Ve středních Čechách vyrostou další cyklověže, nabízí bezpečné uložení kol

  18:06aktualizováno  18:06
Na bezpečnou parkovací cyklověž se mohou cyklisté ve Středočeském kraji spolehnout zatím jen v Lysé nad Labem. Teprve druhá středočeská cyklověž se v rovinatém Polabí staví v Poděbradech, na třetí minulý týden získali dotaci v Kolíně.

(ilustrační snímek) | foto: Martin Veselý, MAFRA

„Automobilová doprava je dnes přebujelá a kvůli zácpám mnohdy jedou auta pomaleji než kola. Vidíme, že tam, kde cyklověže jsou, lidé využívají častěji nejen kola, ale i hromadnou dopravu,“ uvádí Rudolf Bernart, jednatel společnosti Systematica.

Fotogalerie

 Firma je autorem systému takzvaných biketower, které už stojí na šesti místech v České republice a na dalších pěti se staví. Většinou se nacházejí v blízkosti autobusového či vlakového nádraží.

„Lidé přijedou na kole na nádraží a sednou na vlak, který je dnes pohodlný a mohou se tam připojit na internet. V autě dnes jen ztrácíte čas,“ míní Rudolf Bernart.

Hlavní výhodou cyklověží je bezpečí. Majitel je díky automatickému systému jediný, kdo s kolem manipuluje. Když totiž svůj bicykl opustí a zavřou se za ním dveře, kolo automaticky putuje na úschovní pozici a nikdo další se k němu nedostane. Při vyzvednutí stačí načíst úschovní lístek a kolo se na automatickém systému vrátí. Vše je navíc pod dohledem kamerového systému a podle Bernarta tu lidé mohou bez obav zanechat i veškeré vybavení, třeba brašny či přilby.

„Bezpečná kolárna podle našich zkušeností ‚nastartovala‘ novou skupinu cyklistů, kteří dosud váhali, zda jezdit na kole nejen na výlety. Hlavně proto, že mají kolo drahé a bojí se o ně,“ říká Rudolf Bernart, který je sám cyklistou a milovníkem vlaků. Podle něj jde třeba o majitele elektrokol, která by asi nikdo v běžném stojanu nenechal.

Středočeské trio

Kolínská cyklověž vznikne na autobusovém terminálu a stane se součástí nového nádražního prostoru. Vejde se do ní více než stovka kol a využívat by ji měli hlavně lidé, kteří chtějí dále cestovat vlakem.

Město si od ní slibuje odlehčení automobilové dopravy především v okolí nádraží. Stát bude 13,2 milionu korun, díky dotaci z Integrovaného regionálního operačního programu a středočeského hejtmanství zaplatí město ze své kasy jen kolem jednoho milionu korun.

Nová dominanta prostoru před poděbradským nádražím má začít fungovat do konce prázdnin. I tady bude kapacita zhruba sto kol. Ocelovou konstrukci tam začali dělníci montovat včera.

O cyklověži se Poděbradští dozvěděli před několika lety od autora patentu. „Poté jsme se byli podívat na první cyklověž v Hradci Králové. A když byl vypsán dotační titul na její stavbu, bylo rozhodnuto,“ říká místostarosta Poděbrad Ivan Uhlíř.

Původně měla automatická kolárna v Poděbradech stát už loni na podzim. Kvůli zpřísnění dotačních podmínek se ale termín posunul na letošní březen. Cyklověž bude stát 12 milionů korun, město ze svého zaplatí pouhých 10 procent.

Od prosince loňského roku funguje cyklověž v Lysé nad Labem. Stavba trvala tři měsíce, a i když byla otevřena v zimě, využívaná je od počátku hodně. Tisící uživatel si tam zaparkoval kolo už v půlce ledna.

„Do začátku května věž využilo pět tisíc zákazníků. Za květen přibylo dalších 1 500 uložených kol. Zájem potvrzuje, že to byl krok správným směrem,“ pochvaluje si Miloš Dvořák, tajemník Městského úřadu Lysá nad Labem.

