Přestože ještě neproběhl soud, který má potvrdit, či zamítnout schválení plánované trasy budoucí dálnice D3 ve Středočeském kraji, objevily se už úvahy o její možné změně. Záležet bude na postoji krajského úřadu.
"Středočeský kraj bude pořizovat aktualizaci takzvaných Zásad územního rozvoje na návrh Ředitelství silnic a dálnic," uvedla krajská mluvčí Nicole Mertinová. "Je předčasné hovořit o vedení koridoru dálnice. Může, ale také nemusí dojít k jeho změnám," dodala.
Dálnice D3 v číslech
|
Krajský soud plán na stavbu dálnice středem Posázaví zastavil letos v srpnu, protože podle něj investor nedostatečně vyhodnotil vliv nárůstu dopravy na životní prostředí.
Středočeský kraj sice podal proti rozsudku stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu a nyní čeká, jestli bude moci příprava stavby pokračovat. Kdy však padne rozsudek, zatím není jasné, a tak kraj příští rok začne podle všeho pracovat na změnách příprav stavby dálnice.
Pokud by soud vydal zamítavé stanovisko, je podle mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martiny Vápeníkové jen na kraji, jak se k němu postaví. Nicméně středočeský náměstek pro dopravu Miloš Petera (ČSSD) doufá, že soud dopadne dobře a trasa se měnit nebude.
"Počkáme na výsledek soudu. Každopádně bych dal před změnou trasy přednost dialogu s obcemi, které mají výhrady," řekl.
Na krajský soud se obrátily Ješetice, Václavice a Tisem.
Přísně tajný průzkum
Jenže úřad by nakonec nemusel řešit jen drobné úpravy trasy. Nestabilní podloží kolem Jílového u Prahy, kde se dříve těžilo zlato, totiž může způsobit značné problémy. Ředitelství silnic a dálnic kvůli tomu nechalo na třech místech provést geotechnické průzkumy, ale jejich výsledek odmítá sdělit.
"Jedná se o prvotní prozkoumání stavu podloží. V současnosti nebudeme zveřejňovat výsledky průzkumu, alespoň do doby rozhodnutí soudu," komentovala Vápeníková důvody, proč závěry nezveřejní.
Podle zjištění MF DNES průzkum prováděly tři společnosti. Pracovníci dvou z nich, Geotecu GS a AZ Consult, ve svých úsecích problémy v podzemí neobjevili. Třetí firma, Pragoprojekt, která zkoumala prostřední a pravděpodobně nejproblematičtější část, na dotazy ani po urgencích neodpověděla.
Přitom podle studie pořízené v roce 1996 je trasa kolem Jílového nebezpečná.
Její autor František Polášek tvrdí, že by se mohla komunikace dokonce propadnout. Zabezpečení stavby by se pak podle něj neúměrně prodražilo.
O výskytu bývalých šachet nepochybují ani zástupci občanského sdružení Montanika, které spravuje chráněné ložiskové území u Jílového. "V Česku nikdy nelze vyloučit, že je něco poddolované," konstatoval v srpnu člen sdružení Vladimír Pravda.
Dokud ŘSD neodhalí výsledky průzkumů, nebude stále zřejmé, jestli půjde dálnici územím vůbec vést.
Stavět se můžou dvě varianty
Ministerstvo životního prostředí přitom už v únoru 2012 vydalo kladné stanovisko hned ke dvěma variantám dálnice, k takzvané západní a východní trase.
Krajský úřad se rozhodl zvolit západní variantu, která vede z Jesenice přes Jílové směrem na Neveklov a Mezno. Východní variantu navrhli projektanti z Říčan u Prahy přibližně po trase současné silnice E55 ve směru na Benešov a Tábor.
Podle zástupců kraje byla západní varianta ohleduplnější k životnímu prostředí a také lépe propojitelná s ostatní dopravní sítí. Na potvrzení svých dojmů si budou muset rozhodně ještě počkat.