Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Plesnivé čekárny na středočeských nádražích zmizí, čeká je modernizace

  10:19aktualizováno  10:19
Nová okna, fasády, ale i lepší zázemí pro cestující. Na středočeských nádražích se bude mohutně budovat. Rekonstrukce nejhorších železničních budov začnou ještě před prázdninami. Modernizovat se budou i autobusové terminály.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

Cestující i turisté, kteří přijíždějí vlakem do Karlštejna nebo Nelahozevsi, zažívají retro – staré stoly, proutěné odpadkové koše či otočné válce s jízdními řády. Odpadající flekatá malba a vlhké zdi. Za pár týdnů by tohle všechno mělo zmizet – Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) totiž zahájí rozsáhlé rekonstrukce nejen těchto dvou nádražních budov, ale také dalších, třeba v Hořovicích a Kolíně.

Náklady na nová nádraží

  • Investice SŽDC v letech 2018–2019

Kolín 66 mil. Kč
Hořovice 6 mil. Kč
Karlštejn 5,8 mil. Kč
Nelahozeves 5,5 mil. Kč
Čachovice 5,5 mil. Kč
Nižbor 5 mil. Kč
Bratkovice 5 mil. Kč
Beroun 240 mil. Kč

Pokračující z roku 2017

Zdice 8,8 mil. Kč
Příbram 8,8 mil. Kč
Kutná Hora – město 7,7 mil. Kč

  • Rekonstrukce autobusových terminálů

Kolín rekonstrukci dokončí letos, projekt stál zhruba 60 mil. Kč, dotace z IROP pokryla 45 mil. Kč.
Modernizaci připravují Kladno (cca 250 mil. Kč) a Mělník (23 mil. Kč). Obě města by chtěla zahájit letos.

Podle mluvčího SŽDC Marka Iliáše jsou téměř všechna středočeská nádraží ve špatném stavu. Proto do nich letos investují 118 milionů korun, dalších 51 milionů je pak určeno na opravy těch pražských. „Na opravu nádražních budov máme vypracovaný střednědobý plán investic, do něj jsme zařadili jak nádraží v nejhorším stavu, tak ta, kde už rekonstrukce začala bývalým vlastníkem České dráhy,“ uvádí Iliáš.

Rekonstrukce karlštejnského nádraží bude stát mezi pěti až šesti miliony korun. Za stejnou sumu se opraví i to hořovické. V plánu je výměna oken a dveří, oprava fasády a střechy a zkulturnění prostoru kolem budovy. „Nepamatuji se, že by se v posledních letech nádraží nějak víc opravovalo, přitom sem jezdí mnoho turistů a o opravu stojíme už několik let. Několikrát jsem psal na České dráhy i SŽDC, ale bez reakce,“ říká starosta Karlštejna Petr Rampas (Sdružení za lepší Karlštejn).

„Budova je snad ucházející, ale určitě je potřeba upravit okolí,“ dodává k tomu místostarosta Nelahozevsi Josef Kukla (KSČM) s tím, že na pozemku stojí například opuštěný sklad, který už léta chátrá. Jenže zrovna této budovy se zřejmě plánované opravy nedotknou.

„Na malých nádražích počítáme s modernizací čekárny, s novými omítkami, podlahou, rozvody elektřiny a toaletami. Co cestující uvítají, budou nové lavičky či obrazovky s jízdními řády,“ popisuje plány Iliáš.

Návrat k funkcionalismu

Nádraží v Kolíně je daleko rozsáhlejší investicí. Stavební firma tu začne s opravou na přelomu května a června a práce rozdělí do čtyř etap. Náklady jsou více než 60 milionů korun. „Budova je ve špatném stavu, občas dokonce opadává omítka. Nádraží je velmi frekventované, protože jsme významný dopravní uzel na koridoru Praha – Česká Třebová a Praha–Brno,“ reaguje na plány SŽDC místostarosta Michael Kašpar (Změna pro Kolín).

Budově nádraží by se měl vrátit původní funkcionalistický vzhled. „Odstraníme a nahradíme například nevhodné zazdění skleněnými tvárnicemi ve druhém podlaží v hlavní hale,“ přibližuje Iliáš s tím, že interiér se kompletně změní, na svém místě zůstanou jen vnitrostátní pokladny. Přibude prostor pro další dopravce, restaurace a pekárna. „Všechny nové komerční prostory nabídneme v rámci výběrového řízení, takže přesné spektrum služeb ještě nevíme,“ dodává Iliáš. Po dobu rekonstrukce bude nádraží uzavřeno jen částečně a fungovat nepřestane ani restaurace.

V novém se představí i autobusové terminály

V Kolíně se ovšem od loňského roku buduje také nový autobusový terminál. „Aktuálně se nacházíme ve druhé fázi, která je nejnáročnější. Staví se totiž zastřešení budovy a autobusových stanovišť,“ upřesňuje Kašpar s tím, že druhá část stavby by měla být hotová do konce srpna.

„Následně zahájíme poslední etapu, ve které plánujeme vybudovat velké P+R parkoviště pro více než sto aut. Autobusový terminál by pak měl být kompletně dokončen na přelomu září a října,“ říká Kašpar a doplňuje, že město na projekt získalo dotaci z integrovaného regionálního operačního programu (IROP) ve výši čtyřiceti pěti milionů korun, takže musí vše stihnout do konce tohoto roku.

„Celkové náklady na stavbu jsou okolo šedesáti milionů. Z IROP jsme dostali nejvyšší možnou dotaci a zbylých patnáct milionů hradíme z rozpočtu,“ vypočítává Kašpar.

