Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Náročný život vorařů přibližuje výstava pomocí simulátoru voroplavby

  10:04aktualizováno  10:04
Nová výstava v Podskalské celnici na pražské Výtoni připomíná Voroplavbu na Vltavě i historii zaniklého Podskalí. Návštěvníci si sami mohou vyzkoušet plavbu Svatojánskými proudy na počítačovém simulátoru a dozvědět se historii starého Podskalí.

Simulátor plavby na voru Svatojánskými proudy je vytvořen podle historických map a trasu na monitoru doprovázejí i dobová vyobrazení jednotlivých míst na řece. Na snímku se trasu snaží projet předseda spolku Vltavan Jaroslav Červený. | foto: Yan Renelt, MAFRA

Zaujmout správný postoj na svázaných dřevěných kládách, oběma rukama chytit kormidlo a s velkou opatrností kličkovat mezi břehy Vltavy, plnými různých kamenů a ostrůvků.

Voraři, kteří až do poloviny 20. století po Vltavě do hlavního města převáželi dřevo, měli často plné ruce práce, aby řeku zkrotili. Hlavně v oblasti Svatojánských proudů, které na plavce – jak se vorařům také říkalo – čekaly před Prahou.

Výjev z proplouvání jedné z vorových propustí před Prahou. Fotografie byla...

Výjev z proplouvání jedné z vorových propustí před Prahou. Fotografie byla pořízena na konci éry vltavské voroplavby. Tu znemožnila výstavba soustavy přehrad na Vltavě – takzvané vltavské kaskády.

Jejich práci si od může vyzkoušet každý, kdo navštíví novou stálou expozici Muzea hlavního města Prahy s názvem Zaniklé Podskalí a život na Vltavě. Ta je umístěna v rekonstruované Podskalské celnici na Výtoni a jedním z exponátů je právě počítačový simulátor voroplavby.

„Snažili jsme se přiblížit náročnost plavby Svatojánskými proudy. Trasa je proto navržená podle dobové mapy z roku 1912, kdy byla ještě Vltava plná ostrovů, skal nebo meandrů,“ popisuje atrakci jeden z autorů expozice Tomáš Dvořák.

Ten, kdo vstoupí na model voru, ho musí opatrně provést digitálním korytem Vltavy pomocí předního vesla. To je spojeno s obrazovkou, na které je možné sledovat trasu, kudy vor proplouvá a kde na něj čekají nejrůznější nástrahy.

Ty doprovázejí více či méně silné vibrace i naklánění voru, jež zajišťuje motor pod ním. Kdo se dopustí na simulátoru chyby, může plavbu bez starostí opakovat. Na rozdíl od vorařů, kteří po Vltavě skutečně dřevo převáželi.

„Byla to často velmi nebezpečná práce. Například pod Letnou se nacházela jedna zákeřná vorová propust, kde se řada vorařů utopila,“ říká další autor výstavy Jan Jungmann.

Voraři, kteří před Prahou překonali Svatojánské proudy a blížili se k městu, museli nejdříve zastavit a zaplatit clo na místě, které díky tomu Pražané dodnes znají pod názvem Výtoň.

„Clo se totiž původně vybíralo v naturáliích, takzvaným vytínáním klád z vorů,“ vysvětluje Jungmann. Až později tento způsob nahradily klasické pokladnice, ve kterých se vybrané clo skladovalo. Jednu z nich návštěvníci uvidí v nové expozici.

Původní osadu připomíná i náplavka

Nová výstava ale kromě voroplavby představí také historii starého Podskalí – osadu, která se nacházela mezi dnešním Jiráskovým a Železničním mostem a byla s voraři spojena od počátku existence.

„První zmínky o Podskalí jsou už z roku 1199 a až do počátku dvacátého století to bylo místo, kde žili lidé, jimž přinášela Vltava obživu,“ popisuje Jungmann.

