Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Do Libuše pojede sto tramvají denně. Na novém úseku zastaví čtyřikrát

  19:45aktualizováno  19:45
Dva kilometry nových kolejí položí stavbaři do tří let na jihu metropole. Po novém úseku, který propojí Modřany a Libuš, každý den prosviští asi stovka tramvajových souprav. U stanice chystané trasy metra D trať zakončí smyčka, v úseku vyrostou čtyři nové zastávky.

Prostory sousedící se silnicí v ulici Generála Šišky, kudy má také vést tramvajová trať. | foto: Dokumentace k oznámení EIA

Modřanský vodojem, Observatoř Libuš, Sídliště Libuš, Libuš - metro. Tak by se v budoucnu mohly jmenovat zastávky na novém úseku tramvajové trati, která protne katastr Modřan, Kamýku a Libuše.

„Nynější dopravní obslužnost tam není dobrá. Mezi místy, které má propojit nový úsek tratě, jezdí jediný autobus. Přitom mezi nimi leží velké sídliště, tato zástavba je nepokrytá,“ přiblížila starostka Prahy 12 Daniela Rázková.

O tramvajovou trať vedoucí až na Libuš - propojující Modřanské sídliště a sídliště na Kamýku - usiluje radnice dvanácté městské části už několik let.

Fotogalerie

„A vzhledem ke stavebnímu boomu je to o to potřebnější. V lokalitě se dokončuje obrovský rezidenční komplex, v němž odhadem přibude kolem pěti tisíc obyvatel,“ upozornila starostka na soubor devíti bytovek firmy Central Group.

Území se rozvíjí i směrem do Komořan a další stavební záměry mají developeři u Cholupic a Točné, kde však zatím není kanalizace, a tak se tam radnice podle svých slov snaží rozvoj krotit.

Pražský dopravní podnik podal na konci května oznámení o záměru stavby tratě do databáze EIA. Podle předložených dokumentů zpracovaných právě pro účely řízení o vlivu na životní prostředí, by se mělo stavět v letech 2018 až 2019.

„Při bezproblémovém průběhu přípravy stavby je možnost zprovoznění tratě do Libuše v roce 2019 reálná. Na základě zkušeností z aktuálního průběhu přípravy jiných dopravních staveb lze za možný problematický okruh považovat výkupy pozemků,“ řekla iDNES.cz mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková.

Sto souprav přes den, patnáct přes noc

Nový úsek tratě má z velké části kopírovat ulici Generála Šišky. „V první etapě bude tramvajová trať ukončena dočasně v Novodvorské ulici úvratí, teprve po dokončení stavby stanice metra u ní bude ve druhé etapě dokončena i koncová smyčka,“ píše se v dokumentaci.

Tramvaj na Dědinu má „zelené razítko“. Stavba se ale upraví, kvůli místním

První etapa stavby potrvá dle propočtů 14 měsíců, během ní vzniknou i zastávky - kromě té koncové, kterou postaví až se smyčkou. Ve finále v zastávkách každý den zastaví asi stovka souprav, přes noc pak patnáct spojů.

„V úvodní etapě bude na tramvajové trati s nasazením obousměrných vozidel provozována jedna linka, po zprovoznění metra a dostavbě tramvajové tratě budou do konečné zastávky Libuš - metro vedeny dvě tramvajové linky,“ doplnila Řehková.

Kdy pětiletá výstavba metra D za více než 50 miliard korun začne, však zatím není jasné. Podle původních předpokladů se mělo začít v roce 2017, start zřejmě zbrzdí potíže při vykupování pozemků (více čtěte zde).

U nejbližších bytů v Novodvorské se po zprovoznění tramvajové trati výhledově počítá s překročením hygienických hlukových limitů. Podle údajů však jde o jediné takové místo a jako celek se hluk v dotčené oblasti výrazně nezhorší.

Jak jsou daleko plány na výstavbu dalších úseků?

  • Sídliště Barrandov – Holyně – Slivenec

Je nejpřipravenější tramvajovou tratí. Bylo vydáno pravomocné územní rozhodnutí, pro vlastní trať je zažádáno o vydání stavebního povolení, řeší se majetkoprávní vztahy.

  • Divoká Šárka – Dědinská

Dodělává se návrh aktualizované dokumentace pro územní řízení, zohledňující požadavky z procesu EIA, která projde projednáním, zpracovávány jsou rovněž podklady pro žádost o verifikační stanovisko EIA.

