Děti v protidrogovém vlaku.

Děti v protidrogovém vlaku. | foto: Radek Cihla, MAFRA

Středočeský kraj dá miliony protidrogovému vlaku, dle odborníků na nic

  • 3
Vedení Středočeského kraje opět podpoří takzvaný protidrogový vlak, přestože lékaři a odborníci tvrdí, že se jeho fungování míjí účinkem. Kraj dá vlaku s názvem Revolution Train osm milionů korun, což je řádově víc, než dostanou ostatní organizace zabývající se bojem s drogami.

Projekt Revolution Train má školáky v kraji varovat před drogami. O jeho prospěšnosti odborníci na tuto problematiku pochybují od roku 2006, kdy byla multimediální souprava představena. Přesto Středočeský kraj na jeho provoz za poslední dva roky dal už 15 milionů.

"Počítáme s podporou vlaku i v letošním roce, zastupitelé již schválili dotaci osm milionů korun," sdělila mluvčí hejtmanství Berill Mascheková.

V porovnání s částkami, kterými úřad, v jehož čele stojí David Rath, podporuje jiné organizace zabývající se protidrogovou problematikou, je to mnohonásobně vyšší suma. Například Zařízení sociální intervence dostalo necelého půl milionu korun.

"Vedení Středočeského kraje je s tímto projektem velmi spokojeno. Jde o moderní a efektivní formu protidrogové prevence. Jeden takový vlak je daleko účinnější než deset přednášek na toto téma. Máme desítky kladných ohlasů jak ze strany vedení škol, tak i studentů," řekla Mascheková.

Protidrogový vlak

Souprava čtyř tematických vagonů, která už třetí rok křižuje kraj. Školy a víceletá gymnázia do nich chodí, aby se děti "seznámily" s nebezpečím drog.

Jeden vagon má připomínat squat, další policejní výslechovou místnost, třetí celu. Záměrem projektu je, aby děti vnímaly drogové prostředí všemi smysly.

Adiktologové, lékaři zabývající se prevencí a léčbou závislostí, však namítají, že takové "strašení" nefunguje, opírají se o analýzy.

Mascheková má pravdu v tom, že školáci a jejich pedagogové si návštěvu chválí. MF DNES nahlédla do závěrečné zprávy Nadačního fondu Český vlak o cestě multimediální soupravy po kraji. "Celý projekt mě hodně zaujal. Nejvíc na mě zapůsobil squat a autonehoda. Určitě drogy nikdy brát nebudu," slíbil ve zprávě anonymní školák z Čáslavi.

Odborníci: Strašení nepomůže

Odborníci na závislosti, kterým MF DNES prezentaci třetího cyklu zkušebního provozu projektu Revolution Train ukázala, na vyhodnocení projektu nenechali nit suchou. Největší námitky mají vůči zpracování, které podle nich neodpovídá realitě. Školáci totiž mimo jiné procházejí squatem, v představě provozovatelů protidrogového vlaku nejčastějším prostředím narkomanů.

"To, že squat smrdí, se dá snad studentům sdělit levněji. Navíc stále nechápu, proč do toho tahat prevenci užívání drog, které se typicky berou v navoněném a stylovém prostředí nočních klubů či na house party golden kids," namítl lékař Pavel Kubů, který před časem realizoval projekt Tanec a drogy. Podle něj jde jen o "super kšeft", ne o skutečný boj proti drogám.

Středočeští zastupitelé navíc poslali miliony na účet neprůhledného Nadačního fondu Český vlak, aniž by věděli, do jakých měst lokomotiva soupravu čtyř vagonů přitáhne. "Plán trasy ještě dáváme dohromady," přiznal ředitel Tomáš Bartoš.

A podle čeho se Bartoš s kolegy rozhodují, kde uspořádají projekci pro školáky? Překvapivě ne podle toho, jak region trápí drogová problematika. "Vybíráme si taková města, kde jsme ještě nebyli. Důležitou roli hrají i České dráhy, protože pro přejezd potřebujeme půl dne," uvedl Bartoš.

Kraji chybí protidrogová koncepce

Podle opoziční zastupitelky Dagmar Nohýnkové z ODS to přesně ilustruje přístup Středočeského kraje k prevenci drogové závislosti. "Systémově se tím nezabývá nikdo, komise byla rozpuštěná, žádný oficiální orgán nyní na kraji neexistuje. Když o tom promluvím na zastupitelstvu, nikdo mě neposlouchá," tvrdí Nohýnková.

Podobně mluví i lékař Pavel Kubů. "Kraj i školy si odškrtnou, že mají splněno, děti se radují, jak se ulily ze školy. Prevence, ale i sémantika dostává dost na frak," nebral si servítky Kubů.

V loňském roce se Revolution train navíc pohyboval na hraně legálního provozu. Drážní úřad mu totiž nevydal povolení jezdit po kolejích. Čelí také žalobě od původního autora Pavla Tůmy, který se domáhá zastavení projektu.