Revizoři loni kontrolovali téměř sedm milionů cestujících v pražských tramvajích, autobusech a metru. Bez jízdenky nachytali skoro 263 tisíc lidí a vybrali 136 milionů korun na pokutách. To je pro představu roční rozpočet třináctitisícového Českého Krumlova.
Mnozí z pokutovaných se však považují za oběť zlovůle dopravního podniku a stěžují si. U dopravce, ale také v redakci MF DNES.
"Neteř zaplatila SMS jízdenku před nástupem do autobusu a revizor ji pak kontroloval třináct vteřin předtím, než jí přišla," popisuje čtenářka Terezie Rendlová, proč se jízda její neteři prodražila o 800 korun.
Podobnou zkušenost mají stovky cestujících, kterým vadí pravidlo, že musí posílat žádost o SMS jízdenku ještě dřív, než vůbec autobus přijede.
Chtějí to změnit, jenže Dopravní podnik je proti.
MF DNES proto sestavila čtyři modelové situace, na něž si lidé poslední dobou nejvíce stěžují.
Na jízdenku musíte počkat...
První je právě případ, kdy cestující nastoupí, aniž dostal SMS jízdenku na mobil. A to i když žádost o ni už odeslal.
"SMS jízdenka se stává platným jízdním dokladem až jejím doručením. Pokud cestující nastoupí bez ní, vystavuje se postihu ze strany revizora," vysvětluje striktní pravidlo mluvčí Dopravního podniku Aneta Řehková s tím, že kontrolor nemá jak ověřit, zda člověk žádost o SMS jízdenku poslal ještě před nastoupením, nebo až ve chvíli, kdy kontrolu spatřil.
Kdy se v MHD (ne)vyhnete pokutě1. Nastoupíte ještě bez jízdenky Ten si dohledá a ověří, zda jste žádost o jízdenku odeslali. Pokud mu terminál ukáže, že ne, může udělit pokutu, i když mezitím SMS dorazí. 2. Dlouho čekáte na SMS jízdenku Nedoručenou a zaplacenou SMS jízdenku lze reklamovat u operátora a pravděpodobně se dovoláte i u dopravce, který případnou pokutu stornuje. 3. Platnost vypršela o vteřiny Slušným chováním by se mohlo podařit revizora "obměkčit". Je to ale na jeho posouzení a velkorysosti. 4. Cesta se protáhla Pokud nezaviněné zdržení nerespektuje revizor, cestující se může obrátit na DP, který případ prošetří. |
Tudíž je naprosto bez milosti pokládán za černého pasažéra. Standardní doba doručení esemesky je přitom zhruba dvě minuty. Ve skutečnosti se může čekání o dost protáhnout.
"Poslal jsem žádost o SMS jízdenku včas, ale nepřišla mi ani za pět minut, tak jsem nastoupil do tramvaje. Tam mě chytili. Přitom to není moje chyba," rozčiluje se v e-mailu Martin Kratochvíl.
... nebo zkusit vyjednávat
I v tomto případě platí, že bez jízdenky se prostě necestuje.
"To, že pasažérovi nedorazí SMS jízdenka ani po více než deseti minutách, se stává. V mobilních sítích vznikají výpadky a chyby," tvrdí Řehková.
Nemá přitom smysl čekat na jízdenku hodiny na zastávce, lepší je to zkusit znovu, nebo si koupit papírový lístek. Nedoručenou, ale zaplacenou jízdenku můžete reklamovat u mobilního operátora.
Anebo můžete zkusit s revizorem vyjednávat.
"Zaslané požadavky jsou evidovány a lze je dohledat. Při kontrole je důležité revizorovi klidně vysvětlit vzniklou situaci a kontrolor by měl platnost SMS jízdenky podle telefonního čísla ověřit," nabízí Řehková možné řešení.
Pokud ovšem revizor platnost nedokáže ověřit, má takový cestující smůlu. Spadá do kategorie černých pasažérů.
V takovém případě je potom údajně nejlepším řešením se dál nedohadovat a podat na centrále v ulici Na Bojišti osobně či písemně námitku proti uložené pokutě.
"Při prověřování takové námitky dokážeme nahlížet do databáze operátora, zjistíme přesně čas odeslání požadavku a případnou neoprávněně uloženou přirážku stornujeme," dodává mluvčí Řehková.
Platnost jízdenky nejde jen tak prodloužit...
Třetí modelová situace je poněkud odlišná. "Měl jsem koupenou papírovou jízdenku na 90 minut. Těsně předtím, než jsem vystoupil z tramvaje, mě chytil revizor. Byla minuta po vypršení její platnosti, ale dal mi pokutu. Přece musel vidět, že nejsem klasický černý pasažér," popisuje MF DNES svůj příběh Tomáš Vašíček. V tomto případě je zřejmé, že Vašíček už neměl ve voze co dělat.
Napište námMyslíte si, že je pravidlo o doručené SMS jízdence ještě před vstupem do vozů MHD v pořádku? |
Ovšem selský rozum říká, že na takové vteřinové zpoždění by mohl kontrolor brát zřetel, protože za jízdy a před vypršením jízdenky prostě vystoupit nejde. Jenže nikdo revizora nemůže nutit k velkorysosti a porušování pravidel.
"Takové situace jsou vyhodnocovány individuálně," naznačuje jistou benevolenci Řehková.
... až na pár výjimek
Poslední situaci zažil asi každý, kdo cestuje MHD v dopravní špičce. Tramvaj se sune v koloně, minuty ubíhají, jízdní řád dávno pozbyl smyslu, cílová stanice v nedohlednu a platnost lístku vyprší. Co na tom, že měl v klidu vystačit na celou cestu. Jak to s kontrolou vyřešit?
"Revizoři, případně dodatečně dopravce, toto řeší přihlédnutím k okolnostem zdržení," vysvětluje mluvčí. Řečeno česky, pokud za zdržení může Dopravní podnik, platnost jízdenky se na přiměřenou dobu nafoukne.
Pokud však kontrolor objektivní argumenty cestujícího nerespektuje, nezbývá mu než se obrátit na Dopravní podnik, který možné zdržení oproti jízdnímu řádu prošetří.