Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Sovětské soupravy Ečs pro pražské metro přijely před 40 lety

  17:32aktualizováno  17:32
Před čtyřiceti lety dorazily do Prahy první vozy pro nově vznikající metro. Šlo o sovětské soupravy Ečs vyrobené speciálně pro tehdejší Československo. Aktivní služba těchto souprav skončila po 24 letech v roce 1997. Dopravní podnik si jednu provozuschopnou soupravu se třemi vozy ponechal dodnes.

První vozy Ečs dorazily 16. října 1973 na Nádraží Krč, pak byly převezeny do depa metra Kačerov, kde probíhala jejich příprava a posléze i první testovací jízdy.

"Od počátku roku 1974 se soupravy začaly zkoušet v tunelech pražského metra v nepravidelném testovacím provozu," popsal vedoucí archivu pražského dopravního podniku Pavel Fojtík.

Fotogalerie

V květnu 1974 byly pak třívozové vlaky uvedeny do pravidelného provozu s cestujícími. Zpočátku měly na trati C dvoučlennou obsluhu, kterou tvořil strojvedoucí a pomocník strojvedoucího.

Vozy Ečs vyvinul Mytiščinský strojírenský závod speciálně pro pražské metro. Vyráběly se v letech 1972 až 1976. Jednalo se o modifikaci vozů Ež, které tehdy jezdily v moskevském a leningradském metru. Vozy měly 42 míst k sezení a 220 k stání.

"Souprava metra tohoto typu byla odvozena od Ež vozů, které patřily k nejrozšířenějším v zemích bývalého sovětského svazu, čs v názvu znamená, že se jednalo o modifikaci soupravy pro tehdejší Československo," řekl iDNES.cz Petr Havlíček ze správy vozidel metra dopravního podniku.

Nejstarší vozy metra měly podle jeho slov všechny kompletní vybavení, každý vagon měl svoji vlastní kabinu, ze které bylo možné ho řídit.

"Původně nebylo tedy dáno, že některý vůz je čelní a ostatní jsou vložené. Později se však toto rozlišení zavedlo, a to zejména z toho důvodu, aby se nemusely všechny jednotlivé vozy udržovat jako samostatné řídící jednotky," dodal Havlíček.

Nejstarší soupravy mohly jen na trasu C

 Soupravy měly stejně jako dnes maximální konstrukční rychlost 90 km/h, při samotné jízdě je to však o deset méně. Velký rozdíl byl však oproti těm současným ve výkonu motoru. "Ty úplně nejstarší měly výkon jen 72 kWh, později byly dodávány novější s výkonem 110 kWh. Ty současné moderní mají 130 kWh," uvedl Havlíček.

Historické vozy metra, typ Ečs

Vagonka v ruském Mytišci je pražskému dopravnímu podniku dodávala v letech 1973 až 1976.

Dodnes sice jezdí na trasách A a B, ale původním vozům už nejsou podobné. Během rekonstrukce v uplynulých deseti letech byly vozy kompletně odstrojeny a z původní soupravy zůstaly jen podvozky, které byly repasovány.

Nejstarší sovětské soupravy byly proto dodávány pouze pro trasu C, která nebyla tolik náročná na sklonové poměry a nebylo tudíž zapotřebí většího výkonu.

"Pro první úsek trasy A, který byl zprovozněn v roce 1978, bylo pak už nutné mít vozy s výkonem 110 kWh," vysvětlil Havlíček.

Celkem bylo v 70. letech do Prahy dodáno 85 vozů Ečs. V provozu byly téměř všechny až do roku 1994, pak je dopravce začal stahovat. Poslední vůz vyjel na trať 29. června 1997.

Po ukončení provozu bylo 79 vozů sešrotováno, dva odprodány pro další využití a čtyři zachovány jako historická vozidla. Jeden je sbírkovým předmětem Muzea městské hromadné dopravy v Praze, které se nachází ve střešovické tramvajové vozovně. Další tři vozy tvoří historickou třívozovou soupravu určenou pro příležitostné zvláštní jízdy. Udržují je v depu Kačerov.

Autor:


Nejčtenější

Strojvedoucí nechal řídit metro dívky ze soutěže, vyšetřuje je policie

Stopovat se v Praze dá i metro

Řídit soupravu pražského metra za plného provozu se povedlo dvěma dívkám, které plnily výzvu v cestovatelské soutěži....

Slavia - Kyjev 1:1, domácí prohrávali, v nastavení srovnal Hušbauer

Slávista Josef Hušbauer se běží radovat, právě proměnil penaltu proti Dynamu...

Infarktový závěr, minuty totálního zmaru a pak absolutní euforie. Slavia v úvodním utkání 3. předkola fotbalové Ligy...



Říkal, co máme dělat, hájí dívky řidiče metra. Chtějí se mu osobně omluvit

Strojvedoucí nechal řídit metro dívky ze soutěže, vyšetřuje je policie.

Dvě mladé dívky, které za běžného provozu řídily metro, se za své chování omluvily. A vzkazují, že podle nich k...

Do průvodu Prague Pride se zapojily tisíce lidí. Zábava pokračuje na Letné

Průvod Prague Pride (11. srpna 2018).

Duhovým průvodem v sobotu vyvrcholil festival leseb, gayů, bisexuálů a transsexuálů (LGBT) Prague Pride. Účastníci se...

Z útoku cizinců v autobusu na Smíchově je vražda, napadený muž zemřel

Policie vyšetřuje střelbu u smíchovského nádraží (13.3.2018)

Pražská policie přehodnotila právní kvalifikaci březnového útoku dvou cizinců v autobusu na Smíchově. Jednapadesátiletý...

Další z rubriky

Na pražském Smíchově se srazily tramvaje, sedm lidí se lehce zranilo

V pražské Plzeňské ulici se srazily dvě tramvaje. Doprava je v místě zcela...

Pod nadjezdem do Strahovského tunelu v ulici Plzeňská se srazily dvě tramvaje. Podle předběžných informací je na místě...

VIDEO: Ztraceného muže našli po týdnu v bahně, pátrání ztěžovalo vedro

Pátrání

Nymburská policie nad ránem našla seniora, který se týden pohřešoval. Posádka vrtulníku s termovizí ho objevila v bahně...

V pražské městské dopravě mají přibýt vozy s klimatizací i platby kartou

Nová faceliftovaná tramvaj Škoda ForCity Alfa

Veřejná doprava v Praze je často chválena jako jedna z nejspolehlivějších i nejlevnějších v Evropě. I přes to, že ve...

Najdete na iDNES.cz