Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

K obchvatu Staré Boleslavi by mohl pomoct vznik komerční zóny na kraji města

  18:06aktualizováno  18:06
Pole a louky u Staré Boleslavi by v budoucnu mohly ustoupit komerčním stavbám, lehkému průmyslu nebo logistickým centrům. Nyní v Brandýse nad Labem - Staré Boleslavi probíhá veřejné projednávání změny územního plánu, který by mohl takovou stavbu umožnit.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: web soutěže Stavba roku

Přestože se Stará Boleslav nachází téměř na dohled od Prahy a prochází jí dálnice D10, dosud si uchovává svůj historický a klidový ráz. Komerční zóny a logistická centra, kterými je okolí Prahy poseté, se u tohoto města s bohatou historií zatím neuchytily.

Připravovaná změna územního plánu by jim mohla otevřít dvířka. Mezi návrhy jsou hned dvě rozsáhlé komerční zóny, přičemž v jedné z nich by mohly být i velké skladové haly.

„Záměr komerční zóny je zcela zásadní a může ovlivnit život ve městě na dlouhá léta. Je to pádný důvod ke zvýšené pozornosti občanů města a jeho boleslavské části především,“ upozorňuje městský radní Zdeněk Adámek (Naše dvojměstí), pověřený zastupitel pro územní plán.

Komerční zóna výměnou za obchvat

Jedna z navrhovaných komerčních zón je ryze účelovým krokem, který má městu umožnit výkup soukromých pozemků potřebných pro výstavbu léta připravovaného obchvatu Staré Boleslavi, jenž by z města odvedl silnici 331 na Mělník.

Pozemky tam podle místostarosty Hynka Homolky (Naše dvojměstí) vlastní 28 fyzických a šest právnických osob a téměř nikdo z nich není ochotný půdu pod budoucím obchvatem prodat za cenu stanovenou Středočeským krajem. Ten za ně nabízí kolem 411 korun za metr čtvereční.

Majitelé ale chtějí své pozemky zhodnotit celé a nechtějí prodat jen pás pod budoucí silnicí. Proto město přišlo s nabídkou, že výměnou za výstavbu obchvatu upraví územní plán a z polí, luk a lesů, které mají podle Homolky aktuálně hodnotu 30 Kč/m², se stane komerční zóna.

„Lidem se tak jejich pozemky několikanásobně zhodnotí. V územním plánu ale bude podmínka, že musí být vydáno stavební povolení na obchvat, jinak nemohou stavět,“ vysvětluje Homolka, dle nějž je to jediné řešení, jak dosáhnout obchvatu v nějakém rozumném čase. Vyvlastňování by bylo při tak velkém počtu majitelů příliš zdlouhavým a náročným procesem, kterému se chce město i kraj vyhnout.

„Pokud cokoliv pomůže výkupu pozemků, pak to podporujeme,“ říká k návrhu komerční zóny Helena Frintová z odboru kanceláře hejtmanky Středočeského kraje a dodává, že stavba obchvatu musí být dokončena do roku 2022, aby na ni kraj získal evropské dotace. Náklady na výkup pozemků přitom odhaduje v řádu milionů korun.

Přísný regulační plán

Podle vedení města by v komerční zóně u nového obchvatu byla jen lehká výroba.

„Osobně bych tam nejraději viděl technopark, nějaká vývojová střediska, alternativou jsou také drobní řemeslníci, pneuservis, autoopravna, stavební firma a podobně,“ přemýšlí Homolka. Navíc by se tamní výstavba měla podřídit přísnému regulačnímu plánu, který by dle radního Adámka mohl řešit i podobu fasád.

S komerční zónou v místě obchvatu nemají problém ani oslovení opoziční zastupitelé. Zatím příliš nevadí ani skutečnost, že už dnes je v regionu minimální nezaměstnanost a firmy řeší nedostatek pracovníků jejich dovozem z Východu, což má za následek vznik ubytoven ve městě. S komerčními zónami by se situace mohla zhoršit.

Místostarosta Homolka se takového efektu neobává. „Dnes je doba konjunktury, tedy vhodná doba pro takové investice, v budoucnu se to ale změní a lidi budou zase práci hledat,“ říká.

Logistické haly u dálnice

Skutečnou jizvou na tváři města se může stát druhá navrhovaná komerční zóna po pravé straně dálnice D10 ve směru na Mladou Boleslav. Tam je podle místostarosty Homolky k dispozici 190 tisíc m² volných pozemků, kde se může uchytit jak bytová výstavba, tak skladové a logistické haly.

„Tím, že jsme otevřeli změnu územního plánu, tak vlastníci pozemků sami podali podněty na výstavbu bydlení či na komerční zónu podél dálnice. Bydlení u dálnice by ale dle mého názoru byla lumpárna. Pokud vůbec nějaká zástavba, pak se jako vhodnější jeví plocha komerční. Občané si nám tam stěžují na hluk od dálnice a právě taková zástavba by mohla dálnici odhlučnit,“ domnívá se Homolka.

V případě této komerční zóny ale není v zastupitelstvu města zdaleka tak velká jednota jako u té kolem plánovaného obchvatu. Nakloněni jí nejsou ani všichni radní, například Zdeněk Adámek by v případě povolení komerční zóny u obchvatu další takovou zónu ve Staré Boleslavi nechtěl a možnost logistických hal razantně odmítá.

Proti logistickým halám je i starosta města Vlastimil Picek (Podpora občanů), zároveň je rozhodně proti tomu, aby u dálnice vznikla zóna pro bydlení.

„Dovedl bych si tam představit malou nerušící výrobu, ale může to zůstat i tak, jak to je nyní,“ říká starosta a upozorňuje na to, že o změně územního plánu bude rozhodovat až budoucí zastupitelstvo města někdy v roce 2019.

Bývalý starosta a dnešní opoziční zastupitel Ondřej Přenosil (ODS) připomíná, že to není poprvé, co se komerční zóna u dálnice navrhuje.

„Tyto snahy byly už za našeho vedení města. Podařilo se nám tomu vždy zabránit. S průmyslovou zónou při D10 zásadně nesouhlasím. Rozšiřovat zástavbu za dálnici by se nemělo. Vjezd do Staré Boleslavi se daří udržet vcelku v původní podobě a do historického města vjíždět přes sklady je až trestuhodná hrůza,“ upozorňuje Přenosil.

Podobného názoru je i zastupitelka Nina Nováková (zvolená za TOP 09). „Komerční zónu u dálnice považuji za hloupost. Vždycky jsme se chlubili tím, že na Starou Boleslav volně navazuje les,“ řekla.

Komerční zóna by mohla vzniknout také u dálnice D10.

Komerční zóna by mohla vzniknout také u dálnice D10.




Nejčtenější

VIDEO: Příval urážek a každý osmý bez lístku. Revizoři na noční čelí agresi

Při noční směně bývají lidé agresivnější, občas je musí klidnit i policie.

Noční služba revizorů se od denní liší hlavně cestujícími, kteří jsou agresivnější nebo pod vlivem alkoholu. Revizoři...

Parkoviště prodané k bytům je veřejné, majitelům to developer neřekl

Developer rozprodal parkoviště pod domem v Letňanech i s veřejným stáním....

Obyvatelé domu v pražských Letňanech koupili s bytem i parkovací stání. Jenže některým z nich developer prodal i místa,...



V pražské Vinoři hořela hala poblíž benzinky. Škoda bude až 50 milionů

Hasiči zasahují při požáru haly v pražské Vinoři. (5.prosince 2017)

V pražské Vinoři v úterý večer hořela hala, ozývaly se z ní také výbuchy. Hasiči vyhlásili zvláštní stupeň poplachu,...

VIDEO: Policie hledá muže, kteří pomocí léčky okradli ženu u bankomatu

Okradená paní u bankomatu

Pomocí triku připravili neznámí muži o platební kartu ženu, která si právě vybírala hotovost z bankomatu v Proseku....

Tvrdík těžko hledá pozitiva, Šilhavý to má nahnuté. Co Slavia udělá?

Trenér Slavie Jaroslav Šilhavý v duelu v Plzni.

Byla to běžná pracovní schůzka trenéra prvního mužstva se sportovním ředitelem jako po kterémkoli zápase. Ve fotbalové...



Další z rubriky

Poslal mě hlas mrtvého děda, hájí se muž obžalovaný z pobodání seniora

Čtyřiačtyřicetiletý Jiří Kilian podle obžaloby pobodal sérií ran nožem staršího...

Čtyřiačtyřicetiletý Jiří Kilian se u Městského soudu v Praze přiznal k červencovému pobodání staršího muže v jeho bytě...

Tramvaj v Praze odtlačila auto do sloupu, řidiče vyprošťovali hasiči

V pražském Hloubětíně se srazila tramvaj s autem. (13.12.2017)

V Poděbradské ulici v pražském Hloubětíně se dopoledne srazilo auto s tramvají. V autě cestovali dva lidé, řidič ve...

Z dodávky po srážce s kamionem téměř nic nezbylo, řidič je vážně zraněný

Ve středu ráno se u čerpací stanice na Jižní spojce srazila dodávka s kamionem....

U čerpací stanice na Jižní spojce v Praze se ráno srazila dodávka s kamionem. Z dodávky zbyly jen trosky. Jejího řidiče...



Najdete na iDNES.cz