Dalšími středočeskými městy, která se na modernizaci autobusového terminálu teprve chystají, jsou Kladno a Mělník. Jejich radnice stále čekají na rozhodnutí o dotaci z programu IROP. Pokud peníze získají, obě města by ráda práce zahájila ještě letos.

Mělník přitom autobusové nádraží opravoval v letech 2005 až 2006. Stavební práce tehdy vyšly na třicet milionů korun, pětasedmdesát procent pokryla dotace z fondů Evropské unie.

„Současný projekt je v podstatě jen další etapou. Modernizace se dočká nejen nevyhovující zázemí a zastaralé sociální zařízení, ale počítáme i s vybudováním nového parkoviště vedle nádražní budovy,“ přibližuje starosta Mělníka Ctirad Mikeš (Mé Město) s tím, že „autobusák“ bude propojen s vlakovým nádražím. Celkové náklady na projekt jsou odhadnuty na více než třiadvacet milionů korun, devadesát procent by podle Mikeše mohla pokrýt dotace z IROP.

Asi nejnákladnější a nejrozsáhlejší modernizaci autobusového terminálu chystá největší středočeské město Kladno. Plánuje prostavět více než čtvrt miliardy korun, a proto radnice podala rovnou dvě žádosti o dotace z IROP. „Součástí projektu autobusového terminálu je i výstavba podzemního parkoviště, jehož cena je odhadnuta na zhruba sto milionů korun. Na tuto akci podalo město samostatnou žádost o dotaci, druhá se pak týká samotného nádraží,“ upřesňuje mluvčí kladenské radnice Lenka Růžková.

Do míst, která v minulosti žila čilým dopravním ruchem, zavede čtenáře seriál Zaniklé tratě (03/2018)

Volby 2018

Volby do obecních zastupitelstev a do Senátu PČR se konají 5. a 6. října. V pátek se volí od 14 do 22 hodin a v sobotu od 8 do 14 hodin.

Komunální volby

V Praze se bude volit do zastupitelstev městských částí a obvodů a současně do zastupitelstva hlavního města Prahy.

Volby do senátu

Ve Středočeském kraji volí do Senátu obvod Mladá Boleslav a Benešov. V Praze se volí v obvodech Praha 2, Praha 4, Praha 8 a Praha 12.



Nejčtenější

Přístroje revizorů nenačítají kupony na Lítačkách, lidé dostávají pokuty

Finální podoba nové čipové karty pro městskou hromadnou dopravu (23.2.2016)

Koupili si kupon na Lítačku, u revizora ale zjistili, že nejde načíst. Cestující bez dokladu o zaplacení tak dostali...

Slavia - Bordeaux 1:0, nevýrazného soupeře zlomila Zmrhalova paráda

Slávisté slaví gól v utkání Evropské ligy proti Bordeaux. Zleva Traoré, střelec...

Když v průběhu druhého poločasu slávisté postupně pálili gólové šance, možná se strachovali, aby o hubené vedení...



Sparta - Liberec 4:1, výhra a první místo v lize za parádní poločas

Fotbalisté Sparty oslavují gól Benjamina Tetteha (druhý zprava) v utkání proti...

Po dvou letech a jednom měsíci jsou sparťanští fotbalisté první v lize, byť ne po úplném kole. V sobotu večer porazili...

Betonová hráz kolem Prahy byla umlčena, řopíky se budovaly zbytečně

Osm stovek betonových pevnůstek mělo hájit Prahu před agresí nacistického Německa. Byly také součástí pevnostní linie,...

Slovácko - Slavia 1:3, snadná záležitost a hosté jsou opět v čele ligy

Hráči Slavie se radují z gólu do sítě Slovácka.

Fotbalisté Slavie si hravě poradili se Slováckem a vrátili se po osmém kole na první příčku tabulky nejvyšší soutěže....

Další z rubriky

Zloděj ukradl z výběhu na Příbramsku dva klokany, samice byla březí

Neznámý zloděj ukradl dvojici klokanů bennettových. Jedná se o poddruh klokana...

Neznámý pachatel v obci Podlesí na Příbramsku ukradl z výběhu březí klokaní samici s několikaměsíčním mládětem....

Lídr Pirátů doufá v pražskou vládu bez kmotrů, tramvaje by vedl okruhem

Kandidát na pražského primátora Zdeněk Hřib, Piráti.(17.9.2018)

Nebudou jen křiklouny z opozice. Lídr Pirátů Zdeněk Hřib je přesvědčen, že jeho strana zvládne i vládnout. Vystudovaný...

V noci zasáhl Prahu silný vítr, hasiči vyjeli k padesáti případům

Silný vítr v noci zasáhl Prahu, hasiči vyjeli k padesáti případům. (21. 9. 2018)

V pátek od půl osmé večer zasáhl západní a severní část Prahy silný vítr, který vyvracel převážně stromy. Do pražských...

SOUTĚŽ: Vyhrajte naší redakcí otestovaný výkonný a tichý vysavač PURE D9
SOUTĚŽ: Vyhrajte naší redakcí otestovaný výkonný a tichý vysavač PURE D9

Prach, drobky, chuchvalce vlasů všude po bytě – zažíváme to všechny. Dennodenně svádíme boj se šňůrou, špatným ovládáním a především hlukem. Nepořádek vítězí. Tomu je díky vysavači Pure D9 od Electroluxu konec!

Najdete na iDNES.cz