Současný funkcionalistický objekt vznikl v padesátých letech a bez velkých úprav funguje dodnes. „Půjde o nejrozsáhlejší rekonstrukci výpravní budovy od roku 1952. Po její realizaci dojde k navýšení úspor energie, dispozičním změnám a zlepšení komfortu,“ tvrdí ředitel správy osobních nádraží SŽDC Lukáš Fořt.
Úpravy se dotknou celého nádraží, tedy jeho střední části i obou křídel. V rámci první fáze nechala už v loňském roce správa železnic vyměnit všechna okna a dveře, aktuálně připravuje podrobný projekt oprav. Kvůli náročné administrativě je zahájení stavebních prací plánované na příští rok, definitivně hotovo má být na konci roku 2020.
Změní se uspořádání haly
Vedle obnovy vnějšího pláště bude základem oprav přestavba a modernizace vnitřních prostor. SŽDC počítá se zcela novým uspořádáním zejména obchodních ploch v odjezdové hale. „Snahou správce nádraží je rozšířit stávající restauraci o prostor rychlého stravování food court, hledá se i vhodný prostor pro supermarket,“ prozrazuje mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.
Další změnou bude úprava zdejší pobočky pošty. V současnosti zabírá dvě podlaží, nově má fungovat pouze v přízemí. Modernizací projdou také inženýrské sítě, vytápění i toalety. Po rekonstrukci administrativní části využije SŽDC uvolněné prostory pro své zaměstnance. „Stavební práce se uskuteční po etapách, abychom minimalizovali omezení pohybu cestujících. Určitým úpravám se nevyhneme, uzavírat celý prostor však rozhodně nebudeme,“ doplňuje Šubová.
V horizontu příštích pěti let naváže na chystané práce oprava kolejiště, jednotlivých nástupišť i prodloužení podchodů. V ještě vzdálenějším výhledu hlavní město plánuje postavit nový dopravní terminál pro autobusy a záchytné parkoviště pro osobní auta. Obě stavby vzniknou na druhé straně kolejí u Dobříšské ulice a se smíchovským nádražím je propojí lávka.
Nejnákladnější stavební akcí na pražských nádražích pro příští roky je však oprava historické Fantovy budovy na hlavním nádraží za zhruba jednu miliardu korun. K té dosud nedošlo kvůli vypovězení nájemní smlouvy s italskou společností Grandi Stazioni, která v posledních dvanácti letech zrekonstruovala ostatní části areálu.
Začít ještě letos
Dalšímu zpoždění prací má nyní zabránit projektování a urychlené podání žádosti o stavební povolení. Se začátkem prací se tak počítá ještě v průběhu letošního roku. „Připravujeme také studii využití Fantovy budovy. Naší snahou je více propojit novou odbavovací halu s historickou budovou,“ říká bez dalších podrobností ředitel Lukáš Fořt.
V první etapě dostane objekt novou fasádu i zastřešení. Ve druhé fázi plánované na rok 2019 dojde k rekonstrukci zbývajících vnitřních prostor. SŽDC počítá s tím, že kompletně opravené bude nádraží v roce 2022.
Správa železnic postupně obnovuje i menší pražské stanice. Letos na to vyčlenila 51 milionů korun. Začátkem roku se otevřela opravená budova v Braníku, další na řadě má být nádražní objekt v Čakovicích a Horních Počernicích.
Zato nádraží ve Vysočanech čeká s největší pravděpodobností demolice. SŽDC totiž připravuje modernizaci trati mezi středočeskými Mstěticemi a Vysočany. Nově zde budou navržena tři zastřešená nástupiště, dvě z nich budou ostrovní s délkou tři sta metrů a jedno vnější o délce dvě stě metrů. „Stará výpravní budova bude nahrazena novou odbavovací budovou situovanou do prostoru vstupu do podchodu,“ dodává Kateřina Šubová.
Jde o nejrozsáhlejší rekonstrukci výpravní budovy od roku 1952. Po její realizaci dojde k navýšení úspor energie, dispozičním změnám a zlepšení komfortu pro cestující.