Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

K obchvatu Staré Boleslavi by mohl pomoct vznik komerční zóny na kraji města

  18:06aktualizováno  18:06
Pole a louky u Staré Boleslavi by v budoucnu mohly ustoupit komerčním stavbám, lehkému průmyslu nebo logistickým centrům. Nyní v Brandýse nad Labem - Staré Boleslavi probíhá veřejné projednávání změny územního plánu, který by mohl takovou stavbu umožnit.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: web soutěže Stavba roku

Přestože se Stará Boleslav nachází téměř na dohled od Prahy a prochází jí dálnice D10, dosud si uchovává svůj historický a klidový ráz. Komerční zóny a logistická centra, kterými je okolí Prahy poseté, se u tohoto města s bohatou historií zatím neuchytily.

Připravovaná změna územního plánu by jim mohla otevřít dvířka. Mezi návrhy jsou hned dvě rozsáhlé komerční zóny, přičemž v jedné z nich by mohly být i velké skladové haly.

„Záměr komerční zóny je zcela zásadní a může ovlivnit život ve městě na dlouhá léta. Je to pádný důvod ke zvýšené pozornosti občanů města a jeho boleslavské části především,“ upozorňuje městský radní Zdeněk Adámek (Naše dvojměstí), pověřený zastupitel pro územní plán.

Komerční zóna výměnou za obchvat

Jedna z navrhovaných komerčních zón je ryze účelovým krokem, který má městu umožnit výkup soukromých pozemků potřebných pro výstavbu léta připravovaného obchvatu Staré Boleslavi, jenž by z města odvedl silnici 331 na Mělník.

Pozemky tam podle místostarosty Hynka Homolky (Naše dvojměstí) vlastní 28 fyzických a šest právnických osob a téměř nikdo z nich není ochotný půdu pod budoucím obchvatem prodat za cenu stanovenou Středočeským krajem. Ten za ně nabízí kolem 411 korun za metr čtvereční.

Majitelé ale chtějí své pozemky zhodnotit celé a nechtějí prodat jen pás pod budoucí silnicí. Proto město přišlo s nabídkou, že výměnou za výstavbu obchvatu upraví územní plán a z polí, luk a lesů, které mají podle Homolky aktuálně hodnotu 30 Kč/m², se stane komerční zóna.

„Lidem se tak jejich pozemky několikanásobně zhodnotí. V územním plánu ale bude podmínka, že musí být vydáno stavební povolení na obchvat, jinak nemohou stavět,“ vysvětluje Homolka, dle nějž je to jediné řešení, jak dosáhnout obchvatu v nějakém rozumném čase. Vyvlastňování by bylo při tak velkém počtu majitelů příliš zdlouhavým a náročným procesem, kterému se chce město i kraj vyhnout.

„Pokud cokoliv pomůže výkupu pozemků, pak to podporujeme,“ říká k návrhu komerční zóny Helena Frintová z odboru kanceláře hejtmanky Středočeského kraje a dodává, že stavba obchvatu musí být dokončena do roku 2022, aby na ni kraj získal evropské dotace. Náklady na výkup pozemků přitom odhaduje v řádu milionů korun.

Přísný regulační plán

Podle vedení města by v komerční zóně u nového obchvatu byla jen lehká výroba.

„Osobně bych tam nejraději viděl technopark, nějaká vývojová střediska, alternativou jsou také drobní řemeslníci, pneuservis, autoopravna, stavební firma a podobně,“ přemýšlí Homolka. Navíc by se tamní výstavba měla podřídit přísnému regulačnímu plánu, který by dle radního Adámka mohl řešit i podobu fasád.

S komerční zónou v místě obchvatu nemají problém ani oslovení opoziční zastupitelé. Zatím příliš nevadí ani skutečnost, že už dnes je v regionu minimální nezaměstnanost a firmy řeší nedostatek pracovníků jejich dovozem z Východu, což má za následek vznik ubytoven ve městě. S komerčními zónami by se situace mohla zhoršit.

Místostarosta Homolka se takového efektu neobává. „Dnes je doba konjunktury, tedy vhodná doba pro takové investice, v budoucnu se to ale změní a lidi budou zase práci hledat,“ říká.

Logistické haly u dálnice

Skutečnou jizvou na tváři města se může stát druhá navrhovaná komerční zóna po pravé straně dálnice D10 ve směru na Mladou Boleslav. Tam je podle místostarosty Homolky k dispozici 190 tisíc m² volných pozemků, kde se může uchytit jak bytová výstavba, tak skladové a logistické haly.

„Tím, že jsme otevřeli změnu územního plánu, tak vlastníci pozemků sami podali podněty na výstavbu bydlení či na komerční zónu podél dálnice. Bydlení u dálnice by ale dle mého názoru byla lumpárna. Pokud vůbec nějaká zástavba, pak se jako vhodnější jeví plocha komerční. Občané si nám tam stěžují na hluk od dálnice a právě taková zástavba by mohla dálnici odhlučnit,“ domnívá se Homolka.