Provoz je plně automatický, bezobslužný, přístupný 24 hodin denně. „Cyklista uloží jízdní kolo během 20 sekund a obdrží parkovací lístek. Provoz je dálkově monitorován a v případě potřeby máme člověka, který na vyžádání majiteli kola pomůže přímo na místě, třeba když ztratí parkovací lístek,“ popisuje Miloš Dvořák.

Podle něho cyklověž využívají především místní a lidé z blízkého okolí, kteří uloží kolo a dále pokračují vlakem. Zatím je větší zájem v pracovních dnech, ale na radnici očekávají, že obsazenost během víkendu se zvýší v hlavní turistické sezoně.

Cyklověž v Lysé byla v pořadí šestá v České republice. „Lysá je odjakživa městem cyklistů, ale po zrušení úschovny kol se lidé báli nechávat svá kola u nádraží bez dozoru. Když se objevila možnost postavit moderní automatické zařízení s výraznou dotací, nebyl důvod váhat,“ podotýká Dvořák. Do cyklověže v Lysé nad Labem se vejde 118 kol, funguje 24 hodin denně po celý rok.

Unikátní věž pro kola otevřeli i u přerovského nádraží (prosinec 2015):

Autor:

Nejčtenější

V Letech u Prahy hořel sklad odpadu, hasiči požár likvidovali 21 hodin

Požár haly v Letech u Prahy je vidět na kilometry daleko. Kouř je cítit až v...

Téměř 21 hodin likvidovali hasiči v Letech u Prahy požár haly se 600 tunami elektroodpadu určeného k recyklaci. Zápach...

Smíchovský terminál bude odvážný, autobusy mají stát nad vlakovým nádražím

Na Smíchově vznikne obří dopravní terminál za miliardu korun. Na obrázku jedna...

Praha do roku 2023 vybuduje až za miliardu korun nový dopravní uzel na Smíchově. Podle studie Institutu plánování a...

V Praze vyhořela hala trampolínového centra, budovu možná strhnou

Pražští hasiči zasahují ve Vysočanech, kde začalo 9. listopadu 2018 večer hořet...

V pražských Vysočanech vyhořelo sportovní centrum. Škody se odhadují na 20 milionů korun. Budova má poškozenou štítovou...

Trampolínovou halu někdo zapálil úmyslně, vybavení v ní zůstalo

Požár haly v pražských Vysočanech, ve které do října fungovalo trampolínové...

Vyšetřovatelé hasičů i policie jsou přesvědčeni, že noční požár haly trampolínového centra v pražských Vysočanech někdo...

Typový dům byl dobrou volbou. Stékající vodě z polí se šikovně vyhnul

Žádné herbicidy, žádné fólie schované pod zeminou, voda v biotopu je upravená...

Děti vylétly z hnízda, založily svoje rodiny a do života Hanky a Karla vstoupila nová etapa. A tak vznikl dům v Brdech....

Další z rubriky

Sídlo na Václaváku. V budově z roku 1896 rostou stromy přímo ze stolu

Dále hlavní jednací místnost pro 36 osob, kterou lze rozdělit na tři nezávislé...

Novobarokní budovu z roku 1896 si pro své sídlo vybrala společnost Aon. V domě od rakouského architekta Friedricha...

Limuzíny zůstanou v garáži, pražští radní chtějí jezdit hlavně MHD

O superby magistrátu není mezi budoucími radními zájem. (15.11.2018)

Kvůli nutnosti často cestovat je pro představitele hlavního města vyhrazen široký vozový park. Dosluhující primátorka...

Ředitel Aleš Herman opouští IKEM, ministr přijal jeho rezignaci

Ředitel IKEM Aleš Herman hovoří při tiskové konferenci k řetězové transplantaci

Ředitel pražského Institutu klinické a experimentální medicíny Aleš Herman rezignoval. Z funkce odejde po sedmi letech...

Co když vás auto nechá ve štychu? Nepodceňujte rozsah asistenčních služeb
Co když vás auto nechá ve štychu? Nepodceňujte rozsah asistenčních služeb

Myslíte si, že základní asistenční služby obsažené v povinném ručení nebo v havarijním pojištění opravdu stačí? Každý vám říká, kam máte volat v případě nepojízdného vozidla, ale nikdo zřetelně nevysvětlí, jak vám v dané situaci pomůže vaše pojišťovna.

Najdete na iDNES.cz