  • Nádraží Podbaba – Suchdol

Probíhá proces včlenění záměru do územně plánovací dokumentace, což je základní výchozí podmínka pro přípravu a realizaci jakékoliv tramvajové tratě. Čeká se na změnu územního plánu.

Ve fázi pořizování změn územního plánu se nachází i několik dalších nových tramvajových tratí.

Zdroj: DPP

„Hlavním zdrojem hluku v posuzovaných lokalitách je silniční doprava. Posuzovaný záměr výstavby tramvajové tratě výrazně nezhorší hlukovou situaci u okolní obytné zástavby,“ stojí dále v oznámení záměru.

Jiná možnost, kudy trať vést, není.

„V březnu jsme se k dokumentaci vyjadřovali a obor výstavby neměl žádné výhrady. Jen jsme upozornili na nutnost citlivého přístupu, protože okolí stavby je chráněná přírodní památka Modřanská rokle,“ podotkla Rázková.

Stavba taky nebude nic levného. „Probíhá zpracování návrhu dokumentace pro územní řízení, propočet nákladů dosud nebyl dokončen. Ve dříve zpracovávaných podkladech se náklady orientačně pohybovaly do 430 milionů včetně smyčky,“ doplnila mluvčí dopravního podniku.

Pro srovnání - za necelých čtyři sta metrů nové tramvajové tratě do Podbaby zaplatil dopravní podnik v minulosti zhruba 280 milionů korun.

S novým úsekem vzrostou i náklady na provoz celé tramvajové sítě, v roce 2015 stála dle propočtu kilometrová jízda jedné tramvaje 67 korun.

Mezi konečnou tramvají Levského (modrá) a ulicí Novodvorskou momentálně jezdí jediný autobusový spoj. V budoucnu bude konec nového úseku tramvajové trati v Libuši přímo u stanice plánované trasy metra D (červená).

Mezi konečnou tramvají Levského (modrá) a ulicí Novodvorskou momentálně jezdí jediný autobusový spoj. V budoucnu bude konec nového úseku tramvajové trati v Libuši přímo u stanice plánované trasy metra D (červená).




Nejčtenější

Dopravní podnik testuje gumové bodáky, mají zastavit přebíhače kolejí

Na tramvajové zastávce v Braníku dopravní podnik testuje zábrany v kolejišti...

Pražský dopravní podnik zkouší na jedné z tramvajových zastávek v Braníku gumové zábrany ve tvaru malých bodáků. Mají...

Piloti vezli orgán k transplantaci, laserem je oslnilo šestileté dítě

Piloti převáželi orgány pro transplantaci. Šestiletý chlapec je oslnil laserem

Piloti Letecké služby Policejního prezídia ČR převáželi vrtulníkem na jižní Moravu životně důležitý orgán určený k...



Olomoučtí chuligáni zbili v tramvaji Afričana, ostatní lidé přihlíželi

(Ilustrační snímek)

Pražští policisté v sobotu zadrželi skupinu agresorů ve fanouškovských barvách fotbalové Sigmy Olomouc, kteří jsou...

Politici zvažují velký „kraj Praha“. Metropoli by přibylo 300 tisíc občanů

Pražský hrad (ilustrační foto)

Praha, třebaže je to celek na úrovni kraje, má speciální režim – nevolí při krajských, ale při komunálních volbách. To...

Za vybržďování dostal řidič devět let, v autě na dálnici zemřel kojenec

Vybržďovač Kostner dostal za smrtelnou nehodu devítiletý trest. (15.11.2017)

Soud poslal na devět let do vězení šestatřicetiletého Martina Kostnera, který vybržďováním loni v prosinci způsobil na...

Další z rubriky

Svědci vytáhli zraněného řidiče z auta a začali jej oživovat. Vůz shořel

Pětadvacetiletý mladík nevybral zatáčku a narazil do stromu. Museli ho...

V pražské ulici K Lesíku naboural kolem poledne do stromu asi pětadvacetiletý řidič, který nezvládl levotočivou...

Benešov nemá řeku, ale bude mít výstražný systém na povodně za miliony

Povodně zasáhly i Výrovice na Znojemsku. Lidé nyní odklízejí spoušť, kterou...

V Benešově letos dají miliony korun do varování před povodněmi, ačkoli městem teče jen potok. Ten by mohl ohrozit jen...

Stovky míst v nových garážích na Letné si řidiči rozebrali za dva měsíce

Vjezd do podzemních garáží na pražské Letné se otevře v sobotu v osm hodin ráno.

Garáže u tunelového komplexu Blanka na Letné se otevřely teprve v polovině letošního září. Nyní, po dvou měsících, je...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.