Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Snižte rychlost aut v historickém centru Prahy na 30, vyzývá iniciativa

  17:00aktualizováno  17:00
Fanoušky cyklistiky z iniciativy Auto*Mat "namlsala" stávka dopraváků, kdy Prahu zaplavila kola, a obrátili se na primátora, aby jim pomohl. Chtějí metropoli přiblížit cyklistům každý den. Přáli by si proto mimo jiné, aby auta v historickém centru zpomalila na třicet kilometrů v hodině.

Maximální povolená rychlost 30 km/h by měla platit pouze v historickém centru metropole. (Ilustrační snímek) | foto: iDNES.cz

Návrh na omezení rychlosti v centru Prahy je součástí balíčku tří návrhů, které Auto*Mat poslal hned den po stávce v dopravě otevřeným dopisem primátorovi Bohuslavu Svobodovi (ODS). Při protestu přitom usedla celá třetina Pražanů na kola, což ocenil i primátor (více čtěte zde).

Kromě "třicítky" v historickém centru iniciativa navrhuje také omezit automobilovou dopravu na Smetanově nábřeží a instalovat stojany na kola před všechny veřejné budovy.

Zavést takzvané opatření Tempo 30, tedy zónu s maximální povolenou rychlostí 30 km/h, vychází podle Víta Masare z iniciativy Auto*Mat ze zkušeností v zahraničí.

"Už dvacet let funguje v obytných částech velkých měst, například v Německu, Nizozemí, Dánsku či Rakousku. Třeba ve Vídni zahrnuje tahle zóna přes 50 procent místních ulic," řekl iDNES.cz.

Nižší rychlost by přispěla k plynulejší dopravě

Snížení rychlosti by se podle jeho slov mělo týkat pouze historického centra, tedy lokality Pražské památkové rezervace, která je vedena na seznamu UNESCO.

"Opatření by vedlo k větší plynulosti automobilové dopravy a omezilo by zácpy v pražských ulicích. Navíc by výrazně podpořilo cyklistiku, která - jak se ukázalo v průběhu stávky - má potenciál ulevit ostatním formám dopravy," řekl Masare.

Kromě toho by nižší rychlost přispěla podle něho i k větší bezpečnosti na silnicích. "Z třicetikilometrové rychlosti dokáže auto zastavit daleko rychleji než ze současné padesátikilometrové," poznamenal.

Smetanovo nábřeží zavřít nemůžeme

Komise pro cyklistickou dopravu, která má trojici návrhů projednat, se sešla na magistrátě v úterý odpoledne. "Myslím si, že snížit povolenou rychlost na 30 km/h je v zásadě možné, ale muselo by jít skutečně jen o historické jádro Prahy a museli bychom pečlivě vybrat konkrétní místa či lokality," řekla iDNES.cz předsedkyně komise Monika Krobová Hášová (TOP 09).

Omezit automobilovou dopravu na Smetanově nábřeží ale považuje za nereálné. "V Praze se využívá pro dopravu každá malá ulička, takže uzavřít tak důležitou tepnu není zkrátka možné," uvedla.

Umístit stojany pro kola před veřejné budovy považuje naopak za skvělý nápad a je rozhodnuta ho podpořit. "Jen se obávám toho, aby tuto snahu nemařily jednotlivé městské části. Některé pozemky u veřejných institucí nejsou totiž v majetku města a bude tedy záviset na tom, jak se městské části k návrhu postaví," dodala Krobová Hášová.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační foto
Pendolino na Kolínsku projelo „červenou“, cestujícím pomohli ven hasiči

Souprava pendolino Českých drah projela na železničním koridoru u Poříčan na Kolínsku návěstidlo zakazující jízdu. Nikdo nebyl zraněn ani nebyl ohrožen jiný...  celý článek

Potápěči při vyzvedávání člunu, který se potopil na břehu Vltavy v Davli....
V Podolí se potopil člun zaparkovaný u mola, na břeh ho vytáhli hasiči

Potopený motorový člun lovili v neděli hasiči z Vltavy v pražském Podolí. Ven ho vynesli pomocí nafukovacích vaků. Uvnitř nikdo nebyl.  celý článek

Velké Přílepy, okres Praha-západ
Naše referendum mohlo být zmanipulované, tvrdí starostka Velkých Přílep

Obyvatelé ve Velkých Přílepech u Prahy odmítli v sobotním referendu výstavbu silnice propojující dálnice D7 a D8, kterou chystal Středočeský kraj. Obávají se,...  celý článek

Grafton Recruitment Praha
Unix application support specialist!

Grafton Recruitment Praha
Praha
nabízený plat: 45 000 - 60 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.