Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kraj nemá kvůli Rathovi peníze na opravu silnic, spoléhá na dotace

  16:13aktualizováno  16:13
Středočeský kraj nemá ve svém rozpočtu peníze na opravu krajských silnic. Splácí totiž miliardu za opravy, které zadalo vedení kraje ještě za Ratha a jež proběhly v předchozích dvou letech. Kvůli šetření spoléhá u těch aktuálních hlavně na dotace. A méně peněz posílá i do běžné roční údržby.
Kraj ve svém rozpočtu na opravu silnic peníze nemá. Ilustrační snímek

Kraj ve svém rozpočtu na opravu silnic peníze nemá. Ilustrační snímek | foto:  Radek Cihla, MAFRA

"My máme pro letošek nastavený rozpočet u oprav silnic hlavně na projekty, u kterých má kraj spoluúčast," uvedl sociálnědemokratický náměstek pro dopravu Miloš Petera.

Když už se letos někde opravovalo za krajské peníze, šlo zejména o menší projekty v rámci údržby. I přesto si kraj musel připravit půl miliardy korun. Současné krajské vedení totiž splácí opravy zadané exhejtmanem Davidem Rathem. Ten nasmlouval opravy tři sta kilometrů silnic na roky 2011 a 2012, přičemž se s firmami dohodl, že zaplaceno dostanou až letos a příští rok. Celkem dvakrát po půlmiliardě.

"Tahle investice je ovšem v kraji rozhodně vidět. V každém okrese se nám díky tomu podařilo něco opravit," hájí projekt Petera. Jenže právě tyto odložené faktury znamenají, že větší opravy, které by se platily jen z krajských peněz, musí nyní počkat.

Na kompletní obnovu všech poškozených úseků silnici by podle odhadů hejtmanství bylo potřeba 20 miliard. Jen pro představu, to je částka, která se do silnic ze všech zdrojů investovala od roku 2002. I náměstkovi Peterovi je tak jasné, že tyto peníze najednou nikdy nedostane.

Na údržbu jde necelá miliarda, potřeba je trojnásobek

Na základní údržbu komunikací by tak ve středních Čechách bylo potřeba zhruba tři až čtyři miliardy ročně. Ještě loni šlo na údržbu přes miliardu korun, letos silničáři museli vystačit jen s částkou 808 milionů. To je dosud nejméně od vzniku krajů.

"Musíme zkrátka hospodařit v rámci toho, na co jsou v rozpočtu peníze. Bez pomoci evropských či jiných fondů se správa krajských silnic zvládat nedá," tvrdí Petera.

I v příštích letech se tak počítá s tím, že se budou silnice zachraňovat hlavně z dotací. Proto kraj žádá třeba i o peníze na odhlučnění silnic. Do budoucna by pak hejtmanství rádo jednalo o změnách v podmínkách v rozpočtovém určení daní. Chce, aby se v něm zohlednil počet kilometrů silnic, o které se jednotlivá hejtmanství starají.

"U nás to je skoro devět tisíc kilometrů, navíc jsme velkým tranzitním územím a ještě tvoříme i dopravní zásobárnu pro Prahu," podotýká Petera. Je to tak další krajský požadavek na novou vládu, o jejímž vzniku se teď po parlamentních volbách vedou jednání.

Podle Martina Höflera z Dopravní fakulty Českého vysokého učení technického se stav středočeských cest bez peněz od samotného kraje výrazně nezlepší. "Pokud kraj nemá na tuto kapitolu peníze, zajišťuje jen běžnou údržbu, tedy to, aby silnice byly sjízdné. Uživatelský komfort pro řidiče se však nezlepšuje, tedy aspoň ne v horizontu měsíců," říká Höfler.

U projektů financovaných z fondů totiž platí, že potřebují delší čas na zpracování i na samotný průběh - musí totiž dojít k územnímu nebo stavebnímu řízení. "Tady se dá říci, že kraj postupuje dobře, když si takové projekty připravuje do zásoby, přestože na ně nemá ještě dotace," dodává Höfler.

Za poslední dva roky totiž kraj pro čerpání evropských dotací připravil 25 projektů za 1,4 miliardy korun. A dalších sedm projektů je rozpracovaných. Přitom z regionálního operačního programu dostal na dopravu v posledních dvou letech zhruba miliardu korun.



Nejčtenější

Strojvedoucí nechal řídit metro dívky ze soutěže, vyšetřuje je policie

Stopovat se v Praze dá i metro

Řídit soupravu pražského metra za plného provozu se povedlo dvěma dívkám, které plnily výzvu v cestovatelské soutěži....

Slavia - Kyjev 1:1, domácí prohrávali, v nastavení srovnal Hušbauer

Slávista Josef Hušbauer se běží radovat, právě proměnil penaltu proti Dynamu...

Infarktový závěr, minuty totálního zmaru a pak absolutní euforie. Slavia v úvodním utkání 3. předkola fotbalové Ligy...



Říkal, co máme dělat, hájí dívky řidiče metra. Chtějí se mu osobně omluvit

Strojvedoucí nechal řídit metro dívky ze soutěže, vyšetřuje je policie.

Dvě mladé dívky, které za běžného provozu řídily metro, se za své chování omluvily. A vzkazují, že podle nich k...

Do průvodu Prague Pride se zapojily tisíce lidí. Zábava pokračuje na Letné

Průvod Prague Pride (11. srpna 2018).

Duhovým průvodem v sobotu vyvrcholil festival leseb, gayů, bisexuálů a transsexuálů (LGBT) Prague Pride. Účastníci se...

Z útoku cizinců v autobusu na Smíchově je vražda, napadený muž zemřel

Policie vyšetřuje střelbu u smíchovského nádraží (13.3.2018)

Pražská policie přehodnotila právní kvalifikaci březnového útoku dvou cizinců v autobusu na Smíchově. Jednapadesátiletý...

Další z rubriky

V pražské městské dopravě mají přibýt vozy s klimatizací i platby kartou

Nová faceliftovaná tramvaj Škoda ForCity Alfa

Veřejná doprava v Praze je často chválena jako jedna z nejspolehlivějších i nejlevnějších v Evropě. I přes to, že ve...

Trolejbus mezi Palmovkou a Letňany nejezdí, má rozbité dveře

O první jízdu trolejbusem po Praze po 45 letech byl mezi lidmi velký zájem.

Trolejbus, který od července začal jezdit z pražské Palmovky do Letňan a zpět, od pondělí přerušil provoz. Zřejmě kámen...

Na pražském Smíchově se srazily tramvaje, sedm lidí se lehce zranilo

V pražské Plzeňské ulici se srazily dvě tramvaje. Doprava je v místě zcela...

Pod nadjezdem do Strahovského tunelu v ulici Plzeňská se srazily dvě tramvaje. Podle předběžných informací je na místě...

HUBNUTÍ: Dvojnásobná maminka zhubla 20 kilogramů
HUBNUTÍ: Dvojnásobná maminka zhubla 20 kilogramů

Maminka pod přezdívkou Adenka84 dokazuje, že opravdu lze omládnout! Během pár měsíců zhubla dvacet kilogramů – se dvěma dětmi, při návratu do práce a potížích se štítnou žlázou.

Najdete na iDNES.cz