Hejtman David Rath dělá společnost cestujícím v autobusech. (Ilustrační foto)

Hejtman David Rath dělá společnost cestujícím v autobusech. (Ilustrační foto) | foto: Michal Šula, MF DNES

Středočeské autobusy slouží hejtmanovi Rathovi jako reklamní plocha

  • 50
Po středních Čechách jezdí autobusy, které propagují Středočeský kraj. Jakmile autobus vyjede ze stanice, televize se zapne a cestující v ní sledují reklamy na kraj. V hlavní roli většinou vystupuje hejtman David Rath.

Petra Klingerová se vydala linkovým autobusem číslo 382 z Prahy do Sázavy na Benešovsku. Ve voze ji překvapily nové televize, jedna za řidičem a další uprostřed autobusu. Záhy však zjistila, že žádný film jí cestu nezpříjemní.

"Byla to docela hrůza, hned jak jsme se rozjeli, začali vysílat reklamy na různé firmy. Každou chvíli se na obrazovce objevil i hejtman David Rath. Spot s jeho tváří jsem za hodinu a dvacet minut cesty viděla alespoň šestkrát," řekla cestující.

Televizi není možné vypnout, spoty se přitom opakují ve smyčce stále dokola. "Nemohla jsem se toho zbavit, vypnout to nešlo. Připadala jsem si jako v Orwellově románu 1984 o Velkém bratrovi, který vše sleduje. Alespoň na mě tak reklama s hejtmanem působila," dodala Petra Klingerová.

Televize se vypne až ve chvíli, kdy vystoupí poslední cestující. "Kraj zruší několik spojů, aby ušetřil, a pak se musím celou cestu dívat na hejtmana," uzavřela rozhořčená Klingerová. Když poněkolikáté viděla, jak důchodkyně z Nového Strašecí děkují hejtmanovi při otvírání domova seniorů, měla prý chuť si přesednout.

Kraj platí firmě, firma dopravcům

"Reklamu v našich autobusech zajišťuje pražská firma. Ta nám platí za to, že může spoty pouštět," uvedl dispečer firmy ČSAD Polkost Jaroslav Serbus. Kolik jim reklamní agentura za vysílání platí, ale říct nechtěl.

Reklamní televizory instaluje do autobusů společnost IMM Media. U té si vysílání objednal i Středočeský kraj. V kraji jezdí tyto autobusy v několika okresech: na Benešovsku, Slánsku, Kolínsku, Kutnohorsku a Nymbursku. Celkem je televize nainstalovaná ve stovce vozů.

"V každém regionu to je asi padesát monitorů, takže dohromady jsou v kraji ve vozech asi dvě stovky obrazovek," uvedl obchodní zástupce firmy Jiří Pecka. "Máme několik zákazníků, jedním z nich je i Středočeský kraj," potvrdila asistentka společnosti IMM Media Eva Puková.

Středočeský kraj přitom neuvedl, kolik ho to stojí. "Pro letošní rok proběhlo výběrové řízení formou podlimitní veřejné zakázky. Vyhrála právě společnost IMM Media s nejnižší nabídnutou cenou," uvedla mluvčí kraje Berill Mascheková.

Podle kraje běží reklama s Rathem v autobusech už rok a půl. Reklamní spoty ho zachycují například při otevírání nemocnic, škol, při pivních slavnostech nebo na výstavě v Galerii Středočeského kraje. "Jde o kraj, ne o hejtmana," reagoval Rath.

Střední Čechy nemají regionální televizi, nahrazují ji autobusy

Kraj nejprve nabídku od IMM Media dostal zdarma jako testovací program. "Když jsme zjistili, že spoty uvidí spousta lidí a má to široký ohlas, rozhodli jsme se v tom pokračovat a mít to jako placenou službu," řekl Rath. "Žijeme v televizním věku, lidé čím dál méně čtou a televize je dominantní médium," prohlásil hejtman.

"Ve Středočeském kraji nefunguje žádná plošná regionální televize, a proto jsme se rozhodli využít této možnosti předávání informací o aktuálním dění v regionu," uvedla Mascheková.

Obrazovky jsou umístěny v autobusech v nepravidelných počtech, v některém spoji jsou umístěny dva, někde tři monitory. "Firmy platí za naše spoty okolo tří tisíc korun za dva týdny," uvedla jednatelka společnosti IMM Media Puková.

Reklamní spoty kraj postupně aktualizuje, zhruba jednou za dva týdny se na obrazovce v autobusech objeví zcela nové. "Tato forma informování veřejnosti o dění v kraji nám připadá velmi vhodná a efektivní," uzavřela mluvčí krajského úřadu.

, ,