Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Radek Cihla, MAFRA

Středočeský kraj se bude soudit se státem o lokálky. Ty mezitím zmizí

  • 8
Po železnici ve Středočeském kraji bude možná jezdit méně lokálek než dosud. Může za to spor mezi vládou a kraji o financování regionálních vlaků. Kraji budou chybět peníze na některé spoje. Už za měsíc se mají tisknout jízdní řády pro rok 2012, nikdo ale neví, co v nich bude.

Mnoho spojů, lokálek především, možná za několik měsíců nevyjede. To se týká například tradiční lokálky na trati mezi Trhovým Štěpánovem, Vlašimí a Benešovem, která může být příští rok už jen nostalgickou vzpomínkou.

"Hrozí kolaps regionální železniční dopravy," varuje mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Kdo platí železnici v kraji

Motorový vůz 814, Regionova

V současnosti

Středočeský kraj 946 milionů

vláda 473 milionů korun

V budoucnu

Středočeský kraj 946 milionů

vláda 363 milionů

(tedy o 110 milionů korun

méně než dříve)

Denně projíždí regionem 2 tisíce vlaků, ročně ujedou 14 milionů kilometrů.

O co jde? Středočeský kraj příští rok dostane o 110 milionů korun nižší dotaci než poslední dva roky, kdy platí vládní memorandum podepsané na deset let bývalým premiérem Janem Fischerem. Nečasova vláda výši závazků krajům proškrtala. Ty se kvůli tomu chtějí se státem soudit.

Nejvíc teď křičí České dráhy

"Nečas tím vlastně říká, že slovo vlády je kus hadru. Vskutku zajímavý postoj premiéra," neodpustil si ironickou poznámku středočeský hejtman David Rath. Odhaduje, že ubude až 30 procent spojů v regionu. Drsné, tak to hodnotí.

Jenže je tu i jiný problém: memorandum rovnou přiřklo státní dotace Českým drahám. To na dalších deset let výrazně omezilo možnost podnikání na železnici jejich konkurentům. A zvýhodnilo České dráhy.

Jenže kraje s penězi počítaly. Kdo ten úbytek zaplatí? My to nebudeme, vykřikuje kraj. My také ne, přizvukují dráhy. Kocourkov, tak to celé působí.

Dráhy tvrdí, že kraje musí objednat jen to, co si zaplatí. "My budeme objednávat železniční regionální dopravu ve stejném rozsahu jako letos a předloni," uvedl Rathův náměstek pro dopravu Robin Povšík.

To by vlastně znamenalo, že zbytek zaplatí dráhy. "My to nemůžeme platit. Kraj musí zaplatit, co si objednal," oponuje Šťáhlavský.

"Naše smlouva říká, že ručíme jen za tu část, kterou financujeme. Za plnění vládního podílu my neručíme," reagoval Povšík.

Středočeský kraj je na tom ze všech nejhůř

Sečteno a podtrženo: buď budou České dráhy jezdit stejně jako dosud a čekat, až chybějících 110 milionů kraj vysoudí na státu. Nebo jim dojde trpělivost a třetinu spojů zruší.

"To je největší hrozba, která existuje," říká Povšík. Středočeští radní jsou si při tom vědomi, že by to znamenalo zhroucení veřejné dopravy v regionu. Snad doufají, že vláda nakonec povolí.

Ve středních Čechách je situace nejvypjatější. Už na jaře kraj ve snaze omezit výdaje zrušil řadu autobusových spojů. A to hlavně těch, které se dublovaly s vlakovými. Teď by nemusel jezdit ani autobus, ani vlak.

"Snahu o redukci chápu, že stát šetří také. Ale že hejtmani a pan Rath zejména veškerá finanční opatření krajů hází na vládu, to nechápu. Já mám také méně peněz z daní a stejně zachovávám městskou veřejnou dopravu," podotkl poslanec a starosta Vlašimi Luděk Jeništa (TOP 09 a STAN).