ulicích největší provoz mezi šestou a sedmou hodinou, nyní je Praha nejvíce ucpaná mezi osmou a devátou ranní.

18 593 nehod...

...se loni podle statistik stalo v Praze. Oproti roku 2012 to je nárůst o 4 procenta. Nehody často vznikly poté, kdy řidič nedal přednost v jízdě, nedodržel bezpečnou vzdálenost nebo se nevěnoval řízení. V loňském roce ubylo případů, kdy dopravní nehodu zavinil chodec, naopak cyklisté způsobili o 30 procent více nehod (celkem 127) než v roce 2012. Meziročně přibylo smrtelných nehod, bylo jich 29 oproti 26 v roce 2012.

Loni stoupl počet nehod, které prokazatelně vznikly kvůli špatnému stavu silnic. Zatímco v roce 2012 se kvůli závadě na silnici stalo 18 nehod, o rok později jich bylo 37.

Také cyklisté měli na svědomí více dopravních kolizí, než bývá zvykem. V roce 2013 zavinili o třicet procent více nehod než v předchozím roce.

Na silnicích Prahy je přes dva a půl tisíce monitorovacích dopravních kamer.

Na třiceti osmi místech jsou kamery s úsekovým či okamžitým měřením rychlosti. Díky nim podle TSK ubylo překročení povolené rychlosti v daném místě. Jen jedno až pět procent aut tam projede rychleji. Před zavedením kamer tam překračovalo rychlost 30 až 60 procent řidičů.