Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nechtějí novou zastávku, složili se na opravu staré za 1,5 milionu

  20:59aktualizováno  20:59
Lidé z pražského Břevnova se postavili proti zrušení tramvajové zastávky U Kaštanu. Když na její opravu nedala peníze radnice, uspořádali mezi sebou sbírku. Za měsíc vybrali 1,5 milionu korun.
Dopravní podnik se chystá opravovat koleje, nepojedou kvůli tomu tramvaje. Ilustrační foto., DPP

Lidé z Břevnova mezi sebou vybrali 1,5 milionu korun na rekonstrukci staré zastávky. Ilustrační foto. | foto: DPP

Takových případů moc nebývá. Obyvatelům Břevnova chtějí vzít tramvajovou zastávku a posunout ji o dvě stě metrů dál. I když jim vedení radnice Prahy 6 po četných protestech slibovalo, že se zastávkou hýbat nebude, zdejší zastupitelstvo na svém posledním jednání změnilo názor. Na to, aby byla zastávka U Kaštanu zachována, nedalo potřebných 1,5 milionu korun. Místní se proto rozhodli, že peníze vyberou mezi sebou a podařilo se. „Skládali se živnostníci i obyčejní lidé,“ říká jeden z iniciátorů sbírky Martin Neumann.

Za levnější variantu si připlaťte

Celý příběh odsunuté zastávky se začal odvíjet loni na podzim, kdy se obyvatelé Bělohorské ulice úplnou náhodou dozvěděli o rekonstrukci zdejší tramvajové trati. Projekt, který už v té době měl územní rozhodnutí i stavební povolení, se zastávkou U Kaštanu nepočítal. Počítal ale s jinou vzdálenější zastávkou Poliklinika Břevnov.

„Když jsme vyvolali jednání s radnicí, která místním jaksi o změně zapomněla říct, vedení vysvětlovalo, že nová zastávka vzniká na základě průzkumu z 90. let,“ konstatuje další z iniciátorů nesouhlasných protestů Michal Volf. Když odpůrci začali oponovat, že poměry v Břevnově se dávno změnily a že v okolí zastávky U Kaštanu bydlí spousta seniorů, dopravní podnik a městská část nejdříve jen zkonstatovaly, že s projektem už nejde hýbat. Změna by byla možná jen za předpokladu, že městská část zaplatí jeden a půl milionu korun za modernizaci staré zastávky.

„Bylo nám řečeno, že dopravní podnik na rekonstrukci trati čerpá dotace z fondů Evropské unie a změny na poslední chvíli dotace neumožňuje financovat, byť by se nestavěla celá nová zastávka, ale jen opravila stará, což by vycházelo levněji,“ vysvětluje Michal Volf.

I když rada Prahy 6, se starostkou Marií Kousalíkovou v čele, částku na modernizaci odsouhlasila, vše nakonec dopadlo úplně jinak. Radnice na zachování a opravu zastávky, která je zde už 85 let, nedá ani korunu. Byť to veřejně slíbila. Pro modernizaci staré zastávky vznikla i petice se 1400 podpisy.  

Vše záviselo na hlasování zastupitelů. Po posledním jednání, kdy dva zastupitelé hlasovali proti, a osm se hlasování zdrželo, je ale téměř jisté, že zastávku U Kaštanu nahradí naplánovaná zastávka s pracovním názvem Poliklinika Břevnov,“ uvedl minulý týden mluvčí městské části Praha 6 Adam Halmoši.

Vezme si dopravní podnik peníze od „běžných“ lidí?

„Nedovedeme si to vysvětlit,“ zlobí se Michal Volf. „Pokud něco radnice lidem slíbí, měla by to dodržet. Nikdo na veřejných jednáních s občany neřekl, že je pro přestěhování zastávky, ať z jakéhokoliv důvodu,“ dodává s tím, že se spekuluje o možných ekonomických zájmech přesunu zastávky. Poblíž ní se chystá například nový developerský projekt. Změna by prý prospěla i zdejší soukromé poliklinice, lékárně a dalším podnikatelům. „Jde o spekulace, ale jiné vysvětlení opravdu nemáme,“ konstatuje Volf.

Místní se proto rozhodli vzít iniciativu do vlastních rukou a uspořádali sbírku. Začali už před měsícem, chtěli se prý připravit na alternativu, že by městská část změnila názor, což se také stalo. „Dárců byly desítky. Darovali drobné částky i vyloženě vysoké sumy,“ uvedl v úvodu zmiňovaný Martin Neumann. Nejvyšší dar prý dosáhl 200 tisíc korun, on sám daroval sto tisíc.

Teď nespokojení připravili dopisy adresované magistrátu a dopravnímu podniku, kde chtějí celou situaci osvětlit a věří, že dopravní podnik se s tímto řešením, že potřebný milion a půl přijde od „obyčejných“ lidí, spokojí. Termín prý mají do 28. června. Do té doby se mělo rozhodnout, zda DPP začne stavět novou zastávku, nebo opraví tu starou.

„Pokud by dopravní podnik peníze nepřijal, bylo by to potvrzení našich obav, že za novou zastávkou stojí zájmy někoho jiného,“ konstatují společně nespokojení obyvatelé.

Dopravní podnik se k otázce, zda peníze od občanů přijme, ale dosud nevyjádřil.



Témata: Praha-město


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Nový zastřešený vestibul nad nástupišti je součástí celkové rekonstrukce...
Praha pomůže developerovi splnit požadavky na zeleň kolem „Masaryčky“

Proměna území vedle Masarykova nádraží v Praze počítá se širokým bulvárem plným stromů a s posezením vedle komplexu moderních budov. Pozemky pro zeleň, se...  celý článek

Policisté nacvičovali zásah proti teroristům
VIDEO: Střelba na koncertě, útok v metru. Policisté cvičili na teroristy

Nenadálý útok teroristů v metru, v kině či na koncertě. Na takové situace se připravovali policisté v rámci každoročního cvičení Fortress. Cvičení se konalo...  celý článek

Stanice metra na Andělu se na uzavření eskalátorů připravovala už v pátek. (22....
Vstup do metra na Andělu se chystá na zavření, změní se i trasa tramvají

Od pondělního rána se uzavře vestibul metra na Andělu. Cestující se do metra dostanou jen přes vstup u obratiště autobusů Na Knížecí. Změní se i trasa...  celý článek

Alternativní, nebo přirozený? Normální porod chápe každý jinak
Alternativní, nebo přirozený? Normální porod chápe každý jinak

Chcete porod bez léků a věčného vyrušování, jenže lékaři vás označí za alternativní matku.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.