Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Studenti navrhovali tramvaj pro Prahu, inspirovali se u legendární T3

  10:50aktualizováno  10:50
Pražská tramvaj T3, která jezdí ulicemi od 60. let, byla inspirací studentům průmyslového designu. Ve svých návrzích upravili také interiér vozů, jelikož dosavadní uspořádání sedaček v nových tramvajích nepovažují za praktické.

Takto by mohl vypadat nový design pražských tramvají. Inspirace Tatrou T3 je nepopiratelná. | foto: UMPRUM

Praze sluší starý typ tramvají. Alespoň podle studentů Ateliéru průmyslového designu Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze, kteří v rámci semestrální práce ukázali své představy, jak by měla vypadat moderní pražská tramvaj.

„Lze říci, že všichni studenti našli zalíbení ve staré tramvaji T3 z šedesátých let, která dle jejich slov do Prahy patří. Stávající nové, byť nízkopodlažní tramvaje se jim nelíbí exteriérem a shledali i interiér jako horší, ačkoli je řešila známá designérská studia,“ hodnotí celkový přístup vysokoškoláků asistent ateliéru Vlastimil Bartas.

Tramvaje typu Tatra T3 jsou vůbec nejstarším typem tramvají, které v Praze stále jezdí. Podle ředitele dopravního podniku Jaroslava Ďuriše se jedná dokonce o jeden ze symbolů hlavního města. A svezení „té trojkou“ se za poslední dekády stalo pro zahraniční návštěvníky doslova turistickou atrakcí. Přesto během následujících tří let valná většina těchto kultovních tramvají zmizí z ulic Prahy.

Vytlačí je totiž moderní vozy typu Škoda 15T ForCity. Podle vedení metropole by však mohly i v budoucnu staré tramvaje T3 na některých linkách jezdit.

„V některých zahraničních městech se naschvál nechávají na některých linkách jezdit starší typy tramvají. Dovedu si představit, že by například takto mohly jezdit klasické tramvaje T3 na lince číslo 22, která jezdí centrem města,“ řekl již dříve MF DNES náměstek primátorky a radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).

T3 inspiruje profesionály

Tramvajemi z 60. let se kromě studentů průmyslového designu nechávají inspirovat i profesionální návrháři dopravních prostředků. Příkladem je nejnovější pražská tramvaj typu EVO1, která v posledních měsících vznikala v opravnách dopravního podniku v Hostivaři.

Jednočlánková nízkopodlažní tramvaj přezdívaná Evička nedávno vyrazila na pražské koleje. Dlouho po nich však s největší pravděpodobností jezdit nebude. Na výrobě se sice podílí pražský dopravce, vozy jsou však určeny především na export.

Pražské tramvaje

Tatra T3 je nejstarší typ pražských tramvají. Vyrábět se začaly už v 60. letech.

Tatra T3 je nejstarší typ pražských tramvají. Vyrábět se začaly už v 60. letech.

Tatra T3 – Nejstarší typ tramvají. Vyrábět se začaly v 60. letech.

Škoda 14T – Tyto tramvaje dopravní podnik začal pořizovat v roce 2006. Kvůli poruchovosti jezdí jen čtyři soupravy.

Škoda 15T ForCity – Dopravní podnik nakoupil v roce 2005 250 těchto tramvají. Vloni představil jejich upravený model typu Alfa.

Tatra T6A5 – Tento typ tramvají se v Praze začal objevovat v 90. letech. DPP je ale stahuje. Tatra KT8D5R – už v Praze takřka nejezdí.

Studenti UMPRUM se kromě vnější podoby tramvají zabývali také interiérem. Ten aktuálně ve velké míře řeší také dopravní podnik. A to u již zmíněných nejnovějších tramvají typu Škoda 15T ForCity.

V roce 2008 totiž dopravce nechal rozhodnout samotné cestující, jaké sedačky chtějí. Ti si jako materiál vybrali dřevo. Později se ukázalo, že takové sedačky nejsou vyhovující. Při zatáčce či brzdění totiž cestující ze sedaček jednoduše sklouznou. Do nově dodaných souprav tak společnost Škoda Transportation na žádost Prahy dodává plastové sedačky, které připomínají sezení z tramvají typu T3.

K tomu, že dřevo není vhodný materiál pro sezení v MHD, dospěli i mladí designéři. Na rozdíl od veřejnosti, která před osmi lety sedadla vybírala především podle vkusu, studenti UMPRUM měli k dispozici ergonomickou laboratoř. Díky ní mohli jednoduše zjistit, jaké posezení bude skutečně pohodlné a zároveň bezpečné.

Že studenti v mnoha ohledech nesouhlasí se stávajícím provedením nejnovějších tramvají, ukázal nejen jiný vzhled exteriéru a jiný druh sedaček, ale například také jejich uspořádání. To se také zásadně liší od toho, které mohou cestující v tramvajích využít třeba na cestě do práce nyní. Studenti mimo jiné dbali i na to, aby měli dostatek místa a pohodlí i ti, kteří musí ve vozech stát.

Autor:



Nejčtenější

U požáru motorestu na dálnici D10 zasahovali hasiči i v noci

Motorest Čtyři kameny u dálnice D10 nedaleko Hlavence u Prahy na snímku z 19....

Středočeští hasiči v noci na neděli pokračovali v hašení požáru motorestu Čtyři kameny na mladoboleslavské dálnici...

Lékařku záchranky po oživování pacienta přemohly emoce. Rozplakala se

Po oživování pacienta lékařku zaplavila vlna emocí.

Na sociálních sítích se objevila fotografie lékařky, kterou někdo zachytil krátce poté, co v Praze oživovala mladého...



Za vybržďování dostal řidič devět let, v autě na dálnici zemřel kojenec

Vybržďovač Kostner dostal za smrtelnou nehodu devítiletý trest. (15.11.2017)

Soud poslal na devět let do vězení šestatřicetiletého Martina Kostnera, který vybržďováním loni v prosinci způsobil na...

Kradl v památníku Gabčíka či Kubiše. Teď se bojí, že přijde o práci

Michal Sedlmajer kradl v Národním památníku hrdinů heydrichiády

Čtyřiadvacetiletý Michal Sedlmajer, který letos v červenci ukradl peníze z kasičky v Národním památníku hrdinů...

Policie po 33 letech objasnila vraždu, pachatel vyvázne bez trestu

Násilí (ilustrační foto)

Pražští policisté po třiatřiceti letech objasnili vraždu 46letého muže, kterého útočník uškrtil v jeho bytě na...



Další z rubriky

Z Motola na letiště a z Letňan do Čakovic. Praha zkoumá prodloužení metra

Praha dál prověřuje možnosti rozšíření dopravy na Letiště Václava Havla v Ruzyni. Tentokrát místo ze stanice metra A...

Pomník maršála Koněva v Dejvicích posprejovali vandalové

Na pomník vojevůdce I. S. Koněva v pražských Dejvicích někdo namaloval...

Na pomník maršála Ivana Stěpanoviče Koněva v pražských Dejvicích někdo červenou barvou napsal letopočty 1956, 1961,...

Reorganizační plány Poldi nefungují, zaměstnanci jsou doma bez výplat

Opuštěné provozy donedávna lákaly zloděje kovů, jenže teď už není moc co krást.

Kladenská huť Poldi je jen krůček od vyhlášení konkurzu. Společnosti se stále nedaří plnit plány reorganizace, kterou...

Pravý americký dýňový koláč
Pravý americký dýňový koláč

Vyzkoušejte recept na zaručenou podzimní delikatesu.



Najdete na iDNES.cz