Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V prodlouženém úseku metra A by lidé mohli telefonovat v tunelu

  21:01aktualizováno  21:01
Pokud cestující ve vagónech pražského metra telefonují a vjedou do podzemního tunelu, signál se ztratí. Změnit by se to mohlo na prodlouženém úseku trasy A z Dejvické do Motola. Sám Dopravní podnik na to ale nemá, spoléhá na mobilní operátory.
V metru se Pražané dovolají pouze ve stanicích, v tunelech není signál. (Ilustrační snímek)

V metru se Pražané dovolají pouze ve stanicích, v tunelech není signál. (Ilustrační snímek) | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

"Jsem v metru." To je nejčastější věta, kterou cestující slýchají ve vlacích podzemní dráhy, když někdo hovoří po telefonu. V pražském metru jsou pokryté signálem jen stanice a nadzemní úseky. Přitom v mnoha evropských městech už se dovoláte i v tunelu, a to třeba i v rumunské Bukurešti.

"V současné době projevili operátoři zájem o pokrytí nové trasy metra A signálem, a to včetně mezistaničních úseků. Dopravní podnik je připraven o tomto záměru s operátory jednat a pro realizaci jim dát standardní podmínky pro umístění zařízení v prostorách metra," řekl mluvčí Dopravního podniku Petr Vorlíček.

Podle něj je ale pokrytí signálem velmi nákladné a podnik neuvažuje, že by se do toho pustil na vlastní náklady.

V Madridu pouštějí cestujícím fotbal, v Praze ani odjezdy

Přestože je pražská MHD v hodnocení Mezinárodní automobilové federace z roku 2010 čtvrtá nejlepší v Evropě, její nedostatky se projevují v detailech. Běžným standardem v jiných městech je třeba to, že ve stanicích metra jsou ukazatele, které hlásí, za jak dlouho přijíždí další souprava.

To se pražský cestující dozví jen na některých stanicích. "LCD obrazovky v metru zatím nebudou, Dopravní podnik má v současnosti omezené zdroje peněz," řekl mluvčí DP Petr Vorlíček.

Mimo metro se nové obrazovky umísťovaly v autobusech. Obvykle se však na nich zobrazuje jen trasa, kterou autobusová linka jede.

Za hranicemi Česka se takové obrazovky využívají víc. Třeba v madridském metru fungují vyloženě jako televize a zdejší fotbaloví fanoušci mohou zápasy sledovat přímo ve vlacích.

Na metro si počkáte nejméně minutu a půl

Pražské metro má také omezené možnosti ve zkracování intervalů. Třeba v Moskvě jezdí vlaky jeden za druhým a jakmile odjíždí ze stanice první, druhý už přijíždí. V Praze to na většině míst není potřeba, ale do budoucna by se to mohlo hodit.

"Z technického hlediska ale interval limitují zabezpečovače, které zabraňují srážce za sebou jedoucích vlaků," uvedl vedoucí Správy vozidel Metro Josef Němeček.

Na trati C a A je nyní možné po výměně zabezpečovače jezdit v minimálním intervalu 90 sekund. Na trati B, kde je doposud v provozu původní zabezpečovač, může být interval zhruba 100 sekund.

Čím je interval kratší, tím větší potíže způsobuje každé podržení zavírajících se dveří. Přitom metro C je zhruba v úseku stanic Vyšehrad a I. P. Pavlova už teď velmi vytížené. I proto se zavedly třeba autobusové linky 125 či 118, které převážejí cestující z Jižního Města a Budějovické na Smíchov, což podzemní dráze odlehčilo.



Nejčtenější

Hej rup! Auto v centru Prahy blokovalo tramvaje, pomohli kolemjdoucí

Auto blokovalo tramvaje v Lidické ulici na pražském Smíchově (9. července 2018).

Auto zaparkované přes okraj tramvajové koleje v pondělí v podvečer zablokovalo tramvaj, která jela Lidickou ulicí na...

Největší přestup historie? Trézéguet chce prý přesun do Slavie pozdržet

Egyptský záložník Trézéguet pálí na bránu v utkání s Uruguayí. Jeho pokus z...

Fotbalová Slavia vyhrála podle některých tureckých médií přetahovanou o egyptského reprezentanta Mahmúda Hasana,...



Kvůli opravám kolabovala doprava v Praze, potíže měla auta i MHD

Kvůli opravě Jiráskova mostu kolabuje doprava v pražských ulicích. (9. července...

Doprava v centru Prahy byla zablokovaná kvůli stavebním pracím na Jiráskově mostě. Kolaps se dotkl několika ulic na...

Je to ohyzdnost, kritizuje čáry zakazující vjezd cyklistům Krnáčová

Dopravní značení zakazující vjezdu cyklistů v Praze 1. (12.7.2018)

Křiklavé značení nového zákazu cyklistů v centru Prahy se nelíbí veřejnosti ani památkářům. Čáry primátorka Adriana...

Nové eskalátory na Andělu mají problémy: jeden nejezdí, druhý také stál

Nové eskalátory ve stanice metra Anděl (10. června 2018)

Nové eskalátory ze stanice metra B Anděl ve směru k obchodnímu centru byly po měsíci provozu v pondělí v podvečer na...

Další z rubriky

V pražském Podolí shořela bývalá školka, nikdo se nezranil

V Podolí shořela budova bývalé školky (14. 7. 2018).

Pražští hasiči vyjížděli v sobotu večer do Podolí, kde hořela budova bývalé mateřské školy. Objekt byl opuštěný, takže...

Stanice metra Muzeum se už zavírat nebude, opravy jsou hotové

Výměna pražců na trase metra C (3.7.2017).

Tento víkend měla být opět uzavřena stanice metra Muzeum na lince A, a to kvůli poslední fázi oprav. Nakonec se ale...

Byla u kostela, kde umírali Gabčík a Kubiš. Zažila i Pražské povstání

Pamětnice Miroslava Chmelíková chodila do školy kousek od kostela, kde se v...

Patnáctileté studentce Miroslavě Matoušové zněly v uších 18. června 1942 úplně jiné zvuky než skřípání křídy po tabuli....

Najdete na iDNES.cz