Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Michal Klíma, MAFRA

Střední Čechy chtějí novou trať, která zkrátí cestu z Prahy do Boleslavi

  • 7
Ve středních Čechách by mohl vzniknout tranzitní železniční koridor - tedy hlavní železniční trasa, která zajišťuje dálkové spojení přes naše území včetně provozu mezistátních vlaků. Jezdily by po ní vlaky z Prahy do Liberce a odtud pokračovaly do Polska nebo do Německa. Stačí dostavět 15 kilometrů trati.

V České republice existují v současné době zatím čtyři tranzitní železniční koridory. Středočeský a Liberecký kraj chtějí přesvědčit ministerstvo dopravy a vládu, aby pomohly vzniku koridoru pátého - mezi Prahou a Libercem.

Přímá trať tudy totiž nevede. Chybí jí 15 kilometrů kolejí mezi Lysou nad Labem, Milovicemi a Mladou Boleslaví. Za deset nebo patnáct let by ale nová trať mohla vzniknout.

"Velmi významně takový projekt podporujeme a připojil se k nám v tom i Liberecký kraj. Přicházíme s nabídkou pro stát, že kraje jsou ochotné finančně se na tom podílet," říká náměstek hejtmana Středočeského kraje pro oblast dopravy Robin Povšík.

Stavba nové trati a modernizace tratí stávajících by umožnily, aby vlak z Liberce do Prahy nejel sto čtyřicet minut, ale jen šedesát pět minut. Stejně rychle jako autobus. Při cestě z Mladé Boleslavi do Prahy by cestující neseděli ve vlaku déle než tři čtvrtě hodiny, které obvykle stráví při cestě autem.

Vojáci už v Milovicích nejsou, plán může tudíž dostat zelenou

Nápad na stavbu trati, která by propojila Lysou nad Labem, Milovice a Mladou Boleslav, je starý už osmdesát let. Nikdy se však neuskutečnil zejména proto, že v Milovicích byl vojenský prostor postupně obývaný několika armádami. Vojska už ale Milovice nadobro opustila. Nová železnice by tak dala tomuto regionu šanci na další rozvoj.

"Město Mladá Boleslav bude takovou akci podporovat, cesta od nás do Prahy by se tím výrazně zkrátila. I firmě Škoda Auto by zlepšila podmínky distribuce vozů. I proto si myslím, že bychom mohli být úspěšní při získávání státních peněz," říká primátor Boleslavi Raduan Nwelati.

Vlaky z Mladé Boleslavi dnes jezdí přes Neratovice, další vlakové spojení s přestupem vede přes Nymburk. Podle prvního nástinu plánu milovické trati, který vytvořila projekční společnost Sudop Praha, by od Lysé nad Labem mohla vést kratší a přímá nová trať se zastávkami v Milovicích, u bývalého vojenského letiště v Božím Daru, ve Vanovicích a ve Vlkavě by se napojila na stávající trať z Nymburka do Mladé Boleslavi.

Velkým otazníkem celého projektu budou peníze. Patnáctikilometrová nová trať z Lysé do Vlkavy by podle studie Sudopu stála 3,5 miliardy korun a modernizace stávajících tratí mezi Libercem a Prahou, tak aby na ně mohla Pendolina, by stála dalších 26 miliard.