Nekupujte SUV, nabádá pražský magistrát řidiče v nové kampani

  • 891
Pražský magistrát na internet umístil video, které varuje řidiče před koupí vozů SUV. Video je součástí kampaně Čistou stopou Prahou, kterou magistrát spustil loni na jaře.

Velká ekologická zátěž, vysoký nárazník, přes který řidiči nevidí, jestli jim do cesty nevběhlo dítě i obtížné hledání parkovacího místa. To jsou podle magistrátu hlavní důvody, kvůli kterým by řidiči měli kupovat jiné vozy než SUV. Všechny uvedené důvody také Praha demonstruje ve videu, které nechala natočit za 50 tisíc korun a poté ho umístila na Youtube.

„Cílem videa je upozornit na reklamami často skryté nevýhody a to zejména proto, že dle statistik počet těchto vozidel stále narůstá a dopady se začínají projevovat. Chceme proto, aby se lidé nejdřív zamysleli, než si toto auto pořídí. Upozornit na tyto nevýhody nepřinese sice nikomu peníze, ale pomůže zlepšit život ve městě,“ uvedl koordinátor projektu Čistou Stopou Prahou Lukáš Eršil.

Podle jednoho z majitelů vozu SUV, Dominika Táborského, ale nejde všechna tato auta zařadit do jedné škatulky.

„Co se týče vozů SUV, je potřeba říct, že segment je hrozně široký na nějaké plošné označovaní - od Hyundai Tucson po Jeep Grand Cherokee. Není úplně pravda, že z SUV není obecně vidět. Vyšší posed dokonce umožňuje širší zorné pole při výhledu z bočních oken,“ oponuje Táborský.

Problém nevidí ani v případě parkování. „Auto není delší než sedany vyšší třídy, a ani výška nebývá reálně překážkou. SUV může představovat problém spíš pro řidiče jedoucí za ním, kteří přes vůz nemusí dobře vidět,“ dodává.

Zajímavý pohled na věc nabízí i pražský reportér Janek Rubeš

19.května 2017 v 17:08, příspěvek archivován: 19.května 2017 v 17:35

SUV ve spotu @PrahaEU které nemůže zaparkovat je dlouhé 4795mm Superb, který používají pražští radní - 4803mm. @automatpraha

Video je součástí magistrátní kampaně, která na svých webových stránkách informuje o městské dopravě a jejích dopadech na životní prostředí.

„Kampaň má motivovat občany Prahy, aby se na základě objektivních informací zamysleli nad způsobem dopravy, který využívají, a nad tím, jestli je pro ně skutečně nejvýhodnější i s ohledem na dopad na jejich zdraví a okolní prostředí,“ říká Eršil.

Větší auta ano, ale za poplatky

„Kampaň magistrátu vnímám pozitivně. Zábavnou a poučnou formou, která nikomu nic nezakazuje, se snaží přimět lidi ke změně dopravního chování a je pravda, že SUV zabírají ve městech poměrně víc místa než běžná auta,“ domnívá se Marek Bělor ze sdružení Auto*Mat.

„Jsou to auta, která poskytují falešný pocit větší bezpečnosti, přitom ve městě jsou k ničemu. Myslím, že by se měly platit adekvátní poplatky za auta, která mají vyšší emise, protože ovlivňují životní prostředí víc, než malá auta,“ dodal.

V současné době probíhá v rámci kampaně také projekt Blinkr od srdce, který má upozornit na správné předjíždění cyklistů, nebo téma se sloganem „Lepší káva ve vlaku, než štrúdl na silnici“, která má za cíl motivovat lidi, aby do centra jeli spíš vlakem než autem a vyhnuli se tak hustému provozu. Loni byla v rámci kampaně vydána pěší mapa Prahy. Připravuje se také podzimní Evropský týden mobility, jehož tématem je letos sdílená doprava.