Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: MAFRA

Středočeský kraj může opravit část vozovek, ušetřil díky teplému počasí

  • 7
Opožděná sněhová nadílka umožnila letos Středočeskému kraji opravit nejhorší úseky svých silnic. Zaměřil se na nejzapadlejší, nejnižší třídy. Důvodem je jednak příznivé počasí, jednak ušetřené peníze za zimní údržbu vozovek, která zatím nebyla potřeba. Kraj tak má k dispozici několik milionů korun.

"Takovéhle počasí tu roky nebylo. Opravuje se nad plán od středy," uvedl šéf středočeských silničářů Pavel Čihák. "Uvidíme koncem týdne, jaké budou předpovědi, protože o víkendu se má ochladit. Ale pokud by teplota zůstala i nadále nad nulou, pokračovalo by se ještě příští týden," řekl Čihák.

Podle něj mají na opravy osmnáct milionů korun, které v listopadu nevyčerpali na sjízdnost silnic, na další týden by mohli vyčlenit ještě zhruba pět milionů korun.

Cestmistři vytipovali ty nejhorší silnice, především třetích tříd. "Opravovali jsme letos největší díry na druhých třídách a ty nejvytíženější třetí třídy. Teď, když jsme ušetřili, můžeme opravit i ty méně frekventované, na které by se hned tak nedostalo," vysvětlil Čihák.

Nejvíc se opravuje okolo Prahy, tam jsou teploty ještě vyšší než jinde. Opravuje se například na průtahu obce Řitka, v Kyšicích, od Brahovic do Dolního Bezděkova nebo od Družce k napojení na silnici první třídy číslo 16.

Opravy jsou možné, dokud nemrzne

Když je teplota na nule, je možné používat klasickou asfaltovou směs. Pokud by bylo pod nulou, pršelo nebo sněžilo, nebyla by její kvalita už tak dobrá a firmy to vědí. "Za takových podmínek by pracovat nechtěly, protože by se mohlo stát, že bychom u nich opravenou silnici za tři roky reklamovali," míní Čihák.

Kraj tak měl letos šanci provést na svých komunikacích před zimním obdobím prevenci. Pokud by do rozdrolených a prasklých silnic přišla voda a mráz, po zimě by byl jejich povrch v katastrofálním stavu.

Zima stojí Středočeský kraj 370 až 400 milionů korun, podle toho, jaké je počasí. I letos si budou moci lidé zjistit, které silnice jsou sjízdné. Každé vozidlo silničářů bude vybavené GPS systémem, podle něhož je vidět, jestli má sklopenou radlici a kolik posypu použil. Vše se přenáší na internet.