Kolem čtrnácté hodiny vypdají ulice Mladé Boleslavi někdy jako jedno velké parkoviště (Ilustrační snímek)

Kolem čtrnácté hodiny vypdají ulice Mladé Boleslavi někdy jako jedno velké parkoviště (Ilustrační snímek) | foto: Jiří Salik Sláma, MAFRA

V Mladé Boleslavi se začal stavět dlouho odkládaný obchvat

  • 5
Obyvatelé Mladé Boleslavi se dočkají několikrát odložené stavby severovýchodního obchvatu, který má ulehčit centru od aut. Stavba právě začala a v provozu má být nejpozději na podzim 2014. Vyjde na 270 milionů.

Mladá Boleslav přitom po odlehčení dopravy volá už několik let. Zejména ve špičce a při střídání směn ve Škodě Auto doprava v centru kolabuje. Město také každoročně trápí smog, patří tak k nejvíce znečištěným v republice.

Obchvat tak má odvést dopravu právě z nejvíce vytížených silnic. Povede od Bondy centra kolem kolejí až k Intersparu a dále na rychlostní komunikaci R10.

Severovýchodní obchvat města

Severovýchodní tangenta, neboli obchvat Mladé Boleslavi, je svým způsobem unikátní. Zatímco v jiných městech obchvaty obvykle vedou okolo města, tedy tangenciálně (kolmo na centrum), v Mladé Boleslavi povede přímo jeho srdcem. Nikoliv však přes obydlené území, ale okolo Škody Auto a kolejí.

"Jakožto rodák z Mladé Boleslavi vím, že si naše město kvůli opravdu nadměrnému provozu v centru města tangentu jistě zaslouží. Mnozí z nás tomu věnovali několikaleté úsilí," poznamenal při slavnostním zahájení stavby náměstek hejtmanky Robin Povšík. 

Stavba se totiž kvůli problémům s výkupy pozemků několikrát oddalovala. Současná podoba projektu se podle náměstka primátora Mladé Boleslavi Adolfa Beznosky začala připravovat nejméně od roku 2007.

"Nyní tak konečně odlehčíme dopravně velmi zatížené tepně města, třídě Václava Klementa, a co je nejpodstatnější, zlepšíme život občanů," dodal Beznoska. Ulevit se má také zatěžovaným ulicím Jičínská a T.G. Masaryka.

Podle vedení města i kraje jde o komplexní řešení dopravních problémů, které zahrnuje demolici stávajících objektů, výstavbu pozemních komunikací, okružní křižovatky, mostních objektů, opěrných zdí, vodohospodářských objektů, elektrosítí, potrubního vedení či objektů drah.

Jan Kurka z občanského sdružení Téma dne ale namítá, že do komplexnosti má toto řešení daleko.

"Stavba tangenty je krok dobrým směrem, aby se ale centru města ulevilo od dopravy, musí následovat další kroky jako například zákaz průjezdu centrem, zpomalovaní rychlosti a podobně.  Zkušenosti ze zahraničí ukazují, že pouhou stavbou nových silnic se v zásadě nic neřeší, vždy pouze přitáhnou nová auta," říká Kurka.

Společnými investory Severovýchodní tangenty jsou Vodovody a kanalizace Mladá Boleslav a.s. (12,6 milionu korun) a Středočeský kraj (257 milionů korun s čerpáním z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury).

Obchvat začne u Bondy centra a autobusového nádraží - MODRÁ, odvede automobily z centra kolem kolejí za město k výjezdu na R10 a na Jičínskou ulici - ZELENÁ

Obchvat začne u Bondy centra a autobusového nádraží - MODRÁ, odvede automobily z centra kolem kolejí za město k výjezdu na R10 a na Jičínskou ulici - ZELENÁ