Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Důležité stavby ve středních Čechách mají zpoždění. Kvůli soudům

  • 4
Vedení klíčových dálnic, železnic či rozšíření letiště v Ruzyni. Všechny tyto projekty už mohly být dávno ve výstavbě. Ovšem pokud by plány Středočeského kraje neměnily soudy. Kraj musí proto tyto plány aktualizovat, což samotné stavby zdrží.

Ani pak však nebude jisté, že se vše rozeběhne.

Obcím a místním obyvatelům se nelíbilo, že kolem nich chce Středočeský kraj vést dálnici D3, a tak ho zažalovali. Uspěli a podobně se odpůrcům velkých dopravních staveb zadařilo ještě v šesti případech.

Za dva roky, co platí takzvané zásady územního rozvoje, tedy plán, kudy mají klíčové komunikace vést, se tak třeba stalo u koridoru pro trať do Brna nebo u plochy pro novou dráhu pražského Letiště Václava Havla.

„Do doby, než bude dokument aktualizovaný, nelze pokračovat v územních řízeních. Ta jsou jedním z předpokladů k zahájení staveb,“ komentoval situaci mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Zrušené zásady pro dopravní stavby

  • Silniční spojení Vestce s dálnicí D1
  • Část dálnice D3 od Jesenice na hranici kraje 
  • Plocha rozvoje letiště Ruzyně 
  • Varianta Pražského okruhu mezi Ruzyní a Březiněvsí 
  • Varianta Pražského okruhu mezi Říčany a Běchovicemi 
  • Koridor tratě do Brna mezi Prahou a Strančicemi 
  • Křižovatka s dálnicí D8 u Odolena Vody

Zdroj: web Středočeského kraje

Právě u jihočeské dálnice se ještě čeká na rozhodnutí správního soudu, ke kterému se kraj odvolal. V dalších případech úřad neuspěl ani tam a příprava projektů se kvůli tomu výrazně zpozdí.

Vše souvisí s rozhodnutím Nejvyššího správní soudu z roku 2012.

Ten zrušil Jihomoravskému kraji celé zásady, protože se prý nevypořádal s vlivem několika plánovaných projektů na jedno místo.

Tím se začaly řídit i ostatní soudy, a právě proto se také ve středních Čechách daří obcím i jednotlivcům některé části zásad rušit. Podle ministerstva pro místní rozvoj se tak nedá říci, že by Středočeský kraj pochybil.

„Rozsudek nebyl v době vydání známý a zásady územního rozvoje kraj zpracoval v souladu s požadavky ministerstev,“ uvedl Tomáš Sklenář, ředitel jednoho z ministerských odborů.

Změny by mohly trvat až tři roky

Krajskému úřadu nezbývá než dokumenty doplnit o zmíněné hodnocení nebo trasy vést jinudy. Podle jeho mluvčí Nicole Mertinové o aktualizaci rozhodli zastupitelé v červnu a nyní se vybírá zhotovitel. Sklenář odhaduje, že proces může trvat dva až tři roky.

Ale ani po přepracování není jisté, že klíčový dokument pro umístění dálnic či železnic projde.

„Dá se předpokládat, že aktualizací se bude znovu zabývat soud. Bude záležet na preciznosti úřadu, zejména při zdůvodnění návrhu a vypořádání námitek,“ dodává Sklenář.

Omezit vliv soudů by podle něj mohla také novela stavebního zákona, která se možná bude projednávat už příští rok.