„Automobilová doprava je dnes přebujelá a kvůli zácpám mnohdy jedou auta pomaleji než kola. Vidíme, že tam, kde cyklověže jsou, lidé využívají častěji nejen kola, ale i hromadnou dopravu,“ uvádí Rudolf Bernart, jednatel společnosti Systematica.
Firma je autorem systému takzvaných biketower, které už stojí na šesti místech v České republice a na dalších pěti se staví. Většinou se nacházejí v blízkosti autobusového či vlakového nádraží.
„Lidé přijedou na kole na nádraží a sednou na vlak, který je dnes pohodlný a mohou se tam připojit na internet. V autě dnes jen ztrácíte čas,“ míní Rudolf Bernart.
Hlavní výhodou cyklověží je bezpečí. Majitel je díky automatickému systému jediný, kdo s kolem manipuluje. Když totiž svůj bicykl opustí a zavřou se za ním dveře, kolo automaticky putuje na úschovní pozici a nikdo další se k němu nedostane. Při vyzvednutí stačí načíst úschovní lístek a kolo se na automatickém systému vrátí. Vše je navíc pod dohledem kamerového systému a podle Bernarta tu lidé mohou bez obav zanechat i veškeré vybavení, třeba brašny či přilby.
„Bezpečná kolárna podle našich zkušeností ‚nastartovala‘ novou skupinu cyklistů, kteří dosud váhali, zda jezdit na kole nejen na výlety. Hlavně proto, že mají kolo drahé a bojí se o ně,“ říká Rudolf Bernart, který je sám cyklistou a milovníkem vlaků. Podle něj jde třeba o majitele elektrokol, která by asi nikdo v běžném stojanu nenechal.
Středočeské trio
Kolínská cyklověž vznikne na autobusovém terminálu a stane se součástí nového nádražního prostoru. Vejde se do ní více než stovka kol a využívat by ji měli hlavně lidé, kteří chtějí dále cestovat vlakem.
Město si od ní slibuje odlehčení automobilové dopravy především v okolí nádraží. Stát bude 13,2 milionu korun, díky dotaci z Integrovaného regionálního operačního programu a středočeského hejtmanství zaplatí město ze své kasy jen kolem jednoho milionu korun.
Nová dominanta prostoru před poděbradským nádražím má začít fungovat do konce prázdnin. I tady bude kapacita zhruba sto kol. Ocelovou konstrukci tam začali dělníci montovat včera.
O cyklověži se Poděbradští dozvěděli před několika lety od autora patentu. „Poté jsme se byli podívat na první cyklověž v Hradci Králové. A když byl vypsán dotační titul na její stavbu, bylo rozhodnuto,“ říká místostarosta Poděbrad Ivan Uhlíř.
Původně měla automatická kolárna v Poděbradech stát už loni na podzim. Kvůli zpřísnění dotačních podmínek se ale termín posunul na letošní březen. Cyklověž bude stát 12 milionů korun, město ze svého zaplatí pouhých 10 procent.
Od prosince loňského roku funguje cyklověž v Lysé nad Labem. Stavba trvala tři měsíce, a i když byla otevřena v zimě, využívaná je od počátku hodně. Tisící uživatel si tam zaparkoval kolo už v půlce ledna.
„Do začátku května věž využilo pět tisíc zákazníků. Za květen přibylo dalších 1 500 uložených kol. Zájem potvrzuje, že to byl krok správným směrem,“ pochvaluje si Miloš Dvořák, tajemník Městského úřadu Lysá nad Labem.
Provoz je plně automatický, bezobslužný, přístupný 24 hodin denně. „Cyklista uloží jízdní kolo během 20 sekund a obdrží parkovací lístek. Provoz je dálkově monitorován a v případě potřeby máme člověka, který na vyžádání majiteli kola pomůže přímo na místě, třeba když ztratí parkovací lístek,“ popisuje Miloš Dvořák.
Podle něho cyklověž využívají především místní a lidé z blízkého okolí, kteří uloží kolo a dále pokračují vlakem. Zatím je větší zájem v pracovních dnech, ale na radnici očekávají, že obsazenost během víkendu se zvýší v hlavní turistické sezoně.
Cyklověž v Lysé byla v pořadí šestá v České republice. „Lysá je odjakživa městem cyklistů, ale po zrušení úschovny kol se lidé báli nechávat svá kola u nádraží bez dozoru. Když se objevila možnost postavit moderní automatické zařízení s výraznou dotací, nebyl důvod váhat,“ podotýká Dvořák. Do cyklověže v Lysé nad Labem se vejde 118 kol, funguje 24 hodin denně po celý rok.
Unikátní věž pro kola otevřeli i u přerovského nádraží (prosinec 2015):
11. prosince 2015 |