Mezi podstatnými připomínkami uvedlo ministerstvo zejména ty, které chrání zdraví obyvatel, omezují počet startů a přistání letadel a celkovou velikost strojů, které budou moci na vodochodském letišti přistávat.
Za rok tak může letiště Vodochody odbavit 35 tisíc startů a přistání, což je zhruba čtvrtina odbavených strojů na Letišti Václava Havla v pražské Ruzyni.
Další podmínkou je zákaz startů a přistání letadel mezi desátou hodinou večerní a šestou ranní, do půlnoci budou moci denně přistát maximálně čtyři zpožděná letadla.
Dalším zásadním požadavkem ministerstva je dostavba chystaného přivaděče na dálnici D8.
"Ministerstvo věnovalo tomuto procesu EIA zvláštní pozornost a v jeho průběhu činilo nadstandardní kroky vůči veřejnosti, za které lze považovat například zajištění a zveřejnění kompletního znění studie agentury Eurocontrol a poskytnutí přepisu veřejného projednání," uvedl mluvčí ministerstva Matyáš Vitík. Ministerstvo muselo vypořádat zhruba šest tisíc připomínek.
Podmínky, které si ministerstvo dalo, podle Vitíka vylučují a minimalizují vliv na životní prostředí a veřejné zdraví.
Proti stavbě letiště je i Středočeský kraj
Rozšíření letiště VodochodyO modernizaci letiště a rozšíření provozu ve Vodochodech se uvažuje už několik let, samospráva v okolních obcích je ale vesměs proti. Letiště, ležící severně od Prahy, chce v budoucnu odbavovat ročně 3,5 milionu cestujících především nízkonákladových aerolinií, nepravidelných a privátních letů. Letiště má konkurovat zejména pražské Ruzyni, kde se počet cestujících pohybuje kolem 12 milionů ročně. Letiště Vodochody patří do skupiny Aero, kterou ovládá společnost Penta. |
Investoři přesto nemají dosud vyhráno: musí získat územní rozhodnutí a stavební povolení.
"Je to určitě velmi podstatný dokument, který jsme potřebovali získat," uvedl šéf vodochodského letiště Martin Kačur. Penta chce na okraji Prahy postavit terminál hlavně pro nízkonákladové letecké společnosti. O souhlasné stanovisko Penta usiluje od roku 2009.
S rozšířením letiště zásadně nesouhlasí okolní obce, proti stavbě je i Středočeský kraj. Přesto hejtman Josef Řihák konstatoval, že musí rozhodnutí ministerstva respektovat.
"Středočeský kraj vydal nesouhlasné stanovisko k návrhu na rozšíření letiště Vodochody, neboť podle našeho názoru je studie EIA chybná. Nepočítá se synergickými vlivy stavby, nezohledňuje, že negativní vlivy, jako například hluk, prašnost, velká dopravní zátěž a další, se sčítají. Domníváme se, že nebyly vypořádány všechny připomínky," řekl Řihák.
Hejtman připomněl, že proti studii EIA se postavilo především Sdružení Stop letišti Vodochody, které sdružuje celkem 18 obcí a měst z okresů Praha-východ a Mělník, jenž sousedí s letištěm ve Vodochodech. "Domnívám se, že ministerstvo by nemělo jít proti zájmům svých občanů. I když jsem se zatím důkladně se stanoviskem ministerstva neseznámil, mám obavu, že stavba letiště negativně ovlivní okolí," dodal Řihák.
23. července 2013 |