Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Do Prahy dojíždí za prací každý sedmý Středočech. Ropid posílil spoje

  19:10aktualizováno  19:10
Při dojíždění za prací a zase zpět k domovu nacestují každý měsíc i několik set kilometrů. Každý sedmý pracující Středočech má totiž práci v Praze. Většina do metropole ve všední dny dojíždí autem, anebo vlakem. A co víc, každým rokem těchto lidí přibývá.
organizátor pražské a příměstské dopravy Ropid navýšil o třetinu kapacitu příměstských vlaků. Ilustrační snímek

organizátor pražské a příměstské dopravy Ropid navýšil o třetinu kapacitu příměstských vlaků. Ilustrační snímek | foto: Yan Renelt, MF DNES

„Dojíždím každý den autem. Finančně by se mi více vyplatilo cestování vlakem, ale takhle uspořím čas. Nevím, čím bych se v okolí živil, v Praze je zkrátka hodně pracovních příležitostí,“ konstatuje čtyřiatřicetiletý novinář Pavel Orálek z Kralup nad Vltavou, který pracuje v České televizi.

Podle statistiků je v kraji lidí jako Pavel Orálek zhruba 127 tisíc.

Vlaky v okolí Prahy

Intervaly příměstských vlaků jsou podle Českých drah skoro na všech trasách ve špičce do 30 minut, na nejvytíženějších linkách i 10 minut. Některé trasy se prodlužovaly, aby bylo možné projet napříč celou Prahou, naposledy na trati z Říčan do Horních Počernic. Zároveň se rozšiřuje možnost využití pražských jízdenek ve vlacích.

Nedávno se tak stalo v Kralupech nad Vltavou, nyní se připravuje jejich rozšíření i do Neratovic.

Důvody jsou většinou stejné: dobrá dopravní dostupnost, více pracovních příležitostí a především vyšší platy. V Praze si člověk vydělá průměrně třiatřicet tisíc hrubého, v kraji to je o osm tisíc méně.

Za čtyři roky o 30 tisíc víc

„Z regionu odcházejí firmy. A pokud tu zůstávají, ponechávají stejnou úroveň platů, jakou nasadily v devadesátých letech. Řada kolegů raději odchází za živností do Prahy,“ potvrzuje třeba Aneta Dujsíková, která v Benešově provozuje obchod s dětským zbožím.

Podle údajů, které má k dispozici Český statistický úřad, přibylo od roku 2009 v celém kraji třicet tisíc lidí, kteří jezdí pravidelně pracovat do hlavního města. A statistička Marta Petráňová podotýká, že na to mají vliv i obyvatelky satelitních městeček kolem Prahy.

„Narodily se jim tam děti. Řadě z nich postupně končí mateřská dovolená a přecházejí do zaměstnání,“ říká. Získat práci v místě bydliště pro ně není snadné. Navíc Praha je odtud často snadněji dostupná, než když lidé žijící přímo v Praze dojíždějí z jednoho konce metropole na druhý.

Tedy pokud se na hlavních tazích nestane nehoda nebo se zrovna neopravují, pak řidiči končí v kolonách.

I to je důvod, proč organizátor pražské a příměstské dopravy Ropid posiluje vlakové i autobusové spoje.

Ráno o vagon navíc

„Od roku 2003 jsme navýšili kapacitu u příměstských vlaků o třetinu, čím dál víc využíváme kloubových autobusů. V poslední době přibyly spoje z Brandýsa nad Labem, Říčan i z Jesenice,“ popisuje mluvčí Ropidu Filip Drápal.

Zájem o cestování vlakem roste i jinde. Naposledy to bylo znát v září, když se otevřely nové zastávky na trati do Rudné. Motoráčky byly krátce po vyjetí plné. Ropid si proto u ranních spojů přiobjednal vždy o jeden vagon navíc.

Právě doprava je podle ekonoma Deloitte ČR Davida Marka jednou z mála negativních stránek dojíždění. „Zvyšují se nároky na opravy silnic, zvlášť v okolí Prahy je znát horší ovzduší. Ale to se dá řešit třeba výstavbou obchvatů. Jedinou výraznou nevýhodou je dopad na středočeské podnikatele, kteří ve všední dny přicházejí o zákazníky,“ tvrdí Marek.

Jak ekonom podotýká, cestování za prací prospívá oběma regionům. Zvyšuje se tím životní úroveň Středočechů, v Praze zase nemají zaměstnavatelé nouzi o některé profese.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

V Horních Počernicích pobodal muž několik lidí a utekl (9.3.2017)
Pobodání tří lidí přehodnotila policie na opilství, muž nebyl příčetný

Pražská policie dnes navrhla obžalovat šestadvacetiletého muže v souvislosti s březnovým pobodáním tří lidí v Horních Počernicích. Mladík nejprve čelil...  celý článek

S ohledem na zeleň se celý projekt nakonec jmenuje Drn, i když pracovní název...
Po Drnu na Národní chce Praha zastavět i další proluky v centru

Praha chce zacelit proluky, které jsou v zástavbě v centru metropole. Mělo by tak přibývat projektů, jako je právě dokončovaný skleněný Drn na Národní třídě....  celý článek

Vnuk malíře Alfonse Muchy John u Obvodního soudu pro Prahu 1, který začal řešit...
Slovanská epopej zůstává Praze, John Mucha se žalobou neuspěl

Slovanská epopej patří Praze, potvrdil verdiktem městský soud. Vnuk autora, John Mucha, tak neuspěl ve sporu s pražským magistrátem o vlastnictví legendárních...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.