Propojování pražské a středočeské integrované dopravy začne v dubnu

Propojování pražské a středočeské integrované dopravy začne v dubnu | foto: iDNES.cz

Od jara se pojede s jednou jízdenkou ze středních Čech do centra Prahy

  • 31
Už v dubnu se po letech příprav začne propojovat pražská a středočeská integrovaná doprava. Kraj čeká rozdělení do zón, podobně jako v Praze. Z nich se poté cestující dostanou do centra Prahy s jednou jízdenkou. A mohou i ušetřit. První, kdo změny pocítí, budou obyvatelé Mělnicka, následovat bude Kladensko.

Ke spuštění nového projektu integrace pražské a středočeské dopravy, do nějž budou zapojeny linky jezdící mimo stávající společný systém, dojde v úterý 7. dubna.

Cestující z Mělníka si tak už nebude muset v Praze na konečné kupovat jízdenku na cestování pražskou MHD, v cestě bude moci pokračovat se stejným lístkem nebo permanentkou.

Pokud by někdo tápal, jakou jízdenku si má pořídit, poradí mu řidič.

„Školíme řidiče, aby byli připraveni pasažérům vše vysvětlit. Tarif už se nebude řídit vzdáleností v kilometrech, ale bude časový a zónový,“ řekl vedoucí oddělení osobní dopravy ČSAD střední Čechy v Mělníce Aleš Jakoubek.

Kraj bude stejně jako hlavní město a jeho okolí rozdělen do několika zón neboli pásem. V případě Mělníka by mělo jít o čtvrté.

Mělník bude průkopníkem, do konce roku přijde na řadu Kladno

„Mělník bude taková pilotní etapa nového společného systému Prahy a Středočeského kraje, společně s ním bude do nové integrované dopravy spadat Neratovicko a postupně budou následovat další místa,“ řekl Filip Drápal, mluvčí společnosti Ropid, která v Praze a okolí zajišťuje hromadnou dopravu.

Další na řadu pak prioritně přijdou linky Kladno-Praha a Slaný-Praha. „Rádi bychom to stihli ještě letos,“ dodal Drápal.

Kolik se dá ušetřit s novým systémem

Nový systém má lidem ušetřit peníze. U každodenního dojíždění může jít o několik set korun měsíčně a několik tisíc ročně.

Kolik ušetří cestující na cestě z Mělníka do Prahy?
Jednorázová cesta nyní 48 Kč, po integraci 32 Kč
Měsíční kupon nyní 2 016 Kč, po integraci 920 Kč
Čtvrtletní kupon nyní 6 048 Kč, po integraci 2 400 Kč

Na probíhajícím projektu nic nezmění ani čtvrteční rozhodnutí magistrátu o odmítnutí rozsáhlých změn v MHD právě v souvislosti s otevřením nových stanic metra (psali jsme zde).

„V této oblasti i dál běží vše beze změn. Avizovaný termín na počátku dubna je nadále platný, stejně jako další náležitosti projektu,“ ujistil Drápal.

Podle statistik Ropidu vyrazí z Mělníka do metropole denně téměř 1 300 lidí, z Neratovicka je jich více než 1 100.

Kdo jezdí podobnou trasu více dnů v týdnu, může ušetřit. „Záleží na lokalitě a četnosti cest, ale pravidelní cestující mohou ušetřit kolem 1 000 korun měsíčně,“ upozornil na jednu z výhod spojené dopravy Drápal.

Cestující totiž nebudou muset platit dvojí jízdné, jako tomu bylo doposud. Nově se bude k takzvané pražské tramvajence navíc platit pouze trasa mimo území metropole, a navíc mohou ušetřit i díky předplatnému s neomezeným počtem cest.

Postupně mají být do nového systému dopravy zapojeny také další středočeské regiony. Jde hlavně o Beroun, Příbram, Benešov a Mladou Boleslav „To jsou ty nejpalčivější lokality, odkud jezdí do Prahy nejvíce lidí,“ podotkl Drápal.

Ne všichni jsou nadšení

Ropid však ještě musí projednat připomínky středočeských měst, jejichž obyvatelé s některými změnami nesouhlasí.

Spojů totiž nebude víc, Ropid akci nazývá optimalizací. Některé spoje dokonce zaniknou. Změní se i pozice současného terminálu.

„Změny vítáme, obyvatelům přinesou komfort. Rozhodli jsme se propojit do systému i městskou dopravu, takže nás přechod vyjde asi na půl milionu, ale myslíme, že to má smysl. V budoucnu bychom rádi zavedli ještě mezikrajskou linku do Štětí,“ popsal mělnický starosta Ctirad Mikeš.

V rámci připomínek podle něj zaslalo město Ropidu jen několik požadavků na změnu pozice zastávek. Usilují tak třeba o přiblížení stanic ke školám.

Městské části v Praze však mají námitek dost. Z hlediska spojení obou krajských dopravních systémů je to zejména plánovaná konečná v Ládví, kam by jezdili právě lidé z Mělnicka.

Obyvatelé Prahy 8 poukazují na to, že tyto linky by mohly jezdit na konečnou metra C Letňany a nezatěžovaly by svým průjezdem městskou část.

Univerzální jízdenka i ve vlaku

Pohodlněji budou lidé cestovat i na železnici. Ve vlaku bude platit jízdenka, kterou si cestou na nádraží koupili v autobuse.

Pokud tedy někdo pojede do zaměstnání v metropoli třeba z Nového Jáchymova, stačí, když řidiči nahlásí, jaký je cíl jeho cesty. Na berounském nádraží už může pokladnu minout a zamířit přímo do vlaku.

„Denně využívá služeb Českých drah v rámci vlaků zařazených do Pražské integrované dopravy zhruba 100 tisíc cestujících,“ uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Se zavedením jednotné dopravy bude propojení s krajem dokonalejší. „Na území celého kraje bude posílena role železnice jako páteřní dopravy s návazností na lokální autobusové spoje. Dále se bude rozvíjet rovněž systém přestupních terminálů mezi železnicí a autobusem i odstavných parkovišť v blízkosti zastávek veřejné dopravy.“

Poměrně velké změny nastanou také pro dopravce. V mělnickém depu musí vybavit kolem dvaceti autobusů informačními LCD tabulemi a namontovat do vozů označovací strojky. „Upravit jeden autobus vyjde na desítky tisíc. LCD tabule jsou na přední, boční i zadní části vozu,“ upozornil Aleš Jakoubek.

V Kladně už má dopravce se změnami zkušenosti.

„Z našich 170 autobusů už 36 jezdí v rámci pražské integrované dopravy. Začali jsme s tím před deseti lety, kdy takhle jezdily dva vozy. Proto posledních pět let nakupujeme už jen busy vybavené LCD panely,“ řekl ředitel ČSAD Kladno Ludomír Landa.

Podle něj tak zbývá jen nahrát správný software do odbavovacího zařízení a doplnit do zbylých vozů označovací strojky.