Daniel Hagen, městský správce nábřeží

Daniel Hagen, městský správce nábřeží | foto: Michal Šula, MAFRA

Šéf náplavek jednu využívá při podnikání. Střet zájmů to není, hájí se

  • 14
Správce pražských náplavek Daniël Hagen sám jednu využívá při podnikání. Do jeho lodí nastupují lidé na Rašínově nábřeží. Vyvstávají tak otázky, zda se nedostává do střetu zájmů. Hagen to odmítá, podle Transparency International se však do střetu zájmů může dostat.

„Z pozice správce nemám své lodě jak zvýhodnit,“ hájí se Hagen, Čechoholanďan, který se ve funkci městského správce nábřeží stará o pražské náplavky už měsíc a půl.

Podle společnosti Transparency International se souvisící podnikání do konfliktu dostat může.

„Nechci ale být v tomto směru úplně radikální. V českých podmínkách je střet zájmů běžná věc. Je to malé prostředí, kde se každý s každým zná a má různé vazby. Nejhorší ale je, když se to tutlá,“ komentuje ředitel Transparency International David Ondráčka.

Střet zájmů je podle něj řešitelný v situaci, kdy se o něm ví a kdy je možné sledovat, jestli někdo nemůže svou veřejnou pozici nadužít nebo potenciálně zneužít.

Hagen své podnikaní neskrývá. Primátor Tomáš Hudeček jej do funkce jmenoval právě na základě jeho dlouholetých profesních zkušeností.

Nejprve město Hagena oslovilo na podzim 2012, aby se stal členem komise pro rozvoj náplavek. Následně pomáhal i při přípravě koncepce pražských břehů. Funkcí správce městských nábřeží ho primátor pověřil dočasně letos v červnu, a to do dubna 2015.

Hagenova společnost se v Česku zabývá hlavně tím, že nabízí dovolené v Holandsku na lodi a své klienty na tyto plavby připravuje a cvičí na Vltavě. To tvoří 95 procent obratu společnosti.

Magistrát v jeho podnikání nevidí žádný problém. „Tyto lodě přistávají i na náplavkách, ale nikdy ji nevyužívají jinak než pro výstup a nástup předem objednaných a zaplacených klientů. Náplavka tudíž negeneruje této firmě žádný zisk,“ odmítá střet zájmů mluvčí magistrátu Petra Hrubá.

„Zastavit s lodí tam může každý,“ říká loďař Hagen

Zastavit na náplavce může podle Hagena každé plavidlo. „Pokud já přijedu a zastavím, dělám to, co může každý. Aby šlo o střet zájmů, musel bych být na náplavkách závislý a podnikat tady. Kdybych tu začal ze svých lodí prodávat třeba občerstvení nebo nabízet své služby, bylo by to špatně. To ale nedělám,“ vysvětluje Hagen.

Podle něj momentálně nabízejí cvičné plavby na Vltavě v centru Prahy další tři společnosti a všechny na náplavce nakládají klienty.

„Kdybych nesměl já, byl bych penalizovaný za to, že dělám práci pro primátora. Mimochodem v tu chvíli bych s prací správce náplavek přestal. Nezničím si kvůli tomu firmu, kterou jsem dvacet let budoval,“ pokračuje Hagen.