Exprimátor Bohuslav Svoboda (uprostřed) a současný primátor Tomáš Hudeček (vpravo) na archivním snímku

Exprimátor Bohuslav Svoboda (uprostřed) a současný primátor Tomáš Hudeček (vpravo) na archivním snímku | foto: Vít Šimánek, ČTK

Selhal jste jako manažer, odstupte, vyzval Hudečka exprimátor Svoboda

  • 3
Bývalý primátor Bohuslav Svoboda (ODS) vyzval současnou hlavu hlavního města Tomáše Hudečka (TOP 09), aby opustil svůj úřad. Svoboda řekl, že Hudeček selhal jako manažer a poškodil Prahu výrokem možném o krachu dopravního podniku.

Svoboda zároveň řekl, že kvůli chybám vedení Praze hrozí, že nedostane evropské peníze na prodloužení metra A do Motola.

Náměstek primátora Jiří Vávra (TOP 09) naopak tvrdí, že současné vedení města složené z radních z jeho strany napravuje škody napáchané ODS. Primátor Hudeček je v zahraničí.

Hudeček v pořadu Události, komentáře minulý týden řekl, že pokud do půl roku Praha nevyřeší nákup tramvají, podnik zkrachuje.

Praze tím podle Svobody uškodil, neboť jeho výrok může vyvolat reakci na finančních trzích. "Může dojít ke snížení ratingu a Praha si bude půjčovat peníze mnohem dráž. Tomáš Hudeček svými lživými komentáři pouze potvrzuje to, že je spíše populistou a demagogem než odpovědným správcem města," řekl Svoboda.

Dopravní podnik má podle smlouvy od Škody Transportation nakoupit 250 nových tramvají za zhruba 19,2 miliardy korun. Svoboda uvedl, že pro Prahu údajně nevýhodnou smlouvu se podařilo pod vedením ODS dodatkem zmírnit a rozložit platby do delšího období.

Dodal, že Hudeček tvrdí, že smlouvu lze vypovědět podle zákona o cenách, což označil za nesmysl. Pokud by Praha smlouvu porušila, může být sankce 3,5 až 12,6 miliardy, řekl Svoboda.

Svoboda: Dopravní podnik nemá stavbu metra pod kontrolou

Podle Svobody je ale potíž s tramvajemi jen zástupným problémem, který má maskovat dění kolem prodloužení metra A. Potíže vychází podle exprimátora ze špatné práce firmy Inženýring dopravních staveb (IDS), která dozoruje stavbu metra.

"Dle dokumentů, které jsem si vyžádal, je zcela evidentní, že dopravní podnik nemá kontrolu nad stavbou trasy metra A," uvedl Svoboda. Na stavbě jsou prý udělány práce, které nejsou nasmlouvány, ale které město proplácí. Tím má IDS Praze podle Svobody způsobovat škodu v řádu miliard korun.

Zároveň řekl, že Praha smlouvu s IDS nevypoví, neboť tam v minulosti pracoval současný radní pro dopravu Jiří Pařízek (TOP 09). To označil za nesmysl náměstek primátora Vávra. "Pan Pařízek byl řadovým zaměstnancem, žádným manažerem nebo majitelem. Byl řadovým ekonomem," řekl Vávra.

Podle Vávry jsou výroky Svobody nepravdivé. "Pokud vím, tak dopravní podnik měla ve správě až donedávna ODS," řekl Vávra.

Dopravní podnik se dlouhodobě potýká s finančními potížemi. Tíží jej zejména smlouva na dodávku tramvají i dostavba metra A do Motola, která má vyjít místo původních 19 miliard až na 21,3 miliardy. Podle ekonomů se navíc bude v příštích letech potýkat s rostoucími náklady, a to zejména kvůli zdražování energie a pohonných hmot.