To, jak původní Podskalí vypadalo, si návštěvníci muzea mohou představit podle modelu, který vychází z dobových plánů a dokumentů. Ačkoliv je většina osady nenávratně pryč, některé památky se zachovaly dodnes.

„Mezi poslední zbytky Podskalí patří třeba právě Podskalská celnice, tedy budova, ve které se teď expozice nachází,“ uvádí Jungman. Dochoval se i kostel svatého Kosmy a Damiána na Slovanech. Ten byl vůbec prvním farním kostelem v Podskalí a podle skály, na které vznikl, dostala osada také své jméno.

Původní Podskalí muselo nakonec ustoupit novým domům. I ty ale osadu a její obyvatele dodnes připomínají. Některé z nich jsou totiž ozdobeny výjevy z řemesel, jimiž se původní Podskaláci živili. Například činžovní dům v Ladově ulici zdobí socha plavce, který se odpichuje na voru.

Velká část starých podskalských domů padla za oběť také při stavbě nového nábřeží. I to však dodnes nese stopy po původním účelu Podskalí. „Oblíbená pražská náplavka, které se odborně říká podbřeží, je tak příjemně široká proto, že se na ní původně skladoval ve velkém písek,“ říká Jungmann.

Expozice Zaniklé Podskalí a život na Vltavě bude přístupná denně kromě pondělí od 10 do 18 hodin.




Nejčtenější

Dopravní podnik testuje gumové bodáky, mají zastavit přebíhače kolejí

Na tramvajové zastávce v Braníku dopravní podnik testuje zábrany v kolejišti...

Pražský dopravní podnik zkouší na jedné z tramvajových zastávek v Braníku gumové zábrany ve tvaru malých bodáků. Mají...

Požár motorestu na dálnici D10 mají hasiči pod kontrolou, hasil i vrtulník

Požár motorestu poblíž Hlavence u Prahy (18. listopadu 2017).

Na mladoboleslavské dálnici nedaleko Hlavence u Prahy hoří motorest Čtyři kameny, který majitel před několika lety...



Piloti vezli orgán k transplantaci, laserem je oslnilo šestileté dítě

Piloti převáželi orgány pro transplantaci. Šestiletý chlapec je oslnil laserem

Piloti Letecké služby Policejního prezídia ČR převáželi vrtulníkem na jižní Moravu životně důležitý orgán určený k...

Za vybržďování dostal řidič devět let, v autě na dálnici zemřel kojenec

Vybržďovač Kostner dostal za smrtelnou nehodu devítiletý trest. (15.11.2017)

Soud poslal na devět let do vězení šestatřicetiletého Martina Kostnera, který vybržďováním loni v prosinci způsobil na...

Politici zvažují velký „kraj Praha“. Metropoli by přibylo 300 tisíc občanů

Pražský hrad (ilustrační foto)

Praha, třebaže je to celek na úrovni kraje, má speciální režim – nevolí při krajských, ale při komunálních volbách. To...

Další z rubriky

Zubři v Milovicích mají novou společnost, přijely samice z Polska

Do rezervace v Milovicích přijelo pět mladých zubřích samic (14.11.2017)

Chov zubrů na pastvinách u Benátek nad Jizerou se v úterý rozrostl o pět samic zubra evropského. Transport z Národního...

VIDEO: Po Praze pobíhal muflon, na Strakonické způsobil nehodu

Na Strakonické ulici v Praze způsobil dopravní nehodu muflon. Z místa utekl na...

Na Strakonické ulici v Praze způsobil dopravní nehodu muflon. Z místa pak utekl a běžel dále ve směru na Smíchov. Zvíře...

Spolek hledá peníze a termín pro návrat Radeckého na Malostranské náměstí

Maršálek Radecký má šanci vrátit se tam, kde stával před sto lety, na...

Jako jediný vojevůdce původem z Čech porazil Napoleona, přesto socha maršála Radeckého stále odpočívá v lapidáriu na...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.