V případě této komerční zóny ale není v zastupitelstvu města zdaleka tak velká jednota jako u té kolem plánovaného obchvatu. Nakloněni jí nejsou ani všichni radní, například Zdeněk Adámek by v případě povolení komerční zóny u obchvatu další takovou zónu ve Staré Boleslavi nechtěl a možnost logistických hal razantně odmítá.

Proti logistickým halám je i starosta města Vlastimil Picek (Podpora občanů), zároveň je rozhodně proti tomu, aby u dálnice vznikla zóna pro bydlení.

„Dovedl bych si tam představit malou nerušící výrobu, ale může to zůstat i tak, jak to je nyní,“ říká starosta a upozorňuje na to, že o změně územního plánu bude rozhodovat až budoucí zastupitelstvo města někdy v roce 2019.

Bývalý starosta a dnešní opoziční zastupitel Ondřej Přenosil (ODS) připomíná, že to není poprvé, co se komerční zóna u dálnice navrhuje.

„Tyto snahy byly už za našeho vedení města. Podařilo se nám tomu vždy zabránit. S průmyslovou zónou při D10 zásadně nesouhlasím. Rozšiřovat zástavbu za dálnici by se nemělo. Vjezd do Staré Boleslavi se daří udržet vcelku v původní podobě a do historického města vjíždět přes sklady je až trestuhodná hrůza,“ upozorňuje Přenosil.

Podobného názoru je i zastupitelka Nina Nováková (zvolená za TOP 09). „Komerční zónu u dálnice považuji za hloupost. Vždycky jsme se chlubili tím, že na Starou Boleslav volně navazuje les,“ řekla.

Komerční zóna by mohla vzniknout také u dálnice D10.

Komerční zóna by mohla vzniknout také u dálnice D10.

Mapy poskytuje Freytag&Berndt, aplikaci PhoneMaps stáhnete zdarma pro iOS i Android.

Volby 2018

Volby do obecních zastupitelstev a do Senátu PČR se konají 5. a 6. října. V pátek se volí od 14 do 22 hodin a v sobotu od 8 do 14 hodin.

Komunální volby

V Praze se bude volit do zastupitelstev městských částí a obvodů a současně do zastupitelstva hlavního města Prahy.

Volby do senátu

Ve Středočeském kraji volí do Senátu obvod Mladá Boleslav a Benešov. V Praze se volí v obvodech Praha 2, Praha 4, Praha 8 a Praha 12.



Nejčtenější

Přístroje revizorů nenačítají kupony na Lítačkách, lidé dostávají pokuty

Finální podoba nové čipové karty pro městskou hromadnou dopravu (23.2.2016)

Koupili si kupon na Lítačku, u revizora ale zjistili, že nejde načíst. Cestující bez dokladu o zaplacení tak dostali...

Slavia - Bordeaux 1:0, nevýrazného soupeře zlomila Zmrhalova paráda

Slávisté slaví gól v utkání Evropské ligy proti Bordeaux. Zleva Traoré, střelec...

Když v průběhu druhého poločasu slávisté postupně pálili gólové šance, možná se strachovali, aby o hubené vedení...



Zásahovka na Benešovsku zadržela gang zlodějů luxusních automobilů

policie, zásahová jednotka, ozbrojenec, ilustrace

Policejní zásahovka šla v pátek do akce brzy ráno. Na silnici mezi Miličínem a Olbramovicemi zadržela šest lidí, kteří...

Betonová hráz kolem Prahy byla umlčena, řopíky se budovaly zbytečně

Osm stovek betonových pevnůstek mělo hájit Prahu před agresí nacistického Německa. Byly také součástí pevnostní linie,...

Slovácko - Slavia 1:3, snadná záležitost a hosté jsou opět v čele ligy

Hráči Slavie se radují z gólu do sítě Slovácka.

Fotbalisté Slavie si hravě poradili se Slováckem a vrátili se po osmém kole na první příčku tabulky nejvyšší soutěže....

Další z rubriky

Zfetovaný řidič MHD chtěl jet pro cestující, policie u něj našla pervitin

Ilustrační snímek

Pražští policisté ve středu zadrželi řidiče autobusu městské hromadné dopravy, který byl pod vlivem drog. Muž měl u...

V Libni a Karlíně se trénuje na povodně, až do večera bude omezený provoz

Město čekají protipovodňové manévry.

Celou sobotu probíhá v pražském Karlíně a v Libni protipovodňové cvičení. Obě čtvrti v letech 2002 a 2013 zasáhla...

Pražskou MHD blokovala u Karlova náměstí porucha trolejí

Mezi zastávkami I. P. Pavlova a Karlovo náměstí blokuje dopravu poškozená...

V centru Prahy nejezdily od pátečního rána tramvaje mezi Karlovým náměstím a I. P. Pavlova. Kvůli poruše trolejí musely...

Najdete na iDNES.cz