Takto vypadá hybridní autobus Solaris uvnitř.

Takto vypadá hybridní autobus Solaris uvnitř. | foto: Veolia

Středočeská TOP 09 tvrdí: Autobusová doprava kvůli Rathovi zkolabuje

  • 12
Cestující veřejnou dopravou ve Středočeském kraji se dostávají doprostřed boje mezi hejtmanem Davidem Rathem a opozicí. Politickým tématem se totiž stalo rušení autobusových linek. Rath vyzývá starosty, aby stejně jako kraj vypověděli smlouvy autobusovým dopravcům. Nedělejte to, varuje TOP 09 a Stan.

Až se probudíte do 1. června příštího roku, možná by se vyplatilo raději ani nevstávat z postele. Na ten den předpovídá TOP 09 naprosté zhroucení veřejné autobusové dopravy ve středních Čechách.

Jde o to, že kraj ve snaze sjednotit výši dotací vypověděl smlouvy autobusovým dopravcům. Co nastane pak, podle krajských špiček TOP 09 a politického hnutí Starostové a nezávislí není jasné. Že to bude chaos, o tom nepochybují.

Jak kraj vypovídá smlouvy

31. května 2011 – Kraj dal výpověď všem autobusovým dopravcům s roční výpovědní lhůtou.

9. července 2011 – Tehdy kraj splnil zákonnou podmínku a oznámil na vývěsce Evropské unie záměr vyhlásit výběrové řízení.

31. května 2012 – Vyprší původní výpovědní lhůta dopravcům.

1. června 2012 – Podle TOP 09 den, který odstartuje dopravní kolaps.

9. července 2012 – Vyprší lhůta pro uveřejnění záměru kraje v Evropském věstníku.

prosinec 2012 nebo červen 2013 – Nové termíny, kdy vyprší výpovědní smlouvy. Krajští radní se rozhodli prodloužit výpovědi.

"Zhroutí se celá integrovaná doprava, tedy něco, co se tu budovalo posledních patnáct let. To není boj Středočechů s panem hejtmanem Rathem, je nutné výpovědi vzít zpátky a přizvat obce i Prahu a pak teprve vypsat výběrové řízení," uvedla včera předsedkyně středočeské TOP 09 a poslankyně Helena Langšádlová.

TOP 09 vyzývá středočeské starosty a zastupitele, ať podepisují v tomto duchu společnou výzvu. Výpovědní lhůty by chtěla prodloužit do roku 2019.

Dopravce vybere internetová aukce

Podle sociální demokracie tím TOP 09 dokazuje pouze to, že volební kampaň před krajskými volbami 2012 už začala. Sociální demokraté, kteří stojí v čele kraje, obavy pravice označují za liché. "Je to zbytečné strašení lidí, je vidět, že se blíží volební kampaň," reagoval náměstek hejtmana Robin Povšík (ČSSD).

Zmatek prý nenastane, protože středočeští radní už rozhodli o prodloužení výpovědních lhůt do června 2013. To znamená, že na nové výběrové řízení, které se uskuteční formou internetové aukce, bude dost času.

"Ve skutečnosti se do tohoto data pro cestující nemění vůbec nic, po něm jen velmi málo," dodal. V internetové aukci zvítězí ten, kdo nabídne nejnižší cenu dopravního výkonu, tedy součtu všech nákladů včetně započítání zisku. Kdo má pravdu? Podle dopravních expertů to není jednoznačné.

"Je to veliký problém, který odnesou cestující. Ale politika je v tom taky. Nás mrzí, že politici si při tom berou cestující jako rukojmí, s nímž si pohrávají jako s pingpongovým míčkem," podotkl Petr Moos z Dopravní fakulty ČVUT.

Ropid s hejtmanstvím vedou zákopovou válku

Podstatou problému je to, že k vypovězení smluv dopravcům došlo bez spolupráce s Ropidem, organizátorem pražské veřejné dopravy. Ta je s tou středočeskou úzce propojena. Mezi Ropidem a Středočeským krajem delší dobu trvá zákopová válka. Z politických i osobních motivů. Na dopravním odboru pracuje úředník, s nímž se Ropid před časem rozloučil.

Navíc se to týká i vedení pražského magistrátu, kde je dopravním náměstkem sociální demokrat Karel Březina. Mezi pražskou a středočeskou ČSSD panuje vzájemná rivalita, přestože se v tisku otevřeně nenapadají.

Pouze skrytě. Březina řekl nedávno MF DNES, že nejlepší by bylo vzít výpovědi zpět. "Vypovězení smluv dopravcům ze strany Středočeského kraje bez předchozí domluvy s obcemi a sousedními kraji vážně do budoucna ohrožuje zajištění dopravní obslužnosti," řekl MF DNES nedávno Březina. Mluví vlastně podobně jako TOP 09.

Dopravci nemají klid

Hejtmanství si myslí opak. "Dopravní obslužnost bude zachována. Pouze chceme dosáhnout zefektivnění autobusové dopravy v regionu, což přinese výhody především cestujícím. Vytvořením otevřeného tržního prostředí chceme dosáhnout rovného přístupu dopravců na trh a tím dojde ke zlevnění a zkvalitnění autobusové dopravy," uvedla mluvčí Berill Mascheková.

Podle Moose však vypovězení smluv znamená, že dopravci nemohou v klidu dopředu vypracovat jízdní řády, čímž utrpí i provázanost systému. Smlouvy s dopravci by měly být nejméně pětileté.