Šlapadla na Vltavě

Šlapadla na Vltavě | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

Šlapadla a lodě se v Praze na Vltavě sráží často, jen se o tom mlčelo

  • 40
Středeční srážka parníku se šlapadlem na Vltavě v Praze nebyla zdaleka první. Podle zasvěcených se podobné nehody stávají často. Jen se o nich dosud nemluvilo. Určit viníka je ale těžší. Oba "tábory" se za chování na řece kritizují.

Ve středu navečer stály u půjčoven dlouhé fronty zájemců, kteří chtěli vyjet na šlapadle na Vltavu. Pak se objevila policejní auta. Málokdo z čekajících tušil, že před nimi na hladině se odehrálo drama.

Loď Labe se srazila se šlapadlem, na kterém seděla čtyřiatřicetiletá žena. Půjčila si ho na Žofíně. Záchranka ji odvezla s poraněním hrudníku a ramene na další vyšetření na chirurgii do Všeobecné fakultní nemocnice na Karlově náměstí (o nehodě jsme psali zde)

"Byla pouze ambulantně ošetřena. Její zdravotní stav nevyžadoval hospitalizaci," uvedla mluvčí nemocnice Petra Pekařová.

Případ nejprve vypadal jako nešťastná náhoda, která "se stane jednou za deset let". Tak to alespoň popsal ředitel pražské pobočky Státní plavební správy Hynek Beneš. Ovšem zdá se, že podobné srážky jsou na Vltavě časté.

"Nebylo to poprvé, ale poprvé se o tom ví. Zranila se nějaká paní, a proto si toho všimla veřejnost," říká Oliver Hawaz z půjčovny šlapadel U Kotvy na Slovanském ostrově. Tvrdí, že se podobné kolize stávají jednou za čtrnáct dní.

Šlapadla na Vltavě

Policisté na Žofíně hledají svědky nehody, kdy parník srazil ženu na šlapadle

Nehodám podle Hawaze nahrává chování některých kapitánů velkých lodí. "Jezdí tu tak, že se pak nestihnou loďkám vyhnout. Velký parník není tak obratný, aby mohl rychle zastavit nebo odbočit jinam."

Kapitán: Chlapci na velkých lodích z toho mají srandu

A Jaroslav Wetter, kapitán a jednatel firmy River Trip, mu dává za pravdu.

"Řekl bych, že je to sport těch chlapců na velkých lodích. Uvidí šlapadlo a odhadnou, že si do něj mohou ťuknout. Jen tak, aby ho vyděsili. V poslední chvíli uhnou a mají z toho legraci."

Provoz lodí na Vltavě upravuje Řád plavební bezpečnosti. Šlapadla na Vltavě přitom nemají vyhrazený prostor. Mohou plout v podstatě kamkoliv, kam to zákazníkům dovolí půjčovna. 

"Říkáme jim, že mohou za most Legií a kolem Střeleckého ostrova. Hlavně ne za ty žluté bójky, kde jsou jezy. A nezastavovat blíž než pět metrů od břehu, kde už mohou najet na mělčinu," vysvětlil Hawaz. 

O to složitější bude zjistit, kdo vlastně za srážku může. "Do šlapadel tady každou chvíli někdo strčí, téměř vždycky za to ale mohou ti lidé na nich. Přitom jim připomínáme, že větší lodě mají přednost," dodal Hawaz.

Vaše zkušenosti

Plavili jste se po Vltavě na lodi či ve šlapadle? Zažili jste kolizi?

Pište na vitezslav.bures@mfdnes.cz

Co kolizi předcházelo a zda si kapitán lodi srážky vůbec všiml, nyní prověřuje Státní plavební správa ve spolupráci s policií.

"Každé malé plavidlo je povinno udržovat si od těch velkých odstup, a to až dvě stě metrů," upozornil ředitel Beneš.

Wetter však podotýká, že kapitán je ten zkušenější a měl by mít přehled a takové situace předvídat.

"Měl by se rozhlížet a případně dát šlapadlům přednost, protože s tou velkou lodí, když se do něčeho opřete, tak můžete člověka i přizabít."

Ředitel společnosti Prague Boats, jejíž loď se ve středu srazila s ženou na šlapadle, se kritice brání.

"Lidé, kteří si půjčí malou loďku, ani nevědí, že i pro ně platí řád, a pak ohrožují sebe i ostatní. Těžko pak kapitáni mohou zabránit srážce, pokud jim někdo bez ohledu na pravidla vjede přímo před příď. Přitom zrovna na Vltavě je velice hustý provoz," prohlásil Jan Hamza. Plavbu po Vltavě pak přirovnává k silniční dopravě.

"Když pojedu po hlavní a někdo mi tam vletí, tak do něj přece nenarazím jen proto, že jsem na hlavní?! Šlapadlo si půjčí každý, na to řidičák nepotřebuje," uzavřel Wetter.

Šipky označují obě půjčovny šlapadel a lodiček na Slovanském ostrově

Šipky označují obě půjčovny šlapadel a lodiček na Slovanském ostrově

, ,