Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Stavba středočeské D3 nabere další zpoždění, soud rozhodne až v březnu

  • 11
Příprava stavby dálnice D3 z Prahy do Rakouska přes střední Čechy nabere další minimálně půlroční zpoždění. Důvodem je stížnost středočeského hejtmanství.

Úřad totiž nesouhlasí se srpnovým rozhodnutím krajského soudu, který zrušil plánovanou trasu dálnice přes Posázaví. Na vedení D3 si stěžovaly tři obce, které by výstavba přímo zasáhla. Soudu vadilo, že kraj nedostatečně vyhodnotil vlivy plánované dálnice.

"Podobné kasační stížnosti se vyřizují v průměru okolo sedmi měsíců," upozornila mluvčí Nejvyššího správního soudu v Brně Sylva Dostálová.

Může to trvat i dva roky

Březen ovšem není termín, kdy musí soudci o stížnosti rozhodnout. Jednání se může protáhnout. Zkrátit jen těžko. A jasný není ani výsledek, s jakým soudci z Brna přijdou.

Trasu, která směřuje od Jesenice přes Dolní Posázaví a Neveklovsko a jejíž součástí má být i Václavická spojka, mohou posvětit, nebo jí dát stopku. Na druhou variantu nechce vedení kraje ani pomyslet. Začátek stavby by se odsunul ještě výrazněji.

D3 spojí Prahu a Rakousko

O stavbě D3 se uvažovalo už v roce 1939. Do plánů dálniční sítě se dostala v roce 1987.

Ministerstvo životního prostředí schválilo západní variantu středočeské části dálnice D3 v únoru 2012. Letos byl otevřen pětadvacetikilometrový úsek mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí.

Celková délka tahu včetně navazující rychlostní silnice R3 mezi Prahou a hranicí s Rakouskem je 171 kilometrů.

"V případě zamítnutí kasační stížnosti budeme muset začít aktualizovat takzvané Zásady územního rozvoje Středočeského kraje.

Tento proces je časově náročný a dá se odhadnout přibližně na dva roky," potvrdil MF DNES středočeský hejtman Josef Řihák.

V praxi by to znamenalo, že by úředníci museli nechat znovu vyhodnotit právě vliv stavby na okolí. A pak jsou dvě možnosti - buď se negativní vliv neprokáže a pak by se mohlo začít se stavbou, anebo se objeví problémy a bude třeba je dále řešit. To by znamenalo další průtahy.

Problémy řeší i jinde

Zhruba za tři týdny se navíc Ředitelství silnic a dálnic od geologů dozví, jestli bude středočeská část dálnice D3 v plánované trase bezpečná vzhledem k poddolovanému území na Jílovsku a jestli by se její stavba zbytečně neprodražila.

Problémy týkající se plánovaných úseků dálnice D3 se už vyskytly také za hranicemi Středočeského kraje.

Stavební společnosti Eurovia a Strabag se odvolají k antimonopolnímu úřadu proti vítězství Skansky v tendrech na stavbu dvou úseků dálnice mezi Veselím nad Lužnicí a Českými Budějovicemi. Firmám vadí, že vítěz tendrů nabídl v obou případech podezřele nízké ceny.

Ministerstvo životního prostředí schválilo takzvanou stabilizovanou trasu, později přejmenovanou na západní variantu, již v únoru 2012. O termínu jejího zahájení se však podle vedení ministerstva dopravy v současné době nedá mluvit.

Kasační stížnost kvůli výstavbě dálnice D3 není ovšem jediná, kterou v poslední době hejtmanství v souvislosti s dopravními stavbami v regionu podalo. Druhá stížnost napadá plánovanou čtyřproudovku vedoucí z pražské Ruzyně do Březiněvsi, který by měla být součástí silničního okruhu kolem Prahy.

Třetí stížnost kraje k Nejvyššímu správnímu soudu je rovněž kvůli rozhodnutí krajského soudu, který zastavil výstavbu nové přistávací dráhy na Letišti Václava Havla. Také v tomto případě je důvodem nedostatečná dokumentace, kterou připravoval Středočeský kraj. Stavbu dráhy to však podle kraje zatím neohrožuje.