Magistrát hledá, kde by mohl při dostavbě tunelového komplexu Blanka ušetřit.

Magistrát hledá, kde by mohl při dostavbě tunelového komplexu Blanka ušetřit. | foto: Roman Všetečka, Technet.cz

Stavba tunelu Blanka za 37 miliard se zlevňuje zatím jen o stamiliony

  • 6
Začátkem února magistrát přiznal, že se výstavba tunelu Blanka prodraží o zhruba deset miliard korun. Po několika měsících jednání se městu podařilo navýšené náklady proškrtat, ovšem pouze o 800 milionů. To je podobné, jako kdyby rodina v krizi ze svého rozpočtu škrtla jen pomazánkové máslo.

Akce měla podle původních předpokladů Prahu stát 29 miliard korun, teď se cena odhaduje na více než 37 miliard. Přibližně devítimiliardové navýšení ceny pro město znamená, že musí sehnat částku, která se rovná pětině jeho celoročního rozpočtu. I proto se stavba protáhne až do roku 2014.

Osmisetmilionové úspory nejsou definitivní. Největší položku v nich tvoří pět set milionů, které měly jít na zakrytí povrchového úseku okruhu v Troji. Na Letné se zase nedočkají baldachýnu za dvacet milionů. Na výdeších, které navrhl architekt Frederico Diaz, město ušetří dalších osmdesát milionů.

Podzemní parkoviště u křižovatky Prašný most bude ve finále menší, o sto padesát stání. Výsledný účet za Blanku pak patrně sníží o osm milionů ještě plánovaná tramvajová zastávka Molochov na Letné, se kterou se nově nepočítá.

Návrhy úspor

* Zakrytí okruhu mezi Trojským mostem a mostem Barikádníků:
zhruba 500 milionů
* Výdechy v ulicích Nad Octárnou a Nad Královskou oborou:
asi 80 milionů
* Baldachýn na Letné:
20 milionů
* Změny prostoru před bastiony a jejich úprava:
55 milionů
* Další úspory:
menší parkoviště u křižovatky Prašný most, informační systém, osvětlení, podchod pod železniční tratí Holešovice

Praha nejvíce šetřila na stavební části tunelového komplexu, té technologické se zatím "úsporné tažení" nijak výrazně nedotklo. Alespoň to vyplývá z dokumentů, podle nichž magistrát přistoupil na řadu prodražujících požadavků Technické správy komunikací města.

Možnosti úspor hledá i sám primátor

Praha jedná i o dalších úsporách na projektu s jednotlivými dodavatelskými firmami, tou největší je Metrostav. Náměstek primátora Karel Březina měl již na začátku května předložit radě kompletní seznam úspor. Hotový ale ještě není. "Jednání jsou složitá a stále probíhají. Dílčí informace sdělovat nebudu," reagoval Březina.

Mluvčí Metrostavu František Polák nebyl o moc sdílnější. Jen podotkl, že úspory jsou záležitostí investora a on je nehodlá komentovat.

Primátor Bohuslav Svoboda nechce počítat slevu jen ve stovkách milionů, proto do jednání minulý týden osobně vstoupil. "V těchto dnech pracují dvě expertní skupiny, jedna města, druhá Metrostavu, a hledají slevy. Doufám, že brzy budeme znát přesnější čísla," říká Svoboda.

A kde chce škrtat? Třeba na dláždění tunelu nebo na inflaci, která vychází na tři a půl miliardy korun. "Během krize v minulých letech šly některé ceny ve stavebnictví dolů, to bychom chtěli od účtu za práce na Blance odečíst," uzavřel Svoboda.