Tramvajový most vznikl jako provizorní spojení mezi Trojou a Holešovicemi v roce 1977.

Tramvajový most vznikl jako provizorní spojení mezi Trojou a Holešovicemi v roce 1977. | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Starý tramvajový most zmizí z pražské Troje v roce 2013

  • 4
Tramvajový most, který namísto starého "rámusáku" spojí Troju a Holešovice, by měl být hotový v první polovině roku 2013. První rok provozu bude ale sloužit jen tramvajím. V roce 2014, kdy bude zprovozněn budovaný tunel Blanka, se otevře i pro auta, chodce a cyklisty.

Kymácející se vozy a rachot, ve kterém není slyšet vlastního slova. Tak dnes vypadá jízda tramvají přes ocelový most nad Vltavou mezi Trojou a Holešovicemi, který vznikl už v roce 1977. "Rámusák", jak most místní nazývají, však brzy zmizí. A spolu s ním i rozléhající se hluk.

Trojský most

Délka mostu 250 m
Rozpětí oblouku 196 m

Pro auta: dva jízdní pruhy v každém směru
Pro MHD: uprostřed tramvajová trať
Pro pěší a cyklisty: po obou stranách mostu chodníky i cyklostezka

Zdroj: www.tunelblanka.cz

Linky s čísly 14 a 17, které přes provizorní "železňák" jezdí, se totiž v polovině roku 2013 přesunou na nový elegantní most, který buduje společnost Metrostav jen o pár desítek metrů dál.

Klidnou jízdu si však užijí po určitou dobu jen cestující městskou hromadnou dopravou. Přestože nový prostorný most má v budoucnu posloužit i cyklistům, chodcům a čtyři jízdní pruhy také automobilům, ti všichni si budou muset ještě počkat.

"Celý most zprovozníme až s tunelem Blanka, tedy zřejmě v roce 2014. Do té doby by nemělo smysl, aby tudy řidiči jezdili. Dokud nebude postavené napojení na okolní silnice, ani by neměli kam jezdit," vysvětluje mluvčí Metrostavu František Polák.

Vizualizace nového mostu spojujícího Holešovice a Troju
Vizualizace nového mostu spojujícího Holešovice a Troju

Vizualizace nového mostu spojujícího Holešovice a Troju a navazující křižovatkou

Výstavbě křižovatky v Troji, která přivede řidiče do tunelového komplexu Blanka, přitom překáží právě současná tramvajová trať. Jakmile vozy Dopravního podniku pojedou po novém přemostění, starý "Rámusák", který slouží už více než třicet let, dělníci demontují a odstraní.

Chtěli ušetřit. Bylo už pozdě

Lidé z Troje mohou rostoucí stavbu nového mostu pozorovat už dnes. Dělníci pracují na nosné konstrukci. Ještě nedávno však nebylo vůbec jisté, zda se most v navrhované podobě nakonec dostaví. Trojský most patří totiž mezi položky, kvůli kterým se stavba Blanky prodražila. Možné úspory na výstavbě přemostění za více než 720 milionů korun nechalo město posoudit odborníky.

"Z posudku vyplynulo, že změnit vzhled mostu v této fázi výstavby by vyšlo ještě dráž," uvedl před více než měsícem náměstek primátora Karel Březina (ČSSD).