Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Aleš Berný, iDNES.cz

Systém Opencard může bez podpory zkolabovat, varují experti

  • 49
Nepřekvapilo by nás, kdyby systém Opencard spadl a karta byla nepoužitelná. To tvrdí experti na kybernetiku jako reakci na fakt, že Praha avizuje bezproblémové fungování karty i poté, co skončí spolupráce s eMoneyServices (EMS). Ta nyní zajišťuje chod systému.

Smlouva s EMS městu končí v polovině června. "Systém bude fungovat i bez podpory, cestující se nemusí bát. Nahrané kupony jim budou dál platit," slibuje radní pro informatiku Jan Vašíček.

Radní se tváří přesvědčivě, ale jeho tvrzení je poněkud schizofrenní. Minulý týden byl totiž prezentován materiál hlavního města k Opencard, za kterým stál právě Vašíček.

Co znamená podpora systému Opencard

  • Servis karty Společnost eMoneyServices (EMS) pravidelně aktualizuje software a kontroluje, zda se v něm nevyskytla chyba. Pokud se skutečně objeví, je povinností firmy tuto chybu rychle opravit.
  • Bezpečnostní opatření Společnost EMS nyní předchází "hackerským" útokům a průběžně zvyšuje zabezpečení. Když systém zkolabuje, postará se, aby fungoval. 
  • Rozvoj V případě, že by chtělo město kartu obohatit o novou funkci, má smůlu. 
  • Zákaznická linka Firma v rámci podpory zajišťuje uživatelskou linku. 
  • Péče o programy Také programy se musí obnovovat. Jinak mohou začít "zlobit".

V úvodu tohoto dokumentu se píše: "Bez této podpory ze strany EMS nelze dál systém provozovat bez rizika výpadku služeb, jelikož servisní podpora pro provoz Opencard je klíčová."

A právě zmíněný výpadek by kartu, kterou využívá přes 900 tisíc aktivních uživatelů, dokázal během chvíle vyřadit z provozu.

"Chyby nemusí být náhodné," varuje soudní znalec IT

Experti na kybernetiku by na místě radních byli mnohem nervóznější. "První, co mě napadá, je, že když skončí podpora, v systému se brzy objeví nějaká chyba, která způsobí, že bude totálně nepoužitelný," řekl ve středu MF DNES soudní znalec na kybernetiku Martin Ludma.

Změny v takových systémech se podle něj dějí v podstatě každý den. A s jakýmkoli zákazníkem, který kartu použije, se může objevit nějaký problém. V minulosti se Ludma setkal i s případy jiných firem, kdy chyby IT systému nebyly náhodné – systém byl prý firmou od počátku vytvořen tak, aby bez podpory prostě nemohl běžet.

Všechny papírové kupony by byly až v září

V případě přechodu z karty opencard na papírové průkazky bude pražský dopravní podnik schopen vydávat novým zákazníkům celý sortiment předplatních kuponů až od září. Vyplývá to z dopisu, který dopravní podnik zaslal pražským radním. K vydávání papírových průkazek musí dát pokyn radní. Jednat o tom budou příští týden. Příprava na přechod k papírovým průkazkám potrvá až čtyři týdny. Úplný přechod držitelů opencard na papírové průkazky zatím Praha neplánuje.

Řešení problému nabídly i České dráhy. Jejich vedení obeslalo radní s nabídkou, že část aplikací opencard spojených s přepravou by mohla převzít jejich In Karta.  Alespoň ti cestující, kteří jsou pravidelnými zákazníky ČD, by nemuseli přecházet na papírové kupony, uvedl mluvčí ČD Radek Joklík.

Zdroj: ČTK

"U takto velké zakázky bylo hned od začátku chybou, že to město nekoupilo celé se všemi možnými právy a přístupy. Nyní má Praha v podstatě auto se zapečetěnou kapotou a nemůže dolít ani vodu do ostřikovačů, když by to bylo třeba," přirovnává IT specialista a pražský pirát Ondřej Profant servis Opencard k běžné údržbě auta.

Zdůrazňuje, že k tomu, aby v systému nějakou chybu nebo kolaps napravili, potřebují do něj vstoupit. A k tomu musí mít Praha všechny zdrojové kódy, na jejichž základě systém funguje.

Také podle Profanta není pravda, když Vašíček veřejnost ujišťuje, že je Opencard chráněná proti útoku hackerů. "Kdyby někdo cíleně útočil, tak je pravděpodobné, že by se mu tam podařilo proniknout. Možná by udělal v systému jen něco malicherného, ale také by mohlo dojít k totálnímu kolapsu," varoval Profant.

O tomto riziku ostatně hovořil i mluvčí EMS Martin Opatrný. A pak by byla ohrožena osobní data milionu Pražanů.

Hlavní město nyní jedná o koupi systému Opencard za 85 milionů i se zmíněnými zdrojovými kódy, licencemi, a dokonce i know-how.

"Je naprosto nutné, aby ten, kdo se o to bude starat, dostal naprosto všechno - tedy zdrojové kódy, databáze, analýzy, dokonce i lidi, kteří systém znají. Pokud Praha k něčemu z toho nebude mít přístup, hrozí, že nebude schopná dělat v systému změny," přidal další varování Martin Ludma.

,