Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Radek Cihla, MAFRA

Spisy v kauze legalizace kradených aut v Kolíně mají přes deset tisíc stran

  • 1
Obžalovaní v kauze legalizace kradených aut na odboru dopravy v Kolíně si na rozsudky počkají do října. Postup „praní“ kradených aut spočíval podle obžaloby v padělání technických průkazů. Auta podle nich měla pocházet z ciziny, přestože šlo o kradená auta z Česka.

Hned několik překvapení přinesl pondělní soud v kauze údajné legalizace 34 kradených aut na odboru dopravy městského úřadu v Kolíně.

Spletitý případ je u soudu rozdělený do dvou částí - byly totiž podány dvě různé obžaloby. V obou případech figuruje bývalý vedoucí registrací vozidel na kolínském odboru dopravy Michal König a také obchodník s auty Jan Máša. Pouze v jedné linii, která se projednávala i v pondělí, je mezi obžalovanými obchodník s auty František Skuhra.

Čachry s auty podle obžaloby

2009 – skupina lidí začíná dovážet do ČR kradené automobily, které se snaží pomocí padělaných technických průkazů přihlašovat do legálního provozu. Podle obžaloby jim pomáhali kolínští úředníci.

2011 – pokračující trestná činnost se provalila a skupinu začíná tajně sledovat policie, která ve shromažďování důkazů pokračuje přes rok.

2012 – kriminalisté na městském úřadě v Kolíně provedli razii s krycím názvem Chobotnice, při níž zajistili další potřebné důkazy. Při této prosincové razii byli zatčeni tři úředníci a na dalších místech celkem 12 lidí.

2013 – vyšetřování pokračuje, policie v únoru obvinila kromě úředníků i dalších osm lidí, převážně dovozců kradených vozidel. Celkem policie v případu během roku 2013 začíná stíhat dvě desítky lidí.

2015 – v únoru 2015 míří první část spletitého případu, rozděleného na několik částí, k soudu. Obviněny jsou dvě desítky lidí.

„Původně jsem doufal, že bychom mohli dokazování uzavřít a že zazní závěrečné řeči, když už by nedošlo k vyhlášení rozsudku, protože to bude složitější věc, ale bohužel vyšlo najevo, že tam je ještě jedna záležitost, která nám schází,“ řekl předseda trestního senátu Zbyněk Kulich.

Chybí totiž spis o předchozím jiném případu obžalovaného Skuhry, který byl v minulosti souzen za jinou trestnou činnost, což by mu nyní mohlo při rozhodování o trestu výrazně přitížit.

Obhájce Františka Skuhry na místě uvedl, že požádá o zahlazení tohoto dřívějšího trestu, a požádal soud, aby na to počkal. „Vyžádáme si soudní materiály, které bychom měli dostat, s tím nebude problém. Musíme vědět, zda dojde k zahlazení, nebo ne,“ říká Kulich. Skuhra má na zahlazení šanci, protože jde o méně závažnou činnost, za kterou dostal jen finanční trest, jenž již také zaplatil.

Finální líčení se závěrečnými řečmi, vynesením rozsudku a případné udělení trestů v první žalobě se proto podle Kulicha odsouvá na říjen.

Někteří si na rozsudek počkají déle

V říjnu si ovšem rozsudek vyslechnou pouze Skuhra s Mášou. Bývalý šéf registrací vozidel v Kolíně Michal König si na posudek o své vině či nevině ještě počká, a to až po projednání druhé obžaloby v tomto případu. V pondělí vyšlo najevo, že na neveřejném zasedání trestní senát rozhodl vyloučit Königa z právě projednávané první obžaloby a přesunout jej do chystané druhé části případu.

„V neveřejném zasedání jsme k tomuto rozhodnutí dospěli, protože závěrečné návrhy obžaloby odkazovaly na listiny, které jsou součástí nového spisu. I když čistě technicky vzato by bylo snadnější jeho případ projednat už v tomto prvním řízení. Dokazování bylo dokončeno,“ vysvětlil soudce.

Podle informací MF DNES je důvodem také fakt, že ve spisu k druhé obžalobě jsou v souvislosti s Königem nové skutečnosti, které by mohly ovlivnit pohled na důkazy zjištěné v prvním řízení. Spolu s Königem se k soudu dostane i druhý úředník a dalších 17 obžalovaných lidí. MF DNES zjistila, že základem druhé obžaloby je trestný čin podplácení úřední osoby, a to v souvislosti s prvním případem legalizace kradených automobilů.

Obžalovaným se totiž díky podplácení dařilo podle žalobce získávat čistopisy technických průkazů a následně vozy legálně registrovat do provozu. Kolínský soud již začíná řízení připravovat, konkrétní termíny líčení ale zatím stanoveny nejsou.

Postup „praní“

„Obžaloba má sto stran, spis má 11 500 stránek, je to dvakrát obsáhlejší než první žaloba. Bude to náročné,“ říká soudce Kulich.

Podle obžaloby docházelo k legalizaci kradených aut mezi lety 2009 a 2011. Jak tvrdí státní zástupce Pavel Neruda, s pomocí padělaných dokladů o technické způsobilosti se kradená vozidla stávala takzvaně čistými a čtyři z případů Neruda připisuje právě Königovi. Obžalovaný Jan Máša při této činnosti údajně používal i padělané razítko celního úřadu v Praze.

Postup „praní“ kradených aut spočíval v padělání technických průkazů ze zemí, odkud byly automobily jen údajně dovezeny. Ve skutečnosti však vozy pocházely z krádeží na území Česka, Slovenska, Rakouska a Německa. Odcizeným autům pachatelé podle vyšetřovatelů přerazili identifikační VIN kód a falešný zanesli do padělaného technického průkazu. Na jeho základě úředníci podle obžaloby vystavili dokumenty české, čímž věc zlegalizovali.

Nedávno policie obvinila z legalizování kradených aut a jejich prodeje tři lidi včetně jednoho úředníka magistrátu v Mladé Boleslavi (psali jsme zde).