(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Radek Cihla, MAFRA

Středočeští školáci pojedou bezpečně, projekt pohlídá autobusy i řidiče

  • 3
Ve Středočeském kraji vzniká projekt, který by měl učitelům i rodičům školáků zaručit, že jejich děti cestují na výlet či za jinými podobnými aktivitami bezpečně. Poté, co začátkem prosince havaroval v Praze pod vlivem alkoholu řidič autobusu s prvňáčky z Buštěhradu, je o projekt zájem větší.

Jindřich Hoza je bývalý učitel z Kladna a společně s kolegy se zapojil do projektu Školní stonožka. Ten zajistí školám autobusového dopravce, který žáky nejen odveze na výlet, ale také sám zkontroluje, jestli je všechno v pořádku.

Hoza shodou okolností navštívil docela nedávno právě základní školu v Buštěhradu, aby s ní navázal spolupráci. Hned nato havaroval řidič staré karosy s autobusem plným dětí v Lochkovském tunelu v Praze. Hájí se tím, že měl technickou závadu. Ve skutečnosti ale nadýchal téměř tři promile alkoholu.

"Škola v Buštěhradu byla jednou z prvních, která se nám ozvala. Tento výlet už měli objednaný, ale dohodli jsme se, že zprostředkujeme další. Bohužel škola další zájezd zrušila," řekl Jindřich Hoza s tím, že už od září s kolegy učiteli diskutovali o problematice školních zájezdů. Projekt spustili koncem listopadu, zatím jen v Kladně.

Školní stonožka

* Pokud si chce škola objednat výlet například na Konopiště, zadá na webových stránkách cíl výletu, počet účastníků a stiskne objednávku. Pokud škola nenaplní celý autobus, koordinátor ho doobsadí.

* Koordinátoři prověřují dopravce, kontrolují profesní a řidičské průkazy, koncese a oprávnění k provozování autobusové dopravy.

* Zároveň se účastní výletů, pomáhají s organizací, jednají s řidiči, kontrolují dodržování trasy. Dopravce vybírají formou výběrového řízení, používají autobusy pro 49 osob, jež jsou vybavené bezpečnostními pásy a mají místa i pro tělesně postižené.

Pramen: www.skolnistonozka.cz

"Rizik spojených s přepravou dětí je spousta. Po incidentu v Praze jsem se ještě více utvrdil v přesvědčení, že je náš systém opravdu potřeba. Volalo nám asi dvanáct zoufalých ředitelů škol z Kladenska, které se stejným dopravcem jezdily," uvedl Hoza.

Podle něj je celkem běžné, že školy objednávají až sedmnáct let staré autobusy, které vozí čtyři děti na jednom dvojsedadle bez bezpečnostních pásů. "Navíc školy požadují co nejnižší cenu, aby se ušetřilo, bohužel na úkor kvality. Narazili jsme na velké množství škol, které chtějí cenu bez dokladu," upozornil Hoza.

Školy tvrdí, že kvalitu dopravců sledují

"Oslovujeme dopravce ve Vlašimi, problémy jsme nikdy neměli, zdají se být bezpeční," uvedla Ivana Stará, ředitelka základní školy ve Zruči nad Sázavou na Kutnohorsku.

"Je to velký dopravce, který zajišťuje i linkovou dopravu. Pokud nejedeme někam daleko, pošle linkový autobus. Když jedeme třeba na hory nebo za hranice, máme autobus zájezdový, který má i bezpečnostní pásy," doplnila s tím, že sám řidič před jízdou vždy upozorní, aby se děti připoutaly. "Pokud by poslali nějaké staré autobusy, určitě bychom to řešili," řekla Stará.

"Cena je určující, ale dnes se už dopravci mezi sebou tolik neliší," míní ředitel základní školy v Rakovníku Miroslav Plincner. Tady využívají dva dopravce, se kterými mají dobré zkušenosti. "Zajišťují i linkovou dopravu v regionu, mají moderní autobusy," dodal ředitel.

Právě Rakovník, ale třeba i školy z Příbramska se do Školní stonožky chtějí zapojit. "Zájem je a chceme se rozšiřovat do dalších regionů. Máme takový názor, že učitel má učit a není v jeho silách, aby kontroloval autobusové dopravce," poznamenal Hoza.

Projekt prověří řidiče i kvalitu autobusů

Systém Školní stonožky funguje tak, že pokud ho škola osloví, koordinátor vypíše výběrové řízení na dopravce, kterého pak sám prověří. "Osobně dopravce navštívíme, zkontrolujeme kvalitu autobusů, koncesi, řidičský průkaz řidiče a sami se výletu zúčastníme. Náš zástupce nepřipustí, aby usedl za volant řidič, který je zjevně pod vlivem alkoholu," vysvětlil koordinátor Jindřich Hoza.

Pokud škola nenaplní celý autobus, koordinátor místa doplní dětmi z jiné školy. "Oslovíme školy po trase výletu, aby se autobus využil třeba i v čekací dobu řidiče. Tím snížíme dětem cenu za dopravu. Může pak stát například místo tří set korun jen devadesát," popsal Hoza.

Podle ředitele ČSAD Kladno Ludomíra Landy mají několik autobusů vybavených bezpečnostními pásy, které posílají na školní výlety. "Nové moderní autobusy už takové vybavení mají a platí u nich stejný zákon jako u automobilů. Kde jsou pásy, musí být cestující připoután, jinak zaplatí pokutu," podotkl Landa. Na linkách však autobusy s pásy nejezdí.

Naopak dopravce PROBO BUS v Berouně vysílá především na ranní spoje autobusy, kde se mohou děti připoutat. Jezdí například mezi Berounem a Hořovicemi.

"Školy moc o bezpečnost nedbají, spíše hledí na cenu. Staré autobusy ale nemají bezpečnostní prvky. My máme autobusy s pásy na všech sedačkách, nebo alespoň na sedadlech do uličky. Jsou i na meziměstských linkách," potvrdil František Neterda, šéf asociace středočeských dopravců a ředitel PROBO